Як армійський HMMWV обігнав прабатька Lamborghini LM002
Цього дня 41 рік тому Пентагон схвалив контракт з фірмою Am General на безпрецедентну для військових автомобілів суму замовлення в 1,2 млрд доларів. Згідно з ним, в армію належало поставити протягом п’яти років ні багато ні мало 55 тис. автомобілів.
Уже в середині 70-х рр. у Збройних силах США виникла потреба в принципово новому, багатоцільовому транспортному засобі для ефективного використання в умовах сучасних бойових дій. Така машина, що має високу потужність і мобільність, мала замінити одразу чотири типи автомобілів: тісний, недостатньо вантажопідйомний джип M151, стандартний автомобіль М715 класу 1,25 т., а також пікап M880, створений на базі цивільної моделі, і складну, шарнірно-зчленовану тривісну амфібію Gama Goat.
У 1979 році військове відомство оголосило конкурс на створення такого автомобіля. До завершального його етапу, в квітні 1982 року прийшли три виробники. Компанія Chrysler Defence, що входить до складу монополії General Dynamics, представила автомобіль із двигуном V8, триступеневою коробкою передач і незалежною передньою підвіскою.
Зразок від компанії Teledyne був доопрацьованою моделлю Cheetah (“Чита”), розробленою фірмою Lamborghini і викупленою у останньої корпорацією Mobility Technology. Автомобіль мав дизель V8, тришвидкісний “автомат”, незалежну підвіску всіх коліс і алюмінієвий кузов.
Автомобіль, представлений фірмою AM General, базувався на машині, купленій у компанії FMC і потім доопрацьованій. Модель мала низький силует і велику питому потужність. Під час порівняльних випробувань вона показала високу надійність і легкість в обслуговуванні. Цей автомобіль і став переможцем конкурсу.
Серійне виробництво машини налагодили на переобладнаному автобусному заводі в місті Мішевока (Mishawaka), штат Індіана. Перший автомобіль HMMWV був випущений там 2 січня 1985 року. А до кінця року виготовили 11 455 машин в декількох версіях.
Загальна назва цього автомобіля — НMMWV розшифровувалася як High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle — “багатоцільова колісна машина високої мобільності”. А базова модифікація мала стандартизовану назву M998. Вона являла собою або вантажопасажирський 4-дверний автомобіль із закритим кузовом або пікап з дводверною кабіною. Випускалися і численні модифікації: транспортери озброєння, санітарні машини, легкий артилерійський тягач, низькорамні шасі для армійських мініконтейнерів, броньовані версії тощо.
На автомобілі встановлювали 6,2-літровий Detroit Diesel (V8) потужністю 130 к.с., триступеневий “автомат” Hydra-Matic і двоступеневу “роздатку”. Підвіска коліс — незалежна, пружинна. Алюмінієвий кузов виконаний за оригінальною технологією: його листи спочатку з’єднували зварюванням, а потім ще й заклепками. Базовий варіант М998 був розрахований на корисне навантаження 1135 кг і міг працювати з причепами повною масою 1500 кг. Споряджена маса машини була 2855 кг, повна – 3990 кг.
Кліренс становив 406 мм. При цьому днище було абсолютно рівним. Автомобіль долав підйоми в 60%, бічні скати в 40% і брід завглибшки 0,8 м, а з підготовкою – понад 1,5 м. Запас ходу доходив до 563 км. Максимальна швидкість становила 105 км/год.
Надалі технічні характеристики машини змінювалися. Наразі ці машини виробляють для озброєння понад 50 країн, зокрема й України, і є найпоширенішими в світі легкими військовими автомобілями.