Нове покоління Mercedes-Benz Sprinter сьогодні демонструє, як водії та їхні напарники можуть ефективно виконувати свої завдання у досить комфортних умовах. Системи безключового доступу Keyless Start, потужні системи кондиціювання повітря, зручні сидіння, а також опціональна автоматична коробка передач 9G-TRONIC та мультимедійна система MBUX… Це кілька деталей, за допомогою яких Sprinter полегшує роботу кожного дня.
Проте робоче місце водія у перших автофургонах виглядало, скоріше, як місце візника. Спартанське робоче місце водія фургонів розвивалося дуже повільно до сучасної кабіни з численними зручностями, знайомими по легкових автомобілях.
Категорія фургонів майже така ж стара, як і сам автомобіль, навіть незважаючи на те, що термін “фургон” на той час не існував. Одним із перших представників цього типу транспортних засобів у всьому світі був Benz Combinations-Lieferungs-Wagen 1896 випуску фірми Benz & Cie.
В основі невеликого вагоноподібного автомобіля зі знімним коробчатим кузовом лежав легковий автомобіль “Вікторія”, спочатку оснащений 2,5-сильним двигуном одноциліндровим, який мав корисне навантаження 300 кг. І ось перший “фургон” був доставлений до паризького універмагу Du bon Marché. Водій транспортного засобу сидів на оббитому постаменті. Не було ні вітрового скла, ні даху. І, більше того, звичного рульового колеса теж не було. Натомість “Combinations-Lieferungs-Wagen” був оснащений вертикально розташованою рукояткою рульового управління.
Єдиний захист від дощу був від невеликої губи даху, що виступала із корпусу фургона. Відповідно до сучасного рівня техніки на той час триступенева трансмісія з ланцюговим приводом передавала потужність заднім колесам, і замість електричного сигналу, що зазвичай використовується сьогодні, водій стискав просту «грушу».
Компанія Daimler-Motoren-Gesellschaft у 1897 році випустила автомобіль “Daimler-Geschäfswagen” (комерційний автомобіль Daimler), який продавався як розвізний транспортний засіб вантажопідйомністю в діапазоні від 500 до 2000 кг.
1911: Benz-Gaggenau Lieferungswagen: розвізний фургон з прожектором та складним дахом
Побудований між 1911 та 1916 роками, Benz-Gaggenau Lieferungswagen пропонував набагато більший комфорт для водія та носив конкретні позначення моделей комерційних автомобілів D11, KL11 та B10. На відміну від своїх попередників, вони мали правильне кермо з похилою рульовою колонкою, що значно полегшувало роботу. Тим не менше, управління, як і раніше, вимагало великих зусиль. Додаткові важелі на рульовому колесі могли використовуватися для регулювання основних функцій двигуна, таких як синхронізація запалення та паливоповітряна суміш.
Крім основних фар можна було встановити прожектор, що було великою підмогою під час руху в темряві, враховуючи слабке вуличне освітлення того часу. Як і раніше, водій сидів просто неба, але тепер міг скористатися складним матер’яним дахом для захисту від дощу. Опалення, з іншого боку, було ще далекою мрією, а це означало, що водій та напарник мали дуже тепло одягатися восени та взимку.
1926: Mercedes-Benz L1: відкидне вітрове скло як система кондиціювання
У рік злиття Daimler-Motoren-Gesellschaft та Benz & Cie. був запущений Mercedes-Benz L1. Транспортний засіб, який міг використовуватися або як фургон, або як вантажівка, залежно від встановленого кузова та корисного навантаження. На ньому вперше застосували кузов панельного фургона. Найважливішим нововведенням для водія та напарника стала закрита кабіна.
Всупереч звичаям комерційного транспорту того часу, він мав бічні вікна – те, що навіть не було поширеним явищем у легкових автомобілях на момент запуску L1. Відкидне вітрове скло служило системою кондиціювання в спекотні дні. З корисних деталей відзначимо вікно у перегородці між кабіною, яке дозволяло бачити вантаж, а також наявність прожектора.
1955: Mercedes-Benz L 319: кабіна над двигуном з гарною круговою оглядовістю
1955 року молода Федеративна Республіка Німеччина переживала економічний бум. Торгівля і промисловість вимагали відповідних транспортних засобів для того, щоб справлятися зі зростаючим потоком замовлень і товарів. З L 319 у Mercedes-Benz була правильна відповідь. Перший за майже три десятиліття незалежний фургон марки відрізнявся від попередників своєю сучасною компактною концепцією cab-over-engine. Його новаторське компонування і великий обсяг продажів зробили L 319 попередником численних успішних поколінь фургонів від Mercedes-Benz, аж до нинішніх серій моделей Sprinter та Vito.
