Перший мотоцикл в Україні був одним із перших у світі
Відомий вітчизняний «Історичний Автоклуб» нещодавно оприлюднив цікаву інформацію – про перший мотоцикл, що з’явився в Україні. Ним був мотоцикл німецької фірми Hildebrand & Wolfmuller. Його привіз до Одеси ще 1895 року місцевий майстер-скрипаль Петро Вовчар – людина, яка жваво цікавилася технічними новинками.
Потрібно одразу сказати, що названа німецька фірма, заснована 1894 року в Мюнхені, була першим в історії виробником серійних мотоциклів. А її виріб, який з’явився у «місті біля моря», мав серійний номер «14», тобто був одним із ранньої партії машин.
Конструкція цього мотоцикла дуже цікава. Його бензиновий мотор не мав карбюратора, який на той час ще розробляли. Тому змішування палива з повітрям відбувалося просто в бензобаку, при його струшуванні під час їзди. Далі отримана робоча суміш надходила спеціальною трубкою безпосередньо в циліндри. До речі, бак для системи водяного охолодження було виготовлено у формі заднього крила.
Не було ще й звичайних свічок запалювання. Запалення горючої суміші в циліндрах проводилося за рахунок так званих калільних трубок, які перед запуском двигуна попередньо нагрівали паяльною лампою. І тільки потім двигун починав працювати за чотиритактним циклом.
У трансмісії були відсутні і зчеплення, і коробка передач. Зусилля від поршнів передавалося за допомогою тяг-шатунів безпосередньо на заднє колесо, яке й виконувало роль маховика. Гумові еластичні стрічки служили для повернення шатунів у вихідне становище. Подібна схема, зрозуміло, можлива була тільки за досить тихохідного двигуна. А він і був таким: максимальна кількість обертів не перевищувала 240 за хвилину.
Щоб завести такий двигун, потрібно було спочатку розігнати мотоцикл вручну, а потім на ходу скочити в сідло. Мотор 2,5 л. с. забезпечував швидкість 45 – 50 км/год. А щоб зупинитися, слід було тиснути на гальмо доти, поки двигун не затихне.
Потрібно сказати, що німецька публіка спочатку виявляла велику цікавість до незвичайного продукту Hildebrand & Wolfmuller. Але потім пішла хвиля невдоволення: запуск був утруднений, машина не вирізнялася надійністю. Посипалися рекламації та навіть судові позови. Ось і довелося вже 1897 року випуск цих мотоциклів припинити.
А як склалася доля українського первістка? Довгі роки він перебував в Одесі, хоч був уже не на ходу. У 1981 році мотоцикл відвезли до москви, а потім він потрапив до однієї з колекцій у Західній Європі, де перебуває й досі.
Про подальший розвиток мотоциклетної справи в Україні докладно розповідається в доданому нижче відео.