X

Першій українській малолітражці виповнилося 65 років

18 июня 1959 года из ворот экспериментального цеха завода «Коммунар» вышел самый первый, пока еще опытный автомобиль ЗАЗ-965

Гортаючи підшивку заводської багатотиражки «Комунарівець» за 1959 рік, не можна не звернути увагу на номер від 18 червня, де із захопленням повідомлялося: з воріт експериментального цеху вийшов перший автомобіль «Запорожець». Цю дату і прийнято вважати днем ​​народження української малолітражки.

Щоправда, тут є нюанс. В архіві при редакції газети можна було побачити листівку «Блискавка». Вона також присвячувалася появі першого «Запорожця», але була датована… 12 червня. Слід зазначити, що подібні листівки зазвичай випускалися в день події.

Триває робота над першим прототипом ЗАЗ-965

Де ж правда? Можна, звісно, ​​припустити й таке: закінчити машину планували 12 червня і навіть заздалегідь підготували листівку. Але, як це нерідко буває, до наміченого терміну не встигли і перенесли його на шість днів. А незатребувані листівки так і залишились в архіві.

Втім, хоч би як там було, але можна твердо стверджувати, що «Запорожець» народився в середині червня.

Потрібно сказати, що експериментальний «Запорожець» мав у зовнішності низку відмінностей від добре знайомої нам серійної машини: декоративна «гребінка» перед заднім колесом, горизонтальна виштамповка на двері, розсувні вікна замість опускних тощо. У ході доопрацювання машини непотрібний декор прибрали, а вікна отримали кватирки та склопідйомники.

Один із прототипів ЗАЗ-965

Для прототипа “Запорожця” спочатку взяли двоциліндровий “повітряник МД-56”. То був агрегат мотоциклетного тиру, розроблений в Ірбіті. Він мав потужність лише 17,5 к. с., малий ресурс і був явно непридатний для чотиримісного автомобіля.

Цікаво, що буквально через місяць після дебюту запорізької машини з’явився набагато досконаліший «повітряник» – опозитний ЗАЗ-965Г, а пізніше й V-подібний ЗАЗ-965В. То чому ж у Запоріжжі так поспішили? Невже високе керівництво вимагало показати “живу” машину українського виробництва?

Перші зразки “Запорожців” проходять дорожні випробування

Але як би там не було, з появою нових двигунів робота над «Запорожцем» активізувалася. І після численних випробувань було обрано V-подібний двигун робочим об’ємом 746 см куб. та потужністю 23 к. с. Його і отримали машини ЗАЗ-965 першої промислової партії, випущеної в листопаді 1960 року.

Серійні ЗАЗ-965

Читайте також:
Уникальный ЗАЗ-965 засветился в кинохронике