Недавно в Запорожской области обнаружен редкий на сегодня автобус ЛАЗ-697М, производство которого было освоено ровно 50 лет
Цей автобус ЛАЗ-697м “Турист” низку років працював у ролі навчального в автошколі, розташованій у смт. Якимівка, Запорізької області. І ось днями машину знайшов і придбав відомий колекціонер львівських автобусів Вадим Навроцький. На сьогодні таких машин в Україні збереглося лише кілька штук.
Примітно, що ЛАЗ-697М “Турист” цього року відзначає 50-річний ювілей. Роботи над машиною розпочалися ще в 1968 році, а в 1970-му завод повністю перейшов на випуск цієї моделі. Автобус прийшов на зміну ЛАЗ-697Е і доволі сильно відрізнявся від нього.
Почнемо з кузова. Задня його частина докорінно змінилася. Раніше громіздкий повітрозабірник починався на даху і тягнувся до двигуна, частково закриваючи заднє вікно. А тепер заднє вікно зробили великим, у всю ширину машини, а під ним розмістили невеликі прорізи для повітря. Крім того, дах зробили менш похилим і це дало змогу збільшити висоту бічних вікон. В результаті екстер’єр став сучаснішим на вигляд.
Дуже важливо, що було вдосконалено гальмівну систему автобуса. По-перше, вона отримала роздільний привід на передній і задній осях. А по-друге, була збільшена площа гальмівних накладок. Все це, безсумнівно, підвищило активну безпеку.
Зовсім іншим був і задній міст автобуса — агрегат угорського виробництва RABA 008.001. Він мав менше передавальне число (6,98 замість 7,63), що допомогло збільшити максимальну швидкість з 75 до 85 км/год.
Примітно, що на автобусі збереглася фірмова передня підвіска оригінальної конструкції. Вона мала листові ресори з додатковими коригувальними пружинами, що отримали прогресивні характеристики. Це допомагало зберігати високу плавність ходу незалежно від завантаження салону.у.
Двигун — ЗІЛ-130Я2 — V-подібний, 8-циліндровий, робочим об’ємом 6,0 л і потужністю 150 к.с. Загалом із 1968 до 1975 рр. було виготовлено 7146 машин.