Зростання цін та дефіцит: чого чекати після введення нафтового ембарго?
5 грудня 2022 року почало діяти ембарго Євросоюзу та гранична стеля цін (60 доларів) на російську нафту. Яким чином ці заходи позначаться на українських автомобілістах, ми спробуємо розібратися. На думку фахівців галузі, попереду у нас 2-3 місяці турбулентності, які знадобляться європейському ринку для адаптації до нафтових, а пізніше нафтопродуктових санкцій. Ембарго на імпорт нафтопродуктів з Росії набуде чинності 5 лютого.
Головне завдання у цій ситуації для українських трейдерів — наявність палива. А вона ускладнюється проблемою з основними шляхами постачання в Україну. Так у Болгарії повністю зупинено експорт через невизначеність із подальшою долею лукойлівського нафтопереробного заводу в Бургасі.
У Румунії через погодні умови затримуються танкери з уже за контрактованими вантажами. Плюс до цього проводиться ремонт резервуарів у порту Констанца та через підозру у проходженні російського палива заблоковано причал. Також з’явилися чутки, що через санкції зупинено НПЗ «Петротел». В Італії націоналізують найбільший лукойлівський НПЗ ISAB на Сицилії. Польща не може постачати нам потрібні обсяги палива через завантаженість залізниці, зокрема вагонами з вугіллям.
Щодо Туреччини, то українські компанії самі відмовилися від «дизеля» НПЗ STAR. Офіційна причина — недостатня морозостійкість та відсутність вільних партій у порту Opet. Неофіційна — туркам натякнули, що недобре продаватиме російське паливо за підробленими документами.
Ну й звичайно, додатковим навантаженням на АЗС з недавна стали генератори. Саме вони спровокували зростання попиту в останній тиждень. В результаті на деяких заправках ціни зросли на 0,5 – 1.0 грн. У скількох домогосподарствах вони є, ніхто точно сказати не може. Відповідно, важко сказати скільки бензину для них знадобиться.
Все це разом може спровокувати дефіцит палива і як наслідок зростання цін, але в будь-якому випадку весняна ситуація повториться не повинна. Європі за кілька місяців практично вдалося відмовитися від російського газу, хоча спочатку говорили про роки. Через специфіку постачання зробити це було досить складно. З дизелем все набагато простіше. Танкери десятиліттями курсують налагодженими маршрутами. Крім того, як стало відомо, індійські та китайські перевізники поспішають зайняти нішу, що звільнилася. Як тільки ситуація налагодиться, ринок насититься й ціни впадуть. Тим більше, що, на відміну від природного газу, про подорожчання в рази не йдеться.