Синтетика з нулями: олива Opet 0W- для зими
Чому на зимовий період сучасним двигунам так потрібні особливо якісні оливи? Чи обов’язково обирати сорти з “нульовою” в’язкістю 0W-? Як правильно обирати їх? Питань у вдумливих водіїв багато, і нічого дивного – адже є чимало нюансів в експлуатації сучасних моторів.
Разом з нашими інженерами-консультантами autocentre.ua розбирається, наскільки важливо для українських водіїв взимку використовувати синтетичні моторні оливи “нульової” в’язкості. Для прикладу ми взяли лінійку олив 0W- торгової марки Opet. Адже її гамма одна з найповніших на ринку, а це також свідчить про те, що виробник націлений на нові і сучасні автомобілі, крокуючи “в ногу з часом”.
Моторна олива і зима
Щодо зимової експлуатації двигунів є кілька зауважень. Перш за все, давно не секрет, що сучасні мотори створюються автовиробниками у тісному контакті з виробниками олив. Тобто слід розуміти, що нинішнім агрегатам потрібні високоякісні оливи не тому, що так буде краще – а тому, що інакше не можна.
Розміри підшипників колінчастого валу, геометрія поршнів та їхніх кілець, навантаження на пари тертя, тиск в гідравлічній системі, яка керує допоміжними системами двигуна – все це сьогодні мотористи розраховують, маючи на увазі певні якості олив. І якщо олива буде “не та”, багато що в двигуні буде працювати теж “не так”.
Зрозуміло, що за низьких температур умови роботи оливи змінюються, а значить, потрібно змінювати характеристики оливи – інакше зміниться робота двигуна, чи навіть він взагалі відмовить. А подібну температурну гнучкість забезпечують лише синтетичні оливи вищих категорій якості, про які ми тут і говоримо.
Чому оливи 0W- потрібні взимку
З іншого боку, чому узимку так важлива низька в’язкість моторної оливи? Є дві важливі причини. По-перше, низька в’язкість потрібна для впевненого старту холодного двигуна – стартеру дуже важко провертати колінчатий вал, який “вмерз” у загусле в піддоні мастило.
В цьому плані оливи з “нульовим” зимовим індексом 0W- можна назвати найкращим вибором – навіть на 30-градусному морозі вони зберігають низьку в’язкість. При тому за високої температури, коли двигун гарячий (або коли на дворі спека), такі оливи підтримують високу в’язкість (друга цифра в індексі) для надійного захисту мотора. Наприклад, такою є олива Opet Fulltech з індексом в’язкості 0W-40 для роботи у високотехнологічних двигунах за різних температурних умов і, до речі, при збільшених міжсервісних інтервалах. Але це не єдина перевага синтетики цієї групи.
Друга обставина, яка спонукає до використання в холоди олив низької якості – їхня здатність швидко прокачуватись по каналах змащувальної системи. Проблема усіх автомобільних ДВЗ в тому, що в перші секунди після холодного старту вони працюють в режимі “оливного голодування”. Навіть найефективніший маслонасос не може миттєво подати мастило до всіх пар тертя, оскільки густа олива погано протискується вузькими (іноді порядку 1 мм) каналами. В результаті – прискорене зношування корінних та шатунних підшипників, циліндрів та кілець, деталей ГРМ. Гірше того, на деяких двигунах характерна “зимова” несправність – “прихоплення” поршнів та задири на стінках циліндрів.
В результаті через нестачу оливи на холодному двигуні – або його зменшений ресурс, або взагалі позапланова “капіталка”. Мало того, що ці деталі коштують чималих грошей, так і повне розбирання двигуна для ремонту обійдеться у кругленьку суму.
Ефективне рішення зазначеної проблеми – використання “синтетики” з лінійки “нульової” зимової в’язкості.
Як обирати моторну оливу для зими
Провідні виробники автомобільних мастил мають широкі продуктові лінійки і це з одного боку ускладнює для власника процес вибору. Але з іншого, добре продумана структура лінійки полегшує вибір і дозволяє підібрати найкращий для споживача і його мотора продукт. Якщо ми вже говоримо про марку Opet, то покажемо канони підбору оливи для зими на її прикладі.
