Музей America On Wheels располагается на окраине городка Аллентаун, штат Пенсильвания. Если ехать на автомобиле, путешествие сюда из Нью-Йорка займет примерно полтора часа.
Історія музею America On Wheels розпочалася в 1989 році, коли міська влада Аллентауна вирішила оживити стару промзону і територію залишеного м’ясокомбінату. На їх місці планувалося створити розважальний комплекс, який би охоплював музей, пивоварню і парк із набережною для проведення культурно-масових заходів. Але, як зазвичай буває з усіма добрими починаннями, скоро казка мовиться, та не скоро діло робиться. Процес будівництва розтягнувся майже на 10 років. Кінець-кінцем 12 квітня 2008 року урочисте відкриття музею America On Wheels все-таки відбулося. У його будівництво було інвестовано $17 млн.
Від загальної площі 4000 кв. м трохи більше половини займають виставкові зали. Вони розділені на три великі галереї і кілька окремих експозицій. Тут розмістилися кафе, сувенірний магазин, невеликий кінозал, бібліотека і архів автомобільної компанії Mack Trucks.
Stealth Tryke від компанії Lehigh Valley Choppers оснащений 160-сильним мотором від спортбака Suzuki GSXR 1000. На розгін до першої «сотні» трициклу потрібно 3,8 с, а максимальна швидкість досягає 250 км/год.
Для дітей і дорослих пропонуються екскурсії, які знайомлять з захоплюючими сторінками історії автомобілебудування.
На шляху до бібліотеки на відвідувачів чекає невелика, але дуже цікава підбірка картин на автомобільну тематику.
Біля витоків американського автопрому…
Частина експозиції музею присвячена піонерам американського автомобілебудування. Однією з перлин колекції є автомобіль (точніше, те, що від нього залишилося), побудований німецьким інженером Генрі Надігом в Аллентауні в 1891 році.
Nadig – один із перших американських автомобілів – був створений в Аллентауні в 1891 році німецьким інженером Генрі Надігом. Спочатку він мав 1-циліндровий мотор, який пізніше замінили 2-циліндровим.
Один із найпопулярніших автомобілів на паровій тязі – Stanley Model R 1909 року. Компанія Stanley Motor Carriage Company випускала паровики з 1902 по 1924 рік.
Американський Brockway Motor Wagon 1910 року оснащувався 3-циліндровим 2-тактним бензиновим мотором потужністю 16 к.с. Випустивши невелику кількість таких баггі, компанія перейшла на виробництво вантажівок і автобусів. А в середині 50-х вона увійшла до складу Mack Trucks.
Оригінальний пятиколісний Briggs&Stratton Flyer 1920 року оснащений мотор-колесом потужністю 2 кінські сили. Машина призначалася для дітей і коштувала $125.
Електромобіль Electrobat IV був виготовлений у 1895 році інженером Генрі Моррісом та хіміком Педро Салом у Філадельфії, штат Пенсильванія. У 1896 році вони заснували Morris&Salom Electric Carriage and Wagon Company – першу в США компанію з виробництва електромобілів. Запас ходу сягав 35-40 км.
Detroit Electric 1922 року – один із найбільш масових електромобілів першої половини ХХ століття. Серед покупців були: Томас Едісон, Джон Рокфеллер, дружина Генрі Форда Клара. Запас ходу досягав близько 130 км.
Нафтова криза 70-х дала життя багатьом оригінальним авто. Цей електричний CityCar складала компанія Sebring-Vanguard в 1974-1976 роках. Запас ходу досягав 80 км, а швидкість не перевищувала 45 км/год. Загалом виготовили 2600 електрокарів.
Відновлення та реставрація
Окрема зала присвячена питанням реставрації техніки. Тут можна прослухати аудіозапис, що розповідає про процеси відновлення до життя автомобілів і мотоциклів. Як приклад якісної неушкодженості машини представлений 4-дверний американський седан Graham Model 68 1934 року. А от який вигляд може мати автомобіль, що пройшов повний комплекс реставраційних робіт добре видно на прикладі британського післявоєнного седана Armstrong Siddely Star Sapphire 1960 року.
Graham Model 68 1934 року.
Не всі автомобілі потрапляють до реставраторів у комплектному стані. Частина може не мати силового агрегата і низки кузовних деталей.
Реставраційний зал дає змогу оцінити масштаб роботи, яку необхідно виконати, щоб повернути автомобіль до життя.
