МАЗ-303266 – всі новації автобуса третього покоління (фото)
Мінський автозавод, який влітку святкує 75-річний ювілей, презентував чергову новинку – низькопідлоговий автобус третьої генерації МАЗ-303266. Машину детально вивчили журналісти порталу сom-drive.com і вирішили поділитися своїми яскравими враженнями.
Дизайн і салон
Почнемо з дизайну. Тут передусім привертають увагу ламані лінії, велика площа скління і двоколірне забарвлення. Все це візуально полегшує машину і робить її вигляд легко впізнаваним. До речі, багатьом цей дизайн здасться схожим на польський низкопідлоговик Solaris Urbino.
Салон – повністю низькопідлоговий, причому висота входу усіх трьох дверей дорівнює всього 320 мм. Такий показник в ЄС має лише вищезгаданий Solaris. Важливо, що корисна площа підлоги зросла на 30%. У підсумку кількість місць для сидіння збільшилася з 12 до 16.
Всередині можна побачити полегшені сидіння, виносні горизонтальні поручні, накопичувальний майданчик з подушками для перевезення інвалідних візків. Покращилася якість пластикових панелей всередині. Застосовується т. зв. подвійна стеля з системою вмонтованого підсвічування.
Робоче місце водія
Нові двері перегородки кабіни “європейського” типу відкриваються у напрямку салону – останній тренд в безпеці. Це дає можливість водієві швидко залишити кабіну в разі небезпеки. Передбачено скло-екран з віконцем для “оквитковування” пасажирів, плоска частина панелі під встановлення каси.
У дверях передбачена містка ніша для речей, прихована від очей пасажирів. Є кишеня-сітка на перегородці і місткі відсіки в панелі зліва, в боксі під стелею.
Покращено оглядовість завдяки високому розташуванню кабіни та підвищеній верхній кромці вітрового скла, значно збільшено простір для ніг водія.
Панель приладів – це модульна платформа Actia Podium 2. Уніфіковане робоче місце відповідає не тільки всім обов’язковим правилам, а й факультативним EBSF і VDV. Її встановлюють на всі автобуси для ринку ЄС, зокрема й китайські виробники для постачання техніки в Європу.
В автобусі застосовується універсальний щиток приладів у різних стилістичних рішеннях c уніфікованими приєднувальними розмірами і підключенням: при оновленні виробу не потрібна зміна конструкторської документації.
Дисплей (діагональ 7″ або 12.3″) відображає поточну експлуатаційну інформацію. Має інтерактивну систему повідомлень, є діагностика в режимі реального часу, можливість індивідуального налаштування інтерфейсу, контролю міжсервісного інтервалу.
Розробку дизайну інтерфейсу і програмного коду щитка приладів здійснюють в середовищі “ActiGraf” безпосередньо фахівці ВАТ “МАЗ”.
Тобто “розробку дизайну інтерфейсу і програмного коду… фахівці МАЗ”? Невже й тут нічого не “здерли”, а навпаки, придумали своє?! Ех, мазівці, мазівці, – ну не даєте Ви хлопцям розвернутися на всю широчінь своїх домислів і звинувачень у плагіаті…
Уніфікована бортова інформаційно-керувальна система
Виконує функції керування електрообладнанням, діагностики, комунікації систем керування трансмісії, двигуна, гальмування за допомогою бортового комп’ютера, периферійних електронних блоків керування, а також ліній CAN і LIN зі швидкістю передачі даних до 1мбіт/сек.
Відповідає сучасним і перспективним зразкам європейської техніки: аналогічні використовують Mercedes, MAN, Scania, Solaris, Volvo, Iveco тощо.
Також в цю систему входять:
– уніфікований блок перемикачів автомобіля, адаптований під управління дзеркалами і люками автобуса;
– електронний блок запобіжників і реле;
– мультиплексна система керування “ActiMux”, створена на модулі Master 68.
Серійне виробництво цього пристрою розпочато з четвертого кварталу 2018 року, і наразі його застосовують в автобусах Volvo, Scania, Solaris.
Розробка програмного коду здійснюється в середовищі “ActiGraf” безпосередньо фахівцями ВАТ “МАЗ”. Підтримка забезпечується протягом життєвого циклу проекту, останнє оновлення – лютий 2019 року”.
