
Чому водії-початківці частіше потрапляють у ДТП
Автопригоди – причина смерті молодих людей №1 у світі. Статистика малює жахливі цифри – питома кількість загиблих серед юнаків та дівчат в кілька, а іноді в десятки разів вища, ніж серед дорослих. Ці цифри різко зростають у нічний час, і у пасажирів юного водія.
Найчастіше у ДТП потрапляють водії віком 20-25 років і з невеликим стажем керування. Пояснюється це доволі просто: юнакам притаманний максималізм і азарт більшою мірою, ніж людям зрілого віку. До того ж юні водії, як ніхто, відволікаються за кермом на свої гаджети.
БІЛЬШЕ ПРО ПРОЕКТ «10 КРОКІВ ДО БЕЗПЕКИ»
Найнебезпечнішим є перший рік водіння авто. Як правило, права отримують молоді юнаки та дівчата. І ця суміш виявляється гримучою. Молодість змішана з недосвідченістю. Недарма водіям, які мають невеликий досвід керування, настійно рекомендують клеїти на скло автомобіля розпізнавальні знаки.
Етапи становлення професіонала
Психологи виділили такі:
1 етап
Подолання відчуття постійної присутності небезпеки. Цей етап триває перші дні, іноді тижні перебування за кермом, ця стадія потребує великого психічного напруження. У новоявлених водіїв переважає новизна вирішуваних завдань, але немає достатніх знань і досвіду. Тому вони намагаються, за можливості, уникати не лише критичних, а й навіть конфліктних ситуацій.
2 етап
Переоцінка безпеки. Тут почуття небезпеки принижене, порівняно з реальністю. В результаті уникнення критичних ситуації на першому етапі, водієві не доводилося особисто стикатися з грубими формами дорожньої поведінки або потрапляти у ДТП. І цю обставину він може помилково вважати власним водійським вмінням. Тому такий водій керує автомобілем у ризикованій манері для себе й оточуючих. Цей етап є найнебезпечниішим і може тривати до 4 тис. км пробігу.
3 етап
Об’єктивна оцінка небезпеки. Відповідає приблизно від 4 до 100 тис. км пробігу. На цьому етапі проявляються навички, набуті в результаті всього досвіду водіння, що допомагає не забувати про небезпеку на дорозі. Саме тому автопрокатні компанії ніколи не видадуть автомобіль водієві, який не досяг 21 року. Деякі перестраховуються і вимагають навіть, щоб одержувач прокатного авто був не молодшим за 23, а то і за 25 років.
4 етап
Зниження відчуття безпеки. Приблизно зі 100 тис. км пробігу і після 3-4 років водіння. Це цікавий феномен, що пояснюється психологами так. Високий рівень професіоналізму може відіграти негативну роль, зменшити пильність і призвести до втрати обережності. Цікавий результат отримали американські психологи. Професійні автогонщики через свою поведінку у звичайних умовах дорожнього руху мали більше ДТП і дорожніх правопорушень, ніж інші водії. Цей результат свідчить про те, що на безпеку руху впливає не лише досвід водіння, а й якості, пов’язані з психологією самих водіїв.
Якщо коротко підбити підсумок перших 5-7 років керування автомобілем, то можна чітко побачити, що перший пік аварійності виникає у зв’язку з нестачею можливостей і відпрацьованих реакцій водія. А другий її пік пов’язаний саме з переоцінкою своїх можливостей та втратою контролю на дорогах.
Вважається, що загалом, для набуття стійких навичок водіння необхідно 6-7 років стажу. Але саме постійного стажу, оскільки навички забуваються. Після цього терміну вважається, що водійська майстерність постійна і не залежить від віку, аж до 60-66 років.
Навчання майбутніх водіїв
На жаль, говорити про єдині вимоги до методології навчання водіїв в Україні не доводиться. Формально вони, звісно, існують. Але катастрофічний брак навчальної, їздової та теоретичної практики – скоріше правило, ніж виняток, як і невисокий рівень вимог до рівня водійської підготовки під час складання іспитів на посвідчення водія.
Такою самою формальністю залишається і контроль за дотриманням швидкісних режимів, яких мають додержуватися водії-початківці.
Отже, відповідальність за якісну підготовку лягає на самих майбутніх водіїв, яким ще на етапі вибору автошколи слід переконатися, що навчальний заклад має досвід випуску добре підготовлених курсантів. Наприклад, що практика проходить справді в автомобілі на дорозі, а не в найближчому кафе.
А перше, про що повинні подбати юні водії після отримання водійських прав, має бути прискорене підвищення своїх практичних навичок, наприклад, у спеціалізованих центрах безпечної їзди. Сюди приймають тільки учнів із правами водія і, найкраще, на власних автомобілях.
Дуже важлива також і роль батьків майбутніх водіїв. На жаль, навчальна їзда з ними в Україні не дозволена, тому батьки можуть взяти на себе вдосконалення навичок їзди своїх дітей тільки після отримання останніми прав.
До речі, самим батькам також слід пам’ятати, що не варто поспішати дарувати посвідчення водія своїм чадам на повноліття, нехай і не буквально. Можна почути чимало історій про те, що відлік залишку життя молодих водіїв після цієї події йде на дні.
Спершу батькам варто обмежити для них нічну їзду і заборонити брати на борт однолітків. Ризиковано також купувати потужні авто, маленькі і пікапи (останні мають властивість перевертатися). Важливо, щоб автомобіль був оснащеним максимумом опцій із тих, що відповідають за безпеку, наприклад, ЕЅР.
І не забувайте нагадувати юним водіям і собі, якщо ви – початківець, що отримання прав водія схоже на отримання повістки про мобілізацію. Мобілізації в армію автомобілістів, яка розміщена на лінії фронту щодня.
Батьківський контроль
У США автомобіль можна водити із 16 років, і проблема підліткової смертності в автоаваріях там особливо гостра. В результаті було придумано систему, яка за батьків може контролювати найважливіші функції автомобіля, що відповідають за безпеку.
Фордівська система називається MyKey і дає змогу автовласникам програмувати спеціальний ключ, наприклад, для користування автомобілем дітьми.
Автомобіль поставляють із кількома ключами. Один ключ є «адмінключем», за допомогою якого можна робити налаштування інших ключів. Коли автомобіль «виявляє», що використовується запрограмований ключ, то завжди виконує таке:
– припиняється функція блокування сигналізатора непристебнуті ремені безпеки, тому попереджувальний сигнал перестає лунати лише тоді, коли ремінь безпеки буде пристебнуто;
– вимикається звук аудіосистеми, доки ремені безпеки не пристебнуті;
– неможливо вимкнути систему допомоги під час паркування;
– неможливо вручну ввести нові дані в навігаційну систему, за умови її наявності, під час водіння.
Додаткові функції системи охоплюють:
– функцію обмеження швидкості, яка не дає змоги перевищувати встановлену межу швидкості;
– приглушення звуку стереосистеми для зменшення відволікання водія від керування;
– функцію попередження про перевищення швидкості, яка повідомляє користувачеві MyKey, що встановлену межу швидкості перевищено; неможливість вимкнути системи Active City Stop, ESP і моніторингу сліпих зон.