Для того, щоб забезпечити комфортну посадку в кабіну, розробники перемістили передню вісь далеко вперед, що разом із вигнутим, цілісним панорамним вітровим склом надало 3,6-тонному транспортному засобу унікального зовнішнього вигляду. Приладова панель оснащувалась спідометром та покажчиком температури охолоджуючої рідини. Паливний датчик ще мав знайти своє місце на панелі приладів, тому водіям доводилося підраховувати, як далеко заїде їхній автомобіль на 60-літровому баку.
Важіль перемикання передач на кермі був раннім передвісником джойстика в нинішньому Sprinter. Покажчики поворотів та звуковий сигнал активувалися за допомогою сигнального кільця на кермі. Поздовжньо встановлений двигун, що виступав далеко в салон, був дуже галасливим і ускладнював переміщення з місця водія на місце напарника. Однак у партнера на передній панелі була досить велика полиця для зберігання документів.
1967: “Дюссельдорфер” з легким доступом
У 1967 році з’явилася модельна серія L 406 D. Вона часто згадувалася як “Дюссельдорфер” на честь місця виробництва і була наступником популярного L 319. Незважаючи на загальну більш рублену форму кузова відповідно до стилю часу, концепція слідувала ідеології перевіреного попередника. Тут також застосовувалося короткокапотне компонування, а двигун, як і раніше, виступав у кабіну, хоча вже не так сильно, тим самим значно покращуючи свободу пересування.
Передня вісь, як й на L 319, також була винесена далеко вперед для забезпечення зручності посадки-висадки. Замість панорамного вітрового скла було встановлено велике прямокутне, доповнене з обох боків меншими віконцями для кращої видимості. Передачі перемикалися вже не на кермі, а довгим важелем на підлозі.
“Дюссельдорфер” залишався сучасним транспортним засобом протягом багатьох років, а тому неодноразово зазнавав модернізації. У 1977 році, наприклад, модель отримала оновлений дизайн, який включав іншу панель приладів і підйомні бічні вікна замість зсувних. Більше того, з’явилися нові органи управління, зокрема рульове колесо, яке змінило архаїчне бакелітове кільце.
Оновлення 1981 року ознаменувалося появою ключа запалювання. До цього для запуску двигуна та включення ближнього світла використовувався металевий циліндричний штифт. На той час великі фургони були обладнані на заводі новою внутрішньою панеллю, яка значно знижувала рівень шуму в кабіні.
1977: регульоване в поздовжньому напрямку та по висоті крісло водія у “Бремері”
У 1977 році Mercedes-Benz розширив асортимент фургонів новою моделлю, яка була на один ваговий клас нижче “Düsseldorfer”: TN (“Transporter neu” – буквально “новий фургон”), яку швидко охрестили “Bremer” через розташування виробництва. Пізніше позначення T1 стало звичайною справою. Як ніколи раніше, нова, надзвичайно універсальна серія моделей з повною масою транспортного засобу від 2,4 до 3,5 т наблизилася до легкових автомобілів з погляду керованості та комфорту.
З цією метою розробники прощаються з дизайном кабіни над двигуном, переднім приводом та рамною конструкцією, які використовувалися до того часу. Короткий капот був набагато менш виражений, ніж на більшому браті, який, з одного боку, полегшував доступ до двигуна, а з іншого боку дозволив передньому мосту переміститися далі вперед, таким чином зберігаючи зручність посадки-висадки. З погляду водія та пасажира ця концепція була прийнята на ура. Моторний тунель займав менше місця, що зробило реальним наскрізний доступ до кабіни як з одного боку, так і з іншого, так само полегшивши доступ і до вантажного відділення.
Робоче місце водія також пропонувало раніше невідомий рівень комфорту у сегменті легких комерційних автомобілів. Mercedes-Benz стандартно оснастив нові фургони сидінням водія, яке можна було регулювати як в поздовжньому напрямку, так й по висоті. За зручним двоспицевим кермом знаходилася інформативна панель приладів. Велике вітрове скло забезпечувало чудову оглядовість. Система опалення та вентиляції мала двоступеневий вентилятор.