Каркас і кузов
– використання труб з корозійно-стійкої сталі (вперше в ТЗ на рівні провідних аналогів ЄС, таких як Solaris, Scania, Volvo, SOR);
– спецпрофиль для підвищення тримальної здатності верхньої частини каркаса, стабільної поверхні переходу “дах-боковина”, спрощення складання облицювання;
– сучасне скління типу “скло до верху”;
– різні варіанти вітрового скла за вимогами ЄС;
– безрамкові кватирки “скло у склі”;
– кузов з “накладним” облицюванням з матеріалів, не схильних до корозії;
– можливість заміни будь-яких панелей кузова поелементно;
– двері з великою площею скління, вбудованими кнопками;
– дзеркала заднього виду нового дизайну.
Агрегатна база
Оптимізація навантажень на осі шляхом перекомпонування пропорцій салону, колісної бази звисів, паливного бака, AdBlue, АКБ, підвісок, моторної шахти дала змогу зменшити навантаження на тяговий міст (що лімітувало пасажиромісткість в автобусі МАЗ-203 Євро-6).
Незалежна передня підвіска – новий рівень комфорту і керованості, вимога більшості замовників Євросоюзу.
Абсолютно нове компонування моторного відсіку Євро-6:
– зменшені розміри щодо МАЗ 203 (+2 місця для сидіння);
– глушник знизу (на МАЗ 203088 – на даху. Була маса нарікань щодо висоти автобуса і зовнішнього вигляду від польських і німецьких експлуатуючих організацій).
Інноваційний радіатор з електроприводом: плавне регулювання потужності охолодження, економічність, відсутність системи гідроприводу вентилятора (джерело теч і потенційне джерело загоряння, не потрібні насос, мотор і громіздкі комунікації).
Двигун стандарту “Євро-6” – Daimler OM936, розроблений для різних умов, випробовували за полярним колом і на півдні Іспанії. Технологія BlueEfficieny Power економить до 10-20 відсотків палива: максимальна потужність досягається значно раніше, ніж у конкурентів, при 1800 об/хв, завдяки технології вибркової каталітичної нейтралізації і новому турбонагнітачу. Нові подушки кріплення зменшують вібрації.
Коробка передач ZF Ecolife розрахована на інтенсивний міський трафік. Має знижений рівень шуму на 6,4 дБ(А) та економить близько 10 відсотків палива завдяки оптимізації числа обертів без зниження потужності, новому косозубому зачіплюванню шестерень і можливості обробляти топографічні дані місцевості і дані щодо опору коліс.
Новий паливний бак за технологією ротаційного формування білоруського виробництва (ВАТ “Інвет”, с. Бігосово, Вітебська обл.).
Пластик шляхом обертання рівномірно заповнює складну форму, має одразу міцно прилагоджені елементи підключення. Плюс:
– немає необхідності в дорогих штампах для сталі;
– завдяки цілісному корпусу в принципі не може мати течі;
– міцний і легкий, в 1,5 разу легший за сталевий бак;
– великий обсяг зі збереженням простору салону і великої кількості сидінь на низькій підлозі.
Бортова інформаційно-керуюча система
– датчики дощу та світла дають змогу автоматизувати режим роботи головного світла, склоочисника, освітлення, керування електричними люками пасажирського салону за зміни погодних умов;
– датчик заряду АКБ дозволяє проводити моніторинг їх стану і попереджати водія про необхідність провести зарядку або заміну;
– дистанційний доступ до робочого місця водія дає можливість керувати дверима автобуса та головним світлом, перебуваючи поза робочим місцем водія;
– інтерфейс Fleet Management System дозволяє дообладнати автобус системами диспетчеризації транспортного парку.
Системи комфорту та безпеки
– електронна система керування підвіскою ECAS дає змогу підвищити комфортність їзди і зменшує навантаження на дорожнє полотно;
– електронна гальмівна система EBS дозволяє збільшити швидкість реакції системи під час гальмування і рушання з місця на підйомі;
– система контролю тиску в шинах дає можливість збільшити безпеку руху автобуса, а також зменшити витрату палива;
– система кругового огляду і відеореєстрації допомагає водієві повністю контролювати дорожню обстановку;
– кліматична система салону і кабіни водія забезпечує комфортні умови за різних погодних умов у будь-яку пору року.”
