X

Першій у світі вантажівці виповнилося 128 років

Через десять років після дебюту першого у світі автомобіля, створеного Готлібом Даймлером, 18 серпня 1896 року з’явилася і перша у світі вантажівка, розроблена ним же. Його виготовили у Бан-Каннштадті на підприємстві Gottlieb Daimler Fabric.

Машина важила 1,2 т і була розрахована на перевезення півтори тонни вантажу. На дерев’яних колесах візкового типу зі сталевими ободами було встановлено міцну раму, теж дерев’яну. На ній кріпився довгий бортовий кузов для вантажу. А відкрите всім вітрам сидіння водія було винесено аж за передню вісь.

Двигун розташовувався за задньою віссю, в спеціальному металевому ящику з ґратами в тильній стінці. Це був мотор Phoenix із двома вертикально розташованими циліндрами. Робочий об’єм становив 1060 см куб. і він розвивав 4 к. с.

Трансмісія була пасова, при цьому 4-ступенева. Крутний момент передавався на проміжну вісь, а вже від неї – на дві значні шестерні з внутрішнім зачепленням, які були встановлені на внутрішніх поверхнях задніх коліс. До речі, підвіска цих коліс була пружинна. Максимальна швидкість становила 12 км/год.

Передня вісь була нерозрізною. Вона кріпилася на поворотному кругу візкового типу за допомогою однієї еліптичної поперечної ресори. Від рульової колонки, встановленої вертикально, відходили два ланцюги, за допомогою яких можна було повертати всю передню вісь повністю.

Для зупинки машини служили гальмівні башмаки, які притискалися до сталевих ободів задніх коліс. Для приведення в дію служив масивний важіль, розташований праворуч від водія.

Вартість машини Даймлер оцінив у 5200 марок. І в жовтні 1896 року її було продано лондонській компанії British Motor Syndicate. І ось що цікаво: до 125-річної ювілею макет першої вантажівки разом з оригіналом пізнішої моделі – 1898 року – здійснила подорож до Лондона. Машини доставив їхній нащадок – сучасний магістральний тягач Mercedes-Benz Actros.

Другий зразок вантажівки Даймлера, побудований як і перший у 1896 році, мав вантажопідйомність вже 2,5 т. Двигун вже не розташовувався ззаду, а перекочував під водійське сидіння. Він мав робочий об’єм 1527 см куб. та розвивав 5,6 к. с. Максимальна швидкість не змінилася – 12 км/год. Зазначимо, що у системі рульового управління вже застосовувалися шарніри.

Один подібний автомобіль випуску 1898 року зберігається в музеї Mercedes-Benz в Штутгарті. Це найстаріша у світі бензинова вантажівка, яка дожила до наших днів. Таких машин було випущено кілька штук. Цікава деталь: серед перших покупців вантажівок Daimler у Німеччині були пивовари, які використовували ці машини для перевезення своєї продукції.

У 1898 році з’явилася і вантажівка Daimler з двигуном, розташованим уже спереду, під округленим совкоподібним капотом. Одна із них, яка теж дожила до наших днів і зберігається в Транспортному музеї Дрездена, мала вантажопідйомність 2,0 т. Двигун, втім, був такий самий – двоциліндровий, 1527 см куб., 6 к. с.

Не забував Готліб Даймлер і про легкі розвізні машини, які робив з 1897 року. Найменша з них – теж із переднім мотором – мала вантажопідйомність 500 кг. І все з тим же 6-сильним двигуном розвивала вже 16 км/год.

У 1890 році Готліб Даймлер помер, і його фірма була перетворена на акціонерне товариство Daimler Motoren Gesellschaft. Керувати ним став син винахідника – Пауль Даймлер.

Читайте також:
Найпершому автомобілю Mercedes виповнилося 123 роки