X

Першому у світі сідловому тягачу виповнилося 130 років

Цього дня, 9 березня 1856 року народився граф Альбер Де Діон, який увійшов в історію як один із родоначальників автомобілебудування та автор сорока цікавих винаходів. У 1883 році разом із двома механіками – Жоржем Бутоном та Шарлем Трепаду він організував підприємство з виробництва невеликих парових екіпажів.

А 1894 року він побудував перший у світі сідельний тягач, теж із паровим двигуном. Наступного ж року було продемонстровано сідловий тягач із напівпричепом-омнібусом, у якому розміщувалися два десятки пасажирів.

Перший у світі сідловий тягач (1894 р.)

Ще 1889 року Де Діон почав працювати над двигуном внутрішнього згоряння. Саме він винайшов систему електричного запалення від іскри високої напруги, яка, в принципі, застосовується і сьогодні.

Трицикл з двигуном розробки Де Діона (1895 р.)

В 1895 році винахідник виготовив свій перший, ще мініатюрний мотор (185 см куб., 0,75 к. с.) і встановив його на легку триколісну коляску – трицикл. Пізніше, в 1898 році з’явилася і чотириколісна конструкція – квадрицикл, з двигуном 1,75 к. с.

Альбер Де Діон (на фото праворуч) та Жорж Бутон на одному з перших автомобілів власної розробки (1899 р.)

А наступного року конструктор збудував і свій перший автомобіль – De Dion Bouton D, який представив на Паризькому автосалоні. Машина мала кузов типу vis-a-vis: четверо пасажирів розміщувалися там на двомісних сидіннях, обличчям один до одного.

De Dion Bouton D vis-a-vis

Одноциліндровий двигун (400 см куб.) Розвивав всього 3 к. с., проте розганяв машину до 30 км/год. Автомобілі De Dion такого типу, правда з потужнішим мотором, до 8 к. с., вироблялися чотири роки. Загалом їх було випущено на ті часи чимало – 2270 од.

Подвіска типа “Де Діон”

Характерною особливістю перших машин De Dion була оригінальна підвіска ведучих задніх коліс. Підресорені гойдаючі півосі були з’єднані жорсткою поперечною тягою. Таким чином, при їзді по нерівностях зберігалася перпендикулярність коліс по відношенню до поверхні дороги. А це помітно покращувало стійкість екіпажу. Така конструкція застосовується на автомобілях й сьогодні. І вона зветься на честь її творця – «підвіска типу Де Діон».

Автомобіль De Dion-Bouton (1906 р.)

У 1904 році фірма випустила перший автомобіль із двоциліндровим мотором, наступного року – із чотирициліндровим. А 1910 року вона – вперше у світі – запустила у виробництво машину з двигуном V8.

У перше десятиліття XX століття фірма De Dion стала одним із найбільших виробників легкових автомобілів у Європі. У 1909 – 1911 pp. її програма включала 14 моделей. Вони мали двигуни робочим об’ємом, починаючи від 0,94 л до 7,1 л, і потужністю від 8 до 35 к. с.

Армійська вантажівка De Dion FR – зразка 1914 року

Ще в 1900 році компанія випустила перший розвізний фургон на базі легкової бензинової моделі і продовжувала виробляти подібні машини протягом кількох років. А з 1903 року вона почала будувати вантажівки, розраховані на 2 – 3 тонни. Місце водія розташовувалося прямо над двигуном, а привід ведучих коліс був ланцюговим. Через десять років фірма була вже великим виробником комерційних автомобілів.

De Dion-Bouton (1927 р.)

Після закінчення Першої світової війни для фірми настали важкі часи. Випуск автомобілів різко впав, а в грудні 1927 року її було оголошено банкрутом. У 1931 році після корінної реорганізації компанія була перейменована і стала називатися “Нове суспільство автомобілів Де Діон в Пото”. Проте вже 1932 року з її воріт вийшов останній легковий автомобіль, а вантажівки там випускалися до 1938 року. Після цього фірма переключилася на іншу продукцію – газогенератори та залізничне обладнання.

Вантажівка De Dion-Bouton (1929 р.)