Мало хто знає, але в Україні випускалось аж 20 моделей автомобілів вітчизняними автопідприємствами в різні роки! На їхньому прикладі згадаємо найяскравіші етапи становлення та розвитку української автопромисловості.
* Українські автомобілі – створені в Україні або дрібновузловим методом, що збиралися на вітчизняних автозаводах.
До незалежності
ЗАЗ-965 «Запорожець» (1960–1969 рр.)
Родоначальник українських автомобілів припав до душі споживачам завдяки простоті та доступності (у першому р. в. він коштував 1800 рублів, а в завершальний – 2200). “Горбатому” прощали дрібні технічні витівки – перегрів двигуна, примхливу “пічку”, недовговічну підвіску. А ще це була перша машина, яку держава масово (і безплатно!) видавала інвалідам.
ЗАЗ-966 -968 «Запорожець» (1967–1994 рр.)
Новому «Запорожцю» швидко придумали прізвисько: «вухатий» – за повітрязабірники, що стирчать. Габарити зросли, але цей український автомобіль не став більш престижним – він, як і раніше, замикав ієрархічні сходи радянського легкового типажу. Перший «вухатий» відрізнявся економічністю – лише 5,9 л/100 км. Всі наступні задньопривідні моделі із Запоріжжя (ЗАЗ-966В, ЗАЗ-968, ЗАЗ-968А, ЗАЗ-968М) аж до 1994 р. були лише його рестайлінгами.
«Старт» (1963–1967 рр.)
Українські автомобілі мають єдиний серійний український мікроавтобус (випущено понад сотню одиниць), який своєю появою викликав фурор у радянському автопромі насамперед завдяки матеріалу кузова – пластику. У його створенні брали участь Харківський автодорожній інститут та Сєвєродонецька авторемонтна база. Він базувався на агрегатах “Волги” ГАЗ-21, машинокомплекти для виробництва надходили з “ГАЗу”, а поширювався по лінії Мінкультури.
ЛуАЗ-969 «Волинь» (1966–1998 рр.)
Перший серійний передньопривідний радянський автомобіль – ЛуАЗ-969, точніше його серійна версія ЛуАЗ-969В. З 1971 р. розпочався випуск ЛуАЗу з колісною формулою 4х4. Компактний позашляховик, який володіє відмінною прохідністю, сподобався колгоспникам і мешканцям глибинки. Він базувався на агрегатах машин із Запоріжжя, тому вдосконалювався паралельно із «Запорожцями», разом із ними отримуючи нові мотори. Щодо прохідності у ЛуАЗу і сьогодні небагато конкурентів, тож навіть на вживані «Волинянки» є попит.
ЛуАЗ-967 ТПК (1965-1991 рр.)
Також українські автомобілі мали плаваючі моделі. Армійська версія цивільного ЛуАЗ-969 була плаваючою. Транспортер переднього краю (ТПК) мав незвичайне розташування органів управління – центром. Це пояснювалося найкращим центруванням на плаву і можливістю розмістити з обох боків двоє нош для поранених. Рульова колонка могла опускатися керувати транспортером лежачи – під час руху під вогнем на полі бою. На «громадянці» ближче познайомилися з ТПК вже після розпаду СРСР, коли демілітаризовані амфібії надійшли у продаж.
ЗАЗ-1102 “Таврія”/Tavria Nova (1988-2007 рр.)
Передньопривідний ЗАЗ-1102 стояв у черзі на конвеєр цілих дев’ять років. І проблеми були далеко не технічного характеру: водночас налагоджувався випуск ВАЗ-2108 на Волзькому автогіганті, і всі грошові ресурси автопрому були спрямовані туди. Але цей український автомобіль таки випустили, і його навіть експортували, зокрема до Європи. У 1998 році, після створення СП “АвтоЗАЗ-Деу”, машина була модернізована за участю корейських фахівців.
У роки незалежності
ЗАЗ-1103 «Славута» (1998–2011 рр.)
