Як створювалися мікроавтобуси марки РАФ
Історія підприємства з випуску машин РАФ (Rigas Avtobusu Fabriku) сходить до 1949 року, коли на базі Ризького авторемонтного заводу №2 було створено Ризький завод автобусних кузовів (РЗАК). А в 1951 році його об’єднали з Ризькою експериментальною автомобільною фабрикою.
У 1953 році підприємство почало випускати капотні автобуси на шасі ГАЗ-51 – точну копію моделі ГЗА-651 Горьковського автобусного заводу. Місткість автобуса — 24 пасажири, місць для сидіння – 20. У 1954-55 рр. було виготовлено 445 машин.
У листопаді 1955 року до серійного виробництва було прийнято автобус вагонного компонування РАФ-251, розробленого в Ризі, на подовженому спереду і ззаду шасі ГАЗ-51А. Він був розрахований на 29 пасажирів, місць для сидіння – 20. До 1960 року було виготовлено 1460 машин.
У 1958 році в Ризі було створено перший Ризький мікроавтобус. Він мав 10 місць і призначався для обслуговування учасників Всесвітнього фестивалю молоді та студентів. Ось чому його так і назвали РАФ-10 “Фестиваль”. Машина була створена на вузлах автомобіля ГАЗ-М20 “Перемога”.
Подальшим розвитком цієї моделі став мікроавтобус РАФ-977 Latvia, створений вже на базі “Волги” ГАЗ-21А. Він мав 10 місць, зокрема місце водія. У 1958-61 рр. випустили 41 тис. машин РАФ-977 і його доопрацьованої версії РАФ-977В.
У 1961-68 рр. виробляли модернізовану версію РАФ-977Д, а в 1968-76 рр. — серійно випускався мікроавтобус 977ДМ. Він суттєво відрізнявся конструкцією кузова. З’явилися нові, широкі вікна з кватирками і широкі двері в салоні. Кількість місць збільшилася до 11.
Принципово новим етапом у розвитку конструкції став мікроавтобус РАФ-2203 Latvia, який відрізнявся абсолютно новим кузовом, на шасі ГАЗ-24 “Волга”, і мав 12 місць.
Перші його зразки з’явилися в 1970 році, а в 1975-му після випробування і доведення його виробництво розгорнули на новозбудованому підприємстві в Єлгаві. Загалом до 1987 році було вироблено близько 180 тис. таких машин всіх модифікацій. Це була наймасовіша модель за всю історію заводу.
З 1983 року завод випускав модернізовану версію – 22038 – з новими дисковими гальмами і безшкворневою підвіскою передніх коліс. Однак з початком ринкових відносин в країні і здобуттям Латвією незалежності виробництво мікроавтобусів РАФ почало різко падати. І в 1996 році завод припинив існування.