Без коментарів – професіонали оцінять.
А тепер просто пробіжимося “плюшками”, які покликані зробити поїздку в МАЗ-303266 трохи комфортнішою.
Електроніка для пасажирів
Підвіконні профілі з багатобарвним акцентним підсвічуванням і вмонтованими USB-розетками, доступними з будь-якого пасажирського місця.
Електричні люки салону автоматично закриваються, коли починає працювати кондиціонер, і в дощову погоду.
Освітлення салону з можливістю зміни колірної температури: вранці вмикається холодне біле світло для кращого пробудження пасажирів, ввечері – тепле біле світло для заспокоєння та затишку.
Оновлена функціональність керування дверима: двосторонні кнопки відчинення/зачинення дверей пасажирами – “теплі кнопки”. Використовуються за умови невеликого пасажиропотоку, коли пасажир відчиняє тільки ті двері, які використовує, а не всі двері автобуса, як зазвичай. Це дає змогу зменшити навантаження на клімат-систему салону, і, в результаті, знизити витрату палива.
Безконтактна система противозащемления спрацьовує без фізичного контакту полотна дверей з пасажиром.
Електричний трап покращує умови для безперешкодного доступу людей з обмеженими можливостями – водієві немає необхідності залишати робоче місце.
Сучасна модульна інформаційна система УП “НТЦ Горизонт”:
– багатоколірні зовнішні табло з повноформатним заднім табло (вперше для ринку ТЗ, в ЄС тільки у Mercedes-Benz і Solaris), лівим табло (вимога в Німеччині);
– заміна рухомого рядка широкоформатним монітором 22″ з виведенням розширеної інформації про маршрут, реклами, часу і прогнозу погоди;
– може бути доповнена системами відеоспостереження та реєстрації.
Зрозуміло, що настільки упакований салон – це радше демонстрація можливостей. Однак той факт, що все перераховане вище було успішно впроваджено, нехай і на перший екземпляр, вселяє надію. Адже якщо перевізник не на словах, а на ділі потурбується про комфорт пасажирів, то у МАЗа є готове рішення, яке явно припаде всім до душі.
До речі, дуже схоже, що конструктори автобусів справді їздять на своїй продукції. Інакше, чим пояснити таке сильне бажання розібратися “з притчею во язицех” і налагодити мікроклімат у салоні?
Нова система опалення
– блок розподілу тепла в центрі автобуса для максимально рівномірного обігріву;
– інноваційна PEX-технологія прокладки комунікацій: пластикові труби зі зварними з’єднаннями, що виключають витік охолоджувальної рідини (не потребують ізоляції, дешевші за латунні труби, не шкодять системам двигуна);
– нові більш компактні і надійні опалювачі, нова схема розподілу потоків;
– вперше застосований передній обігрівач салону, розташований під кабіною водія;
– рівномірна подача теплого і холодного повітря зі стельового простору;
– сучасний блок мікроклімату водія з функцією подачі кондиціонованого повітря в будь-яку зону – вітрове скло, до ніг, в обличчя та руки (в МАЗ 203 – тільки зі стелі).
Ех, стежили б в парках за станом кондиціонерів!..
Метою розробки МАЗ-303 було створення автобуса, що відповідатиме не лише чинним, а й перспективним вимогам правил і запитам клієнтів ринку ЄС і МС. Передбачається, що за незначного збільшення вартості (близько 10 %) МАЗ-303 не поступиться найкращим аналогам на ринку.
Новинка є базовою моделлю для сімейства пасажирської техніки третього покоління, яке охоплюватиме автобуси завдовжки від 9 до 18,5 метрів, оснащені різними типами двигунів – на складанні зараз другий екземпляр 303-го з двигуном Євро-5. Крім того, щосили кипить робота над електробусом, до речі – першим в історії МАЗу. Мабуть, на цьому і зупинимося. Більш тісне знайомство з МАЗ-303266 у нас не за горами…