Одну з головних проблем «Таврії» – скромну місткість мала вирішити ЗАЗ-1103 «Славута». Цікаво, що спочатку ЗАЗ-1103 планувався як седан, але в результаті споживачі отримали практичніший автомобіль з кузовом ліфтбек. Це остання машина власної розробки “ЗАЗу”, яка пішла з конвеєра в історію. «Славута» була надійною та доступною, а українські автомобілі отримали першу сімейну модель.
ЗАЗ/Daewoo Lanos (з 1997 р.)
Вперше Lanos прийшов із Південної Кореї на стапелі великовузлового складання Іллічівська через рік після міжнародної прем’єри на Женевському автосалоні. Згодом машину випускали на польському FSO, що належить «УкрАвто», а потім у Запоріжжі, де автомобіль отримав понад 50% українських деталей. Його виробляють повномасштабним методом (штампування, зварювання, фарбування, складання) у двох кузовах – седан та п’ятидверний хетчбек. В Україні це авто здобуло репутацію як сімейної, так і службової машини, таксі. Комерційний фургон на базі Daewoo Lanos вперше був показаний публіці 2005 року.
ЛуАЗ-1301 (2002 р.)
Конструювати позашляховик на заміну ЛуАЗ-969 почали ще 1984 року. Над створенням нового вигляду машини працювали КБ «ЛуАЗа» та НАМІ з 1988 р. Остаточні форми та технічну начинку всюдихід із Луцька отримав у 2002-му, тоді ж він і мав піти у серію. Уніфікація з агрегатів з «Таврією» спрощувала підготовку виробництва. Завод навіть оголосив конкурс на назву для авто та пообіцяв приз – природно, сам усюдихід. До особливостей моделі можна віднести пневматичне регулювання кліренсу, пластикові панелі крил та боковин. 2006 року «ЛуАЗ» визнав, що виробництво ЛуАЗ-1301 як власного продукту не зможе бути рентабельним, тому на конвеєр машина так і не потрапила. Так, на кількох передсерійних машинах закінчилася славна історія всіх луцьких позашляховиків.
ЗАЗ-11055 (1993–2011 рр.)
Комерційні українські автомобілі на базі «Таврії» почали розробляти ще 1990 року. Серійно пікап ЗАЗ-11055 став вироблятися лише 1993-го, і тривав випуск лише два роки. Тільки після приходу на «АвтоЗАЗ» корейців у 1999 році з’явилася модернізована вантажівка на вузлах «Таврії-Нова». Ці авто експортувалися до Сирії, була також версія з правостороннім розташуванням керма. ЗАЗ-110557 хоч і був фургоном із твердим пластиковим верхом, але називався «Таврія» Pick-Up.
ЗАЗ-1105 «Дана» (1995–1997 рр.)
Цей український універсал передньопривідного сімейства ЗАЗу протримався у серії лише два роки. Причина – погана якість складання та комплектуючих, а головне – обмежена купівельна спроможність населення на той час. Хоча в перший період виробництва «Дана» йшла на експорт і навіть випускалася у праворульовому варіанті зі шкалою приладів, оцифрованою за милі.
Opel Astra (G) (2003–2009 рр.)
Для дрібновузлового складання седана Opel Astra (G), який після появи нового покоління моделі отримав приставку Classic, на Запорізькому автозаводі створили окремий конвеєр складальний. Крім того, машину зварювали на спеціальних стапелях, а фарбували на загальній із «Тавріями» лінії. Під час виробництва в Україні ця Astra забезпечувала левову частку продажів серед усіх моделей Opel в Україні.
ВАЗ-21093/21099 (з 1987 р.)
Один із найпопулярніших українських автомобілів. Для його підтримки в 2003 році дрібновузлове складання п’ятидверного хетчбека 21093 і седана 21099 перенесли на ЗАЗ (на замовлення корпорації “Богдан”).
ВАЗ-2110/2111 (з 1996 р.)
