X

Як пройшов перший автопробіг з Пекіна до Парижа

10 августа 1907 года в cтолице Франции финишировал первый в истории автопробег по маршруту Пекин – Париж

Автопробіг Пекін – Париж було організовано за ініціативою популярної щоденної газети Le Matin. Переможцю було обіцяно нагороду в 100 тис. франків – сума на той час чимала. Спочатку охочих взяти участь в автоперегонах було чимало – до чотирьох десятків. Але у Пекіні 10 червня 1907 року стартувало лише п’ять машин. Серед них були автомобілі: Itala, звичайно ж, італійська, Spiker – голландська і два французьких De Dion. Замикав же доблесну п’ятірку трицикл (триколісний мотоцикл) марки Kontal.

Перший етап гонки проходив старими караванними дорогами, розмитими сильними дощами. Щоб подолати їх, доводилося часом залучати місцевих жителів.

Автомобиль Spiker

Ще більші труднощі чекали на учасників пробігу на території російської імперії. В умовах бездоріжжя частину колії вирішили проїхати рейками Транссибірської залізниці. Тяжку машину Itala, яка вибилася в лідери, кидало на шпалах, мотор працював на межі своїх можливостей. А одного разу на неї мало не наїхав товарний потяг. Після цього керівництво залізниці включило машину до свого загального графіка руху.

Автомобиль Itala

Однак незабаром Іtalа виїхала на транссибірський тракт. І тут однією з проблем були напівзруйновані мости, які доводилося долати. Але одного разу, неподалік Казані, міст не витримав важку машину Itala, і вона повисла в повітрі, зачепившись за колоду. При цьому було пошкоджено заднє колесо. Його спробували відремонтувати… у лазні, розпаривши ослаблені дерев’яні спиці у гарячій воді. Але це не допомогло. Виручив місцевий колісний майстер, який зробив нове колесо – краще за старе.

Автомобиль De Dion

27 липня машина Itala дісталася москви, а 10 серпня, після двомісячної епопеї, приїхала до Парижа, звичайно, прямо до редакції газети Le Moten. Парижани палко вітали переможців – командира екіпажу, принца Сципіона Боргезе, його механіка Етторе Гізарді та спецкору газети Corriere della Sera.

Автомобиль De Dion

Автомобілі інших учасників пробігу прибули до Парижа з горем попалам лише за три тижні. Трицикл взагалі не дійшов до фінішу… він вийшов з ладу десь ще в Китаї.

Трицикл марки Kontal

Потрібно сказати, що перемога дісталася автомобілю Itala невипадково. Справа в тому, що фірма Itala, утворена в 1904 році, вже за кілька років посіла друге місце в країні за обсягом виробництва. При цьому її автомобілі, розроблені під керівництвом молодого талановитого конструктора Амберто Балоккі, відрізнялися завидною добротністю та міцністю. Вони успішно виступали у низці міжнародних змагань тих років. Зокрема, 1906 року гонщик Алессандро  Кагно переміг у престижному змаганні Targa Florio.

На базі цієї машини і виготовили для пробігу Пекін – Париж спеціальний автомобіль. На ньому стояв 4-циліндровий двигун робочим об’ємом 7483 см куб. та потужністю 45 к. с. Зауважимо, що привід на задню ведучу вісь був у нього вже не ланцюговий, а карданний. Машина розвивала до 90 км/год.

Зауважимо, що автомобіль не мав кузова: сидіння встановили просто на рамі. Зрозуміло, що це аж ніяк не сприяло комфорту екіпажу, зате дозволило завдяки меншій вазі встановити по бортах два додаткові паливні баки та взяти більше спорядження, необхідного в дальній дорозі.

Легендарна Itala збереглася до наших днів. Її можна побачити у Національному автомобільному музеї Карла Біскоретті у Турині.

Читайте також:
Як проходили перші автоперегони по двох континентах

Автомобиль Itala в Национальном автомобильном музее Карла Бискоретти в Турине