Як з‘явився та чому зник найдешевший автомобіль у світі
Сьогодні, 10 січня виповнилося рівно 15 років, як на автосалоні в Дейлі 2008 року було презентовано найдешевший автомобіль у світі – Tata Nano. На презентації було оголошено, що ціни на нього стартують від 100 тис. рупій (1334 долари). Що й казати, машини виявилася дуже інноваційною як для свого сегменту ринку. Недаремно на неї було зареєстровано 31 патент на дизайн та 37 на технічні рішення.
Для здешевлення модель Nano комплектувалася лише одним склоочисником, зовнішнім дзеркалом лише з боку водія, трьома гайками на колесо. Вона також не мала кришки крихітного, 150-літрового багажника. Та що там задні двері, машина навіть не мала звичної, зовнішньої заливної горловини бензобака – для заправки потрібно було відкривати капот. Що вже казати про такі «розкішні» атрибути як кондиціонер, гідропідсилювач керма, склопідйомники та радіо.
Відповідно крихітній машині, довжиною 3099 мм і шириною 1390 мм, був і двигун. Він був 2-циліндровим робочим об’ємом всього 624 см куб. та потужністю 38 к.с. (51 Нм). Мотор розташовувався ззаду і дозволяв машині спорядженою масою 600 – 635 кг розвивати 104 км/год. Розгін від 0 до 96 км/год (60 миль) займав 37 с. Середня витрата палива була невеликою – 4,24 л на 100 км.
Спочатку компанія Tata Motors планувала випускати щороку до 250 тисяч машин Nano. Проте проект почав давати збій з самого початку. Старт продажів був перенесений з жовтня 2008 року на квітень 2009-го – причиною стали земельні суперечки у Західній Бенгалії, де планувалося відкрити завод. Анонсована ціна від 100 тис. рупій швидко піднялася до 215 тис. рупій через подорожчання сировини та комплектуючих. Від покупців також посипалися нарікання про погану якість збирання. Свою роль, звичайно, відіграла і вельми спартанська базова комплектація.
Не врятувала положення і оновлена модель, що з’явилася в 2015 році – GenX Nano. Тут були інші бампери, з’явилася кришка багажника. Машина отримала посилений кузов, причому у нових кольорах, а також 5-ступеневу автоматизовану КП. Топові версії мали електропідсилювач керма та кондиціонер.
У результаті, за перші два повні фінансові роки після виходу на ринок (2010 – 2011-й та 2011 – 2012-й) вдалося продати відповідно 70 432 та 74 527 од. А потім реалізація стала падати: у 2016 – 2017 році вона склала всього 7 591 авто, а у 2017 – 2018 (квітень – жовтень) взагалі 1502 од.