Нещодавно на засіданні відомого «Історичного Автоклубу» у Києві було оприлюднено нові, сенсаційні факти з історії самохідного транспорту в Україні. Виявляється, на початку XX століття, крім Одеси та Києва, у нас існував ще один центр моторизації. Йдеться про місто Гальбштадт (нині Молочанськ, Запорізька обл.). Там у ті роки існувала колонія менонітів – переселенців із Голландії, німців за національністю, які сповідували пацифізм.
У місті їх налічувалося близько трьох тисяч осіб, і вони організували там цілу низку промислових підприємств, різних за профілем. Серед них був «Перший спеціальний завод нафтових двигунів на півдні», який виробляв дизелі та локомобілі, загалом до 500 од. на рік.
Що стосується автомобілів, то в місті були представництва чотирьох фірм-виробників – Opel (з 1910 року), а також Wanderer, Loreley та Hansa. А 1914 року Opel відкрив у місті автомобільне виробництво.
У різних джерелах підприємство називається по-різному, але, швидше за все, воно займалося виготовленням автомобільних кузовів та встановленням їх на готові шасі. До речі, саме в цьому місті працювала і досить потужна фабрика – «Гальбштадського товариства екіпажного виробництва», відома своєю продукцією.
Після початку Першої світової війни, 1914 року місто Гальбштадт перейменували на Молочанськ і керувати заводами почали державні чиновники. Автомобілі, а вони були майже у кожній родині, конфіскували, а населення почали утискувати.
У громадянську війну місто зайняли більшовики та почали грабувати багаті підприємства та заможне населення. Тож мешканці Молочанська зустріли прихід підрозділів Нестора Махна як визволителів. І стали виготовляти для них у великій кількості своє ноу-хау – відомі кулеметні тачанки. Розповідають, що міські умільці виготовили для самого Махна і своєрідний штабний автобус: на шасі армійської п’ятитонної вантажівки White поставили… пасажирський залізничний вагон, мабуть, укорочений.
Потрібно додати, що в іншій колишній колонії менотитів – у місті Токмак (нині Запорізька обл.) вперше в Україні, 1923 року організували серійне виробництво колісного трактора. Цікаво, що йому дали таку назву, як і першому українському легковому автомобілю – «Запорожець».