Нещодавно у Києві відбулося чергове засідання відомого Історичного Автоклубу. Проходило воно, як і попереднє, у приміщенні технічного музею «Колеса історії», що готується до відкриття. Цього разу члени клубу продовжували розглядати таку велику тему як автомобілі на вулицях Києва у 80-ті роки.
Потрібно сказати, що до кінця 80-х років. закордонні легкові автомобілі для потреб населення до нас у країну офіційно не постачалися. І вулицями Києва роз’їжджали іномарки, здобуті різними обхідними шляхами.
1983 року в Києві пройшла цікава міжнародна виставка. Вона мала назву «Автосервіс-83», але на її стендах було представлено і чимало «живих» автомобілів іноземного виробництва. Тож, фактично, це був перший в Україні міжнародний автосалон, якщо вважати виставку, проведену в Одесі аж у 1912 році.
1988 року відбулася знаменна подія