1995: перший Sprinter – з функціональною та просторою кабіною
Після майже одного мільйона вироблених одиниць, T1 був замінений у 1995 році на Sprinter. Нове покоління фургонів послідовно перенесло концепцію свого попередника із системою заднього приводу, чотирма варіантами повної маси, великою гамою двигунів. До особливих характеристик Sprinter також відноситься його нестаріючий дизайн, а також простора і особливо функціональна кабіна, чий дизайн інтер’єру та матеріали майже досягли стандартів легкових автомобілів. Оскільки передня частина транспортного засобу була знову подовжена в порівнянні з Т1 і двигун був переміщений ще далі вперед, в кабіні з’явилося ще більше простору для ніг, навіть з двомісним пасажирським сидінням.
Численні речові відсіки, у тому числі замиканий бардачок, полегшили повсякденну роботу у Sprinter. Сидіння водія регулювалося за висотою у двох рівнях, що було сенсацією у сегменті фургона на той час. Ще однією новинкою стала поява поворотних рукояток управління системи опалення та вентиляції, які нагадували такі на легкових автомобілях. Сама система також відрізнялася потужним чотириступеневим вентилятором та режимом рециркуляції повітря.
Внутрішні панелі та двері отримали нову оббивку, що допомогло створити більш затишну атмосферу. Опційна подушка безпеки для водія, регульовані за висотою триточкові паски безпеки та пряжки ременів безпеки, встановлені на сидінні, також свідчили про новаторську роль Mercedes-Benz Sprinter з точки зору безпеки.
2000: важіль перемикання передач у стилі джойстика та легкова приладова панель для Sprinter
У рамках фейсліфтінга Sprinter у 2000 році Mercedes-Benz ще більше покращив інтер’єр. Панель приладів, яка раніше мала чітко функціональний, прямолінійний дизайн, тепер була повністю перероблена. Вона стала динамічнішою і досягла рівня легкових автомобілів як за своєю формою, так і за якістю використовуваних матеріалів. Особливо це стосувалося Sprinter у пасажирському виконанні, що отримало м’яку, а-ля шкіряну оббивку всередині, яка стала доступною як опція на інших варіантах фургона. Окрім додаткових деталей комфорту, таких як підсклянник, з’явився новий важіль перемикання у вигляді джойстика. Тепер він розташовувався на центральній консолі в межах легкої досяжності водія, що полегшило наскрізний доступ до кабіни та переміщення по ній.
2006: кокпіт з великою свободою пересування та топовою ергономікою у другому поколінні Sprinter
Зробити гарні речі ще краще було девізом для другого покоління Sprinter, випущеного в 2006 році. Вибір понад 1000 базових моделей з різними варіантами кузова, повної маси та типу приводу, а також наявність шасі як основи для окремих кузовів поставили нові стандарти, так само як і широке стандартне обладнання. Всі машини стали комплектуватися електросклопідйомниками та центральним замком з дистанційним керуванням. Сидіння отримали збільшений діапазон регулювання в поздовжньому напрямку, а рульова колонка отримала в якості опції регулювання по вильоту і куту нахилу.
Інтер’єр отримав ще більше речових відсіків, зокрема над лобовим склом. Зовнішні дзеркала із додатковими ширококутними дзеркалами покращили огляд – сліпа зона транспортного засобу скоротилася до мінімуму. Характерною особливістю нової кабіни Sprinter стала висока центральна консоль із важелем перемикання передач у стилі джойстика. Як цінний робочий посібник компанія Mercedes-Benz вперше в Sprinter запропонувала інформаційно-розважальну систему COMAND APS із вбудованою навігаційною системою. Такою ж новацією стало і багатофункціональне кермо.
2018: третє покоління Sprinter з мультимедійною системою MBUX з голосовим керуванням
Третє покоління Mercedes-Benz Sprinter дебютувало у 2018 році і задало новий тон у сегменті фургонів з погляду комфорту, ергономіки та функціональності. Був представлений eSprinter – перша версія з електроприводом, що поєднала всі переваги культового фургона з нульовим шкідливим вихлопом.
Серед видатних новинок цьогорічного Sprinter є мультимедійна система MBUX (Mercedes-Benz User Experience) з 10,25-дюймовим сенсорним екраном та голосовим керуванням. Нові ергономічні сидіння забезпечують високий рівень комфорту. Вони можуть бути адаптовані до індивідуальних потреб водія, а регулювання електроприводу отримали функцію пам’яті.
Серед інших новацій – безключовий доступ, “Drive Select”, підрульові “пелюстки” перемикання передач для автоматичних коробок та покращена система кондиціювання повітря. Автоматичний клімат-контроль THERMOTRONIC автоматично керує швидкістю вентилятора, розподілом повітря та температурою.