Сьогодні, 3 червня, у Львові пройшов традиційний міжнародний фестиваль старожитніх автомобілів – Leopolis Grand Prix. У програмі заходу була виставка автомобілів, музична програма та благодійний аукціон.
Бажаючі могли провести екскурсію ретроавтомобілями за умови благодійного внеску. А загалом усі гроші, зібрані під час фестивалю, були спрямовані на придбання броньованого евакуаційного автомобіля для потреб ЗСУ.
Український автопром представляла ціла шеренга автомобілів «Запорожець» різних років випуску, і серед них був раритетний пікап ЗАЗ-968МП. А з сімейства луцьких всюдиходів був присутній автомобіль раннього випуску – ЛуАЗ-969А (1975 – 1979 рр.) з характерною широкою передньою частиною кузова.
А що ж було показано із зарубіжної автомобільної техніки? Насамперед назвемо найповажніший за віком експонат – автомобіль Ford T, виготовлений у 1909 році. З 1904 по 1928 рік загальний їх тираж становив понад 15 млн. од. Саме вони започаткували масову автомобілізацію.
Серед іномарок 30-х років перш за все потрібно назвати рідкісну версію автомобіля Opel 1.8L. Базових автомобілів цієї моделі було випущено у 1931 – 1933 роках не так вже й мало – 32 285 од. Тут стояв рядний шестициліндровий двигун 32 к. с., який розганяв автомобіль до 85 км/год. На виставці був представлений унікальний екземпляр – із замовленим кузовом типу родстер.
Демонструвався також наймасовіший Mercedes-Benz 30-х років – модель 170V, яка славилася своєю надійністю. Вона була показана у двох іпостасях – чотиридверний седан та дводверний кабріолет. Двигун 1,7 л розвивав 38 к. с. Максимальна швидкість становила 108 км/год. У 1936 – 1942 pp. було зібрано 94 143 автомобілі.
І, звичайно, не обійшлося на фестивалі без легкової машини BMW 321 зразка 1939 модельного року. Такі машини в перші повоєнні роки належали до найпоширеніших трофейних іномарок в Україні. І не дивно: їх продовжували випускати на заводі в місті Ейзенах і після Другої світової. У 1945 – 1950 роках. виробили 8996 од.
На Leopolis Grand Prix були показані і менш відомі трофейні автомобілі: німецький Hanomag 1.3 Litre, type 13 (1938) та австрійське «малятко» Steyr 55 (1158 cм куб., 25,5 к. с. 90 км/год). Обидва автомобілі відрізняються підкреслено обтічними формами в стилі 30-х років.
Всеукраїнська громадська організація «Український військово-історичний музей» привезла на виставку три автомобілі, випущені на початку 40-х років. Був представлений легендарний джип сімейства Willys MB та Ford GPA, який став наймасовішим автомобілем другої світової. Їх було випущено 626 724 од.
Окрім джипів до нашої країни зі США ввозили по ленд-лізу інший масовий армійський автомобіль Dodge WC типу 51. Однак на фестивалі була показана рідкісна, санітарна версія, яка за ленд-лізом до нас взагалі не постачалася. Вона потрапила обхідним шляхом: кілька таких машин було завезено для будівництва військового аеродрому під Полтавою – для прийому американських бомбардувальників.
Особливо потрібно сказати про третій експонат – повнопривідний варіант відомої легкової «емки», моделі 61-73. Таких машин було виготовлено у 1941 – 1945 роках всього 194 од. Як же дожив такий рідкісний автомобіль до наших днів? Сподіваємося, що це не «новодел» на базі поширеної моделі 4х2.
Потрібно сказати, що після Другої світової автомобілі англійського виробництва зустрічалися на наших вулицях вкрай рідко. Тому великий інтерес представляє показана на фестивалі машина Ford Consul Mk II 1956 модельного року. Вона має 1,7-літровий двигун у 60 к. с., що розганяє машину до 125 км/год. На Leopolis Grand Prix 2023 було показано і чимало цікавих машин пізніших років випуску.