Як невідомий інженер переміг видатного автогонщика
10 жовтня 122 року тому, Генрі Форд виграє єдині автоперегони, щоб привернути увагу інвесторів до своєї автомобільної компанії.
1901 року автомобільна промисловість перебувала в зародковому стані, і машини вважалися дорогою іграшкою для багатих. У суспільній свідомості вони багато в чому асоціювалися з автомобільними перегонами, що тільки зароджувалися, з їх унікальними на ті часи швидкостями. Більшість людей не могли мріяти про покупку автомобіля і, як і раніше, покладалися на інші види транспорту у своєму повсякденному житті.
Генрі Форд хотів змінити цю ситуацію, розпочавши масове виробництво практичних, надійних та недорогих автомобілів, доступних кожному. Однак інженер не зміг залучити інвесторів для реалізації свого бачення масового автомобіля. Він ще не був відомий за межами Детройта, і його перше підприємство з виробництва автомобілів, Detroit Automobile Company, розпалося в 1900 році.
Щоб виправити цю ситуацію, Форд звернувся до світу автоперегонів, які мали величезну популярність і викликали позитивні відгуки в пресі. Автомобільні компанії та інженери часто демонстрували перевагу своїх ідей, реалізуючи їх у гоночних автомобілях.
Таким чином, незважаючи на відсутність досвіду в гонках, Форд та його колеги вирішили взяти участь у змаганнях на овалі завдовжки в одну милю іподрому Гросс-Пойнт. Як висловився сам Форд: «Я ніколи не думав про гонки, але публіка відмовлялася розглядати автомобіль у якомусь іншому світлі, крім швидкої іграшки. Тому пізніше [тобто через деякий час після заснування Детройтської автомобільної компанії] нам довелося брати участь у перегонах».
Суперником Форда в цій гонці був ніхто інший, як Александер Вінтон, видатний автогонщик у країні, який мав великі шанси на перемогу. Щоб перемогти Вінтона, Форд та його колеги почали роботу над тим, що згодом стало відомо, як автомобіль Ford 1901 Sweepstakes («Тоталізатор»), названий на честь цього конкретного стилю гонок.
«Тоталізатор» був технологічно просунутим, відрізнявся ранньою формою упорскування палива, двоциліндровим двигуном, котушками запалення з порцеляновою ізоляцією ручної роботи (попередник свічок запалювання) та потужністю приблизно 26 к. с. Автомобіль показав швидкість 72 милі на годину (115,87 км/год) на дистанції півмілі, побивши існуючий світовий рекорд 65,79 миль на годину (105,87 км/год).
10 жовтня 1901 року на іподромі Гросс-Пойнт пройшли перегони з десяти кіл. Глядачі вболівали за Форда, оскільки він був уродженцем Детройта, а Вінтон був із сусіднього Клівленду. Форд сам керував автомобілем, а Ед “Spider” Хафф був помічником механіка. Після трьох кіл Вінтон вирвався вперед майже на 300 метрів. Коли Форд став почуватися впевненіше за кермом, він почав просуватися вперед, особливо після гарячої підтримки трибун.
До шостого кола він значно відірвався від Вінтона, що ще більше підбадьорило вболівальників. У цей момент у машини Вінтона почалися серйозні механічні несправності: із вихлопних труб помітно валив дим. Однак унікальні порцелянові ізолятори та система упорскування палива у двигуні Sweepstakes були розроблені саме для запобігання цій проблемі.
Внаслідок на восьмому колі Форд остаточно вирвався вперед, перемігши улюбленця Вінтона перед захопленою домашньою публікою. Один фанат підкинув кепку, а коли вона впала, наступив на неї. А інша вболівальниця встала зі свого місця і закричала: «Я поставила б 50 доларів на Форд, якби вони в мене були». Відразу після гонки Форд пішов з автоспорту, заявивши: «Одного разу достатньо». Незважаючи ні на що, невідомий інженер все ж таки переміг видатного автогонщика світу.
Перемога Форда продемонструвала його здібності як інженера та зробила його досить відомим, щоб отримати фінансову підтримку. У 1903 році, через вісімнадцять місяців після гонки, Генрі заснував Ford Motor Company і втілив свою мрію про створення масового автомобіля – це стало можливим завдяки його єдиним перегонам – «Тоталізатору» 1901 року.