X

Легендарному автобусу Mercedes-Benz виповнилося 70 років

В этом году исполнилось 70 лет с начала выпуска Mercedes-Benz O 321 H/HL – машины, которая вывела компанию в ведущего производителя автобусов

Автобус Mercedes-Benz O 321 H/HL став для компанії з трипроменевою зіркою воістину епохальним. З жовтня 1954 року по грудень 1964-го було виготовлено 18 083 екземпляри. З ним Mercedes-Benz впевнено закріпився не тільки в Європі, а й вийшов на зарубіжні ринки, зокрема в Латинську Америку. Успіх цієї моделі знайшов продовження і в спадкоємці – моделі O302, яка у 1965-1976 роках. була зроблена 32-тисячним тиражем.

Читайте також:
Автобуси ЛАЗ раннього періоду на унікальних фото

Автобус O 321 H та його подовжений на 1325 мм варіант із приставкою «L» (вийшов на ринок у 1957 році) став першим повністю новим комерційним автомобілем Mercedes-Benz післявоєнного періоду. У його конструкції було закладено принципи новітньої легкової моделі, яка з’явилася 1953 року – Ponton type 180 (W 120).

Mercedes-Benz О 321 H на вулицях Києва. 1964 р. Фото з авторського фотоальбому Леоніда Гоголєва “Іномарки 60-х років на вулицях Києва” (Видавництво “Мистецтво, 2024 р.”)

Головне ноу-хау полягало в інтегрованій силовій структурі підлоги, яка прийшла на зміну рамі сходового типу, що застосовувалася на вантажівках. Автобус також отримав підрамник передньої підвіски, яка вирізнялася циліндричними пружинами. Більше того, з’явилося рульове управління типу «гвинт-кулькова гайка» з демпфером.

Останнє дозволило зробити автобус дуже маневреним – з діаметром розвороту всього 16 м, що було важливо як для їзди містом, так і для руху по гірських серпантинах на далеких маршрутах. Свій внесок у покращення ходових якостей внесла й задня підвіска, на ресорах, зі стабілізатором поперечної стійкості.

Mercedes-Benz O 321 H/HL пропонувався як у міському варіанті – з двостулковими дверима спереду та ззаду (за ціною 45 000 марок), так і у приміському – з одинарними дверима (43 700 марок), а також у міжміському виконанні (44 800 марок) ). В останньому випадку машина відрізнялася додатковим склінням по краях даху; більше того, випускався варіант і з розсувним брезентовим дахом.

Шестициліндровий дизельний двигун OM 321 робочим об’ємом 5,1 л розвивав 110 к.с., що дозволяло розганяти автобус до 95 км/год. На той час це дуже добрий показник, тому що максимальна швидкість легкової моделі Mercedes-Benz 180 досягала 126 км/год, а 180 D і зовсім 112 км/год.

Автобус O 321 H справив сильне враження на експертів провідного журналу з вантажівок та автобусів у Німеччині – Lastauto und Omnibus. Ось що писали журналісти у своїй статті в номері 4/1955: «Ми можемо резюмувати нашу оцінку Mercedes-Benz O 321 H, заявивши, що новий дизайн є одним із найкращих (якщо не найкращий) серед автобусів у цьому класі, які пропонуються сьогодні на ринку. Тому рекламний слоган «керування, як у легкового автомобіля» зовсім не перебільшення. І в цьому ми переконалися як у щільному міському русі, а також на заледенілих дорогах в районі Upper Black Forest.

А не менш відомий журнал “Auto Motor und Sport” дійшов такого висновку у своєму випуску 8/1955: “Революційний новий шлях, пройдений Daimler-Benz, мабуть, найбільш вражаюче продемонстрований, посилаючись на наступні цифри: У порівнянні з автобусом O 3500 вага пасажирського сидіння була знижена з 172,5 кг до 138,5 кг, тоді як потужність двигуна на тонну ваги брутто зросла з 11,6 до 13,1 к. с.