Як пройшов публічний показ найпершого автомобіля
Цього дня 138 років тому відбувся перший публічний показ автомобіля Карла Бенца: винахідник здійснив на ньому подорож завдовжки 110 км.
Німецький підприємець Карл Бенц, якого офіційно визнано одним із творців першого автомобіля, захоплювався їздою на велосипеді. І, напевно, тому його автопервісток був не масивною каретою або візком з мотором, а легким, зовсім відкритим візком на трьох колесах велосипедного типу. Позаду сидіння водія розташовувався одноциліндровий моторчик потужністю всього 0,88 к. с. Привід на задні ведучі колеса здійснювався ланцюгом, а переднє колесо було керованим.
Роботу над автомобілем Бенц завершив ближче до кінця 1885 року. Найперший тест було проведено без непотрібного розголосу – просто у дворі фабрики Бенца. А перший виїзд на дорогу відбувся вночі. Він тривав лише кілька хвилин: машина, проїхавши близько сотні метрів, затихла. Однак з кожним наступним випробуванням дистанція пробігу все збільшувалася, і винахідник вносив у конструкцію покращення.
У своїх мемуарах Карл Бенц згадував, що під час однієї з перших поїздок автомобіль випадково в’їхав до паркану та виламав дві дошки. Втім, винахідник не постраждав, а робітники, що підбігли, допомогли витягнути машину. І один із них помітив: «Нічого, головне, що це їде!». Бенц так прокоментував сказане: «Це була перша та найвища оцінка моєї роботи».
29 січня 1886 року Карл Бенц отримав німецький патент №37455 на свій автомобіль і продовжив випробування машини. А влітку, 3 липня, влаштував публічний показ свого дітища на вулицях Мангейма. Цікаво, що під час поїздки поряд із машиною якийсь час утік його син Ойґен. В руках у нього була пляшка з бензином – на той випадок, якщо пальне закінчиться у баку. Газета «Нойє Бадіше Ландесцайтунг», що вийшла того ж дня, писала, що цей автомобіль «випробовувався сьогодні вранці на Рінгштрассе і, як повідомляють, пройшов тест успішно».
Це був справді успіх: адже машина не тільки прокотилася містом, а й виїхала за його межі, покривши без проблем чималу на той час відстань 110 км. Пробіг показав, що автомобіль може бути цілком працездатним транспортним засобом. Наступного дня та сама газета зазначала, що ця машина «ймовірно, покаже себе надзвичайно практичною – для використання лікарями, мандрівниками та спортсменами».
Як же склалася доля цієї машини далі? Вона стала першою в серії двох десятків автомобілів, яка випускалася до 1890 року. А саму машину Карл Бенц передав у 1906 році з нагоди її 20-річчя німецькому музею в Мюнхені, де вона дбайливо зберігається і сьогодні у спеціальному скляному кубі. Потрібно сказати, що в 1936 виготовили три її точні копії. Одна з них була передана до Музею компанії Daimler у Штутгарті, друга – до Музею транспорту у Дрездені, і третя – до Технічного музею у Відні.
До речі, ще одна копія, щоправда, вже виготовлена сьогодні, знаходиться в Україні, на території київського автосалону Mercedes-Benz на Столичному шосе.