По-перше, варто взяти до уваги клас автомобіля і вимогливість власника до найдрібніших деталей, а також – його готовність заплатити за гарантію бездоганної роботи двигуна трохи більше коштів. У “Опета” це лінійка Fulltech 0W-, призначена для новітніх високотехнологічних агрегатів, у тому числі для роботи за найектремальніших навантажень. Наприклад, тут є олива Fulltech 0W-16 (для гібридних двигунів, в першу чергу Toyota та Honda), яка через низьку в’язкість крім іншого забезпечує зниження витрати пального і низьку витрату самої оливи на угар. Тут же є аналогічна серія сорт Fulltech 0W-30, яка підходить також для дизелів.
В межах цієї лінійки для особливо вимогливих власників є кілька серій сортів, створених з ухилом в специфікації конкретних виробників. Наприклад, Fulltech VB 0W-30 адресована в першу чергу бензиновим та дизельним двигунам нових поколінь концерну Volkswagen AG, а також іншим “німцям” – BMW, Mercedes-Benz, MAN, Porsche.
В першу чергу для високообертових бензинових моторів Honda (і подібних їм силових агрегатів) створено продукт Fulltech 0W-20. Серед інших, типових переваг – особливий захист поверхонь, низький рівень споживання оливи та економія пального.
“Зимові” оливи 0W- для робочих конячок
З іншого боку – лінійка Opet Fullmax 0W-, яка призначена для більш практичних власників, які тримають автомобіль в першу чергу як надійного помічника, а то й в якості “годувальника”. Двигуни машин, які працюють в змішаному режимі – автобани, міські вулиці, затримки в пробках – потребують певних особливостей у складі моторної оливи, і Fullmax 0W- враховує запити наших робочих конячок.
Тут вибір так само полегшено за брендовою ознакою. Fullmax FD 0W-20 виконує вимоги нових високотехнологічних двигунів, як суто легкових, так і легких комерційних моделей. При тому особливо підходить для бензинових і дизельних двигунів Ford.
Ще двійко подібних олив – Opet Fullmax 0W-20 та 0W-30 створених з урахуванням вимог в першу чергу двигунів Ford та Renault, як дизельних, так і бензинових, як легкових, так і комерційних машин. Тут упор – на захист двигуна під час навантажень та економію пального.
Цікаво, що для Fiat’ів у марки Opet є відразу дві оливи, окремо для бензинових і дизельних моторів, Fullmax TF-B 0W-30 та Fullmax TF-D 0W-30. При тому остання “синтетика” підходить і для дизелів екологічного стандарту Euro 6 – тих самих, що мають сумнозвісний сажовий фільтр і бачок з AdBlue.
Нарешті, зважаючи, що в Україні останні рік-два суттєво більшає легковиків з сучасними дизельними моторами, слід вказати на окрему дизельну оливу Fullmax TF-DM1 0W-20. Продукт універсальний, створений для всіх легкових і легких комерційних дизелів актуального екостандарту Euro 6. Нагадаємо, чому в цих моторах так важливо використовувати саме спеціальну оливу: звичайне мастило швидко виведе з ладу їхні недешеві компоненти вихлопу.
Оливи завтрашнього дня
Насамкінець, певно, варто згадати, що розповідаючи про вищу лінійку моторних олив Opet, ми нічого не сказали про ще один, можливо, найцікавіший продукт з асортименту 0W-, що так добре підходить до зими – Fulltech VP 0W-20.
Цей сорт зараз перебуває на стадії підготовки до виробництва, його створено за специфікаціями ACEA C5, Ford WSS-M2C956-A1, Porsche C20, VW 508 00/509 00. Цікаве спостереження: норми ACEA C5 – дуже суворі, вони відповідають вимогам найвибагливіших сучасних моторів з безпосереднім впорскуванням бензину і турбонаддувом, де олива працює в надзвичайних умовах. Більше того, специфікація ACEA C5 передбачає узгодженість з сажовими фільтрами, які сьогодні є на дизелях. Але на бензинових двигунах поява таких фільтрів лише очікується, тобто, Opet, розширюючи свою “нульову” лінійку, планує і надалі триматися на вістрі автомобільного прогресу.