Armstrong Siddely Star Sapphire 1960 року.
A Century of Performance, Cars of the 20th Century
Крім постійно діючих експозицій у музеї періодично проводяться тематичні виставки. Наприклад, до кінця жовтня тут представлені спортивні автомобілі – A Century of Performance, Cars of the 20th Century.
Mercer Speedster 1909 року є найстарішим збереженим екземпляром цього американського бренда. Його оснащено 4-циліндровим 30-сильним двигуном і 3-ступінчастою трансмісією.
National «40» Speed Car 1912 року заводської команди компанії National з Індіанаполіса. Автомобіль оснащений 4-циліндровим 90-сильним двигуном об’ємом 8,2 літра.
Rolls-Royce Silver Ghost 1922 року був виготовлений американською філією Rolls-Royce в Спрінгфілді. Кузов Piccadilly roadster створений ательє Merrimac.
Pierce Arrow V12 Convertible Sedan 1932 року – єдиний 12-циліндровий екземпляр з таким кузовом, що зберігся до наших днів.
Перший американський спорткар Chevrolet Corvette 1954 року. Автомобіль відрізнявся легким і елегантним кузовом з фібергласа. У рух автомобіль приводив 155-сильний 6-циліндровий мотор, який працював у парі з 2-ступінчастим «автоматом» Powerglide.
Цей Ford Thunderbird був виготовлений 30 листопада 1955 року і оснащений усіма опціями, які пропонувалися для моделі. Під капотом «Буревісника» розташований 225-сильний V8, який працює в парі з автоматичною трансмісією Ford-O-Matic.
В арсеналі цього Shelby Mustang GT 500 1968 року 360-сильний V8 Police Interceptor і автоматична КП. Загалом було виготовлено 127 екземплярів моделі в цій комплектації і кольорі.
Chevrolet Camaro Z28 1972 року оснащувався 255-сильним V8 і 4-ступінчастим «автоматом». Загалом у 1972 році було виготовлено 2575 екземплярів Z28.
В 1987 році компанія Buick випустила лише 500 екземплярів моделі GNX, присвяченій американській гоночній серії NASCAR Grand National. Від звичайної моделі Regal версія GNX відрізнялася 300-сильним турбованим 3,8-літровим V6, спортивними налаштуваннями, ексклюзивним забарвленням і розширеною комплектацією.
Вантажівки Mack у коллекції America On Wheels
Частина експозиції музею представлена продукцією відомого американського виробника вантажівок Mack Trucks. Автомобілі переїхали сюди з розташованого тут же в Аллентауні заводського музею компанії.
Крім вантажівок в масштабі 1:1 асортимент продукції відомого американського автовиробника можна вивчати в мініатюрі.
Mack AB 1927 року зі спеціальним самоскидним кузовом використовувався на одній з ферм для перевезення добрив. З 1914 по 1936 рік було виготовлено 51 613 вантажівок серії АВ.
Цей самоскид Mack AC вантажопідйомністю 5 тонн було виготовлено в 1923 році. Він оснащувався 4-циліндровим 74-сильним бензиновим двигуном і 4-ступінчастою коробкою передач. Загалом із 1916 до 1938 рік було виготовлено 40299 автомобілів цієї моделі.
Цей Mack AC 1918 року спочатку призначався для відправки до Європи. У 1923 році придбав машину пожежний департамент міста Балтімора, на службі якого вона перебувала до 1958 року.
Mack B752LS випускався з 1955 по 1966 рік. За цей час було побудовано 476 екземплярів. Автомобіль оснащувався 205-сильним дизельним двигуном.
Mack Model B став однією з ікон бренду. Автомобіль випускався з 1953 до 1966 року. За цей час виготовили 126745 вантажівок. З них 47459 екземплярів припадають на представлену тут модифікацію В61. Цей сідловий тягач Mack B61 1961 року оснащений 170-сильним дизелем Thermodyne. 23 роки він трудився на вугільному кар’єрі.
Меценат і колекціонер
Активну участь у фінансуванні музею America On Wheels бере італійський мільярдер і великий шанувальник класичних автомобілів Нікола Булгарі. Віце-президент Bvlgari є власником понад 200 антикварних машин. Нещодавно він відкрив в Аллентауні власний великий комплекс із реставраційними майстернями і залами для зберігання своєї великої колекції.
Buick Century Special Convertible Coupe 1938 року по праву вважається одним із найбільш стильних кабріолетів марки Buick.