Найрідкісніший автомобіль Toyota - до наших днів дожив лише один
Цього дня рівно 88 років тому стартувало виробництво автомобіля Toyota AA, з якого почалася історія легкових моделей найбільшого японського автовиробника.
Ще 1891 року талановитий винахідник Сакіті Тойода заснував успішну фірму з виробництва розроблених ним ткацьких верстатів. А ось його молодший син Кінчіро не пішов стопами батька і після його смерті серйозно зайнявся автомобілями.
У 1930 році він з’їздив до Америки, де на нього справив сильне враження рівень автомобілізації країни, зокрема масове виробництво машин на заводах Ford. Він не пошкодував грошей і привіз через океан кілька автомобілів і двигунів, мріючи організувати їх масове виробництво в Японії. Але ці величезні витрати, близько 1,4 млн. доларів, спочатку ні до чого не привели.
Справа рушила через кілька років. По-перше, Кінчіро знайшов спонсора від імені потужної компанії Mitsui. А по-друге, він зумів переконати акціонерів компанії Toyoda в тому, що автомобільний бізнес може бути прибутковим. У результаті 1 вересня 1933 року було вирішено відкрити у цій компанії відділення з виробництва автомобілів.
Перший легковий прототип Toyoda А1 було виготовлено у травні 1935 року. За дизайном він нагадував відому американську машину Сhrysler Airflow 1934 модельного року. У нього були такі ж, сильно відігнута назад решітка радіатора, відома у США під назвою Waterflow («Водний потік»). Схожі були й поздовжні вентиляційні прорізи на боковинах капота, та загалом і весь кузов – восьмивіконний, чотиридверний, з похилою задньою стінкою, яка плавно сходила до бампера.
Проте загалом японська машина виглядала якось простіше. Фари не були втоплені у крилах, а стирчали ззовні. Лобове скло зробили плоским, а не V-подібним і замість триповерхового бампера поставили звичайний.
Мотор теж був скромнішим. Замість «вісімки» Chrysler (4,9 л; 122 к. с.) встановили 6-циліндровий верхньоклапанний агрегат Chevrolet 1933 (3,4 л; 65 к. с). Коробка передач застосували механічну, 3-ступеневу. У 1936 році була випущена серія зі 100 подібних автомобілів.
А у серпні наступного року утворили фірму Toyota Motor Company. Зміна однієї-єдиної літери в новій назві мала для японців глибокий зміст: ієрогліф «Toyoda» виглядав громіздко і для його написання була потрібна «нещаслива кількість рухів».
У 1938 році за 30 км від міста Нагої, в містечку Коромо-чо почав роботу новий, великий автозавод фірми Toyota. На цьому підприємстві почали виготовляти насамперед вантажівки для армії, але випускали також і легкові машини.
Легкові автомобілі Toyota існували у кількох версіях. У 1937 – 43 рр. було вироблено 1404 седани Toyota АА і 353 кабріолети Toyota AB. Для армії вироблявся також спрощений кабріолет ABR – з захисною решіткою радіатора та обрізаними крилами. Крім того, у 1937 – 1944 роках випускалися закриті штабні машини Toyota AC – з V-подібним вітровим склом та «запасками» на крилах.
До цього часу зберігся лише один легковий автомобіль Toyota довоєнного періоду – модель AA. Машина була виявлена на Далекому Сході у 2008 році. Цікаво, що вона спочатку продавалася як Сhrysler Airflow, але колекціонери визначили її справжню марку. В даний час машина експонується у знаменитому автомузеї Louwman у Гаазі (Нідерладни). Примітно, що автомобіль вирішили не реставрувати, а зберегти його у знайденому вигляді.