Названо найстаріші мотоцикли в Україні
Нещодавно відбулося чергове засідання відомого «Історичного Автоклубу», на якому було обговорено тему найстаріших мотоциклів на території України. Було розглянуто численні зразки, представлені як у музеях, і у приватних зборах.
Найбільш поважним за віком мотоциклом в Україні довгі роки був зразок, випущений німецькою фірмою Hildebrand & Wolfmuller 1895 року. Особливо цікаво, що нечисленні представники цієї моделі були найпершими серійними мотоциклами в світі!
І ось один із них і придбав для своєї колекції одесит Генріх Неміотт. Півторалітровий двигун розвивав лише 2,5 к. с. Проте він розганяв машину до 50 км/год. На жаль, у 80-х роках цей мотоцикл вивезли за кордон.
Донедавна найстарішим мотоциклом в Україні був Harley-Davidson, модель X8 Single 1912 року, куплений за кордоном вже в наші дні. Сьогодні він прикрашає цілу колекцію різнотипних мотоциклів цієї марки, представлених у музеї Harley-Davidson у Києві. Одноциліндровий двигун (494 см куб.) розвиває 4,3 к. с. та забезпечує максимальну швидкість 56 км/год.
Однак у грудні минулого року музей «Мотомир» Олександра Фролова у місті Кам’янському, Дніпропетровської області поповнився набагато старішим мотоциклом, випущеним у 1893 році, причому вельми оригінальним. Раніше він демонструвався в Будапешті, у Haris Automuseum, але коли той став розпродавати свої експонати його і купив Олександр Фролов.
На рамі велосипедного типу, виготовленої в Угорщині, було встановлено зовсім незвичайний шведський двигун внутрішнього згоряння. Паливом для нього служив не бензин або гас, а ацетилен, що виділявся там при додаванні води в карбід. Конструкція ця дуже вибухонебезпечна, і тому машиною, схоже, майже не їздили. Втім, завдяки цьому вона, напевно, й дожила до наших днів. Цей мотоцикл члени «Історичного Автоклубу» одностайно визнали найстарішим мотоциклом в Україні.
А яким же був перший мотоцикл українського виробництва? Ще 1931 року на Харківському автоскладальному заводі випустили партію мотоциклів ХМЗ-1М із двигуном 350 см куб., який розвивав 7 к. с. Максимальна швидкість становила 90 км/год. Скільки ж було випущено таких машин? Український журнал тих років «Авто та шляхи» (1931 р., №23) називає такі цифри: 30 од., з них 6 – 1931 року. Сьогодні ж у деяких сучасних російських джерелах гуляє значно більша цифра – близько 300 од. Невже просто приписали нулик?
А найпершою вже масовою моделлю українського виробництва став легкий мотоцикл К-1Б. Виробництво його було розгорнуто Київським мотозаводом. І відповідно машина отримав і власне ім’я – «Києвлянин». Усього 1946 – 1953 рр. було випущено 29 065 од. Одноциліндровий двигун (98 см куб.) розвивав 2,3 к. с. та забезпечував «максималку» 50 км/год.
Фактично, це була копія німецької моделі фірми Wanderer. Але на цій базі кияни розробили й оригінальну власну версію – таку потрібну у післявоєнні роки інвалідну мотоколяску К1В.