До справжніх холодів та снігу більшість автовласників не думають «перевзувати» машину в зимові шини. На перший погляд, вони мають рацію – вдень ще тепло і асфальт сухий. Але вранці та ввечері ситуація дещо інша. І коли температура повітря опускається нижче за 7 градусів, властивості літніх покришок значно погіршуються. Гума втрачає еластичність і гірше чіпляється за дорожнє покриття. Це позначається як на стійкості і керованості машини, так і ефективності гальмування. Зчеплення «задубілих» шин із вологим після дощу чи туману, а то й слизьким після нічних заморозків асфальтом набагато гірше, ніж із сухим покриттям.
Особливу небезпеку таять мости і відкриті ділянки доріг, що продуваються. Саме тут з’являється перше зледеніння. Перед такими відрізками краще плавно погасити швидкість. Трава і опале листя також можуть завдати неприємностей. Намокнувши, вони утворюють тонку слизьку плівку, схожу на ожеледицю. При інтенсивному гальмуванні на такому покритті шлях зупинки істотно збільшується. Більше того – якщо автомобіль потрапить на цю плівку однією стороною, його може розгорнути та кинути на бордюр.
Власники автомобілів, обладнаних всілякими електронними помічниками (ABS, ESP), часом навіть не уявляють, яким буде гальмівний шлях їхніх «залізних коней», коли зчіпні властивості погіршаться. Адже іноді такі машини дуже ефективно сповільнюються на сухій дорозі без втручання ABS, а на слизькому чи нерівному покритті система спрацьовує дуже рано, не даючи відгальмуватись. Щоб визначити гальмівний шлях своєї машини, в погану погоду варто виїхати на слизький полігон або порожню вулицю та спробувати інтенсивно сповільнитись зі швидкості близько 60 км/год. Те ж таки радимо зробити на 80 км/год і подивитися, яка буде різниця. І вибирати безпечну дистанцію з урахуванням зростання гальмівного шляху автомобіля.
Не слід повністю довіряти електронним помічникам. Найкраще визначити, як працює ABS саме на вашій машині. Для цього досить кілька разів розігнатися, потім спробувати гальмувати на межі спрацьовування системи, а також продавлюючи педаль «підлогу». Подивіться, коли електроніка працює найбільш ефективно та як змінюється довжина гальмівного шляху.
Деякі ABS налаштовані так, що при їхньому спрацьовуванні автомобіль на слизькій поверхні практично не гальмує. В цьому випадку краще натискати на гальмо до зони спрацьовування ABS. Якщо колеса добре працюють з дорожнім покриттям (з короткочасними блокуваннями) і машина впевнено сповільнюється, то для більш ефективної роботи системи можна з силою продавити педаль. Також важливо знати, як ABS поводиться при різкому маневруванні. Якщо в момент об’їзду перешкоди ефективність уповільнення знижується (система розблокує гальма), краще працювати педаллю на межі спрацьовування ABS, застосовуючи переривчасте або ступінчасте гальмування.
На дорозі головне – не захоплюватися швидкістю, щоб для ефективного уповільнення машини було досить комфортне плавне гальмування.