ВАЗ-2110/2111 почали випускати в Україні на заводі «Богдан Моторс» у Черкасах. Повернення «десятого» сімейства ВАЗу було позитивно сприйняте ринком в Україні. Офіційна назва вироблених у Черкасах седана та універсала – Богдан-2110 та Богдан-2111. У планах заводу був навіть випуск цієї моделі з автоматичною коробкою передач.
Hyundai Elantra XD (з 2000 р.)
Третє покоління популярного корейського седана в Україні почало вироблятися на потужностях Черкаського автомобільного заводу, починаючи з 2009 року, дрібновузловим способом. Панелі приходять із Кореї, а зварювали, фарбували кузов та збирали автомобіль на «Богдан Моторс». Спочатку модель конструювалася з урахуванням усіх основних вимог американського споживача, оскільки її головним ринком стали США. З поверненням моделі на український ринок у покупців з’явилася можливість купити добротну, технічно сучасну машину за ціною автомобіля на клас менше. Один з головних козирів Hyundai Elantra XD – комфортна підвіска, що згладжує більшість нерівностей і дозволяє підтримувати на дорозі зручну швидкість.
Skoda Octavia Tour (1997–2010 рр.)
Після виходу нового покоління Skoda Octavia у 2005 році керівництво концерну VW планувало зняти з виробництва перше покоління Octavia. Але через високу популярність її продовжили випускати під назвою Skoda Octavia Tour. До 2010 року машину виробляли в Україні, Чехії, росії, Казахстані, Польщі, Індії. На заводі «Єврокар» у Соломоновому вона збиралася дрібновузловим методом (на базі пофарбованих кузовів). На початку 2000-х базова Skoda Octavia була однією з найдоступніших іномарок ціною близько $12000.
Skoda Octavia А5 (з 2004 р.)
Друге покоління Skoda Octavia – Skoda Octavia А5 також випускалась на “Єврокарі”. Дорестайлінгова версія збиралася великовузловим методом, а після зняття з виробництва Octavia Tour – дрібновузловим. Починаючи з осені 2011 року, кузов автомобіля зварювали і фарбували в Україні, а потім збирали повністю на конвеєрі. У 2010-му машина зазнала рестайлінгу, під час якого змінилися передня та задня оптика, бампери, з’явилися нові двигуни.
“Богдан-2310” (з 2009 р.)
Розвізний фургончик на базі популярної ВАЗ-2110 від автомобільного заводу “Богдан Моторс” створений черкащанами як конкурент запорізькому “каблучку” на базі Daewoo Lanos. Після чергової модернізації задньої підвіски вантажопідйомність підвищилася до 700 кг. Виробники заявляли, що на замовлення колісна база фургона могла бути збільшена на 270 мм (до 2762 мм). Одна з версій автомобіля «Богдан-2310» пропонувалась вже із заводу із газобалонною установкою.
Hyundai Tucson (з 2004 р.)
Цей корейський кросовер міцно займав перший рядок у рейтингах продажів у класі компактних кросоверів, тому було вирішено налагодити спочатку великовузлове, а потім і дрібновузлове збирання у Черкасах на «Богдан Моторс». Українська Tucson нічим не відрізнявся від своїх корейських «побратимів». Дані українські автомобілі випускались в моно- або повнопривідних версіях з бензиновими або дизельними двигунами і продавались поряд з моделлю, яка змінила їх на конвеєрі в Кореї в 2010 році – Hyundai ix35.
ZAZ Forza (з 2011 р.)
Замість застарілого сімейства «Таврія-Славута» на Запорізькому автозаводі розпочався випуск нового автомобіля – ZAZ Forza. Технічно модель була аналогом китайської Chery A13, але містила понад 50% української праці та комплектуючих (зварювання, фарбування кузова, складання автомобіля, вітчизняний салон, вихлопна система, складання двигуна тощо). Машина випускалась в кузовах седан та хетчбек у трьох різних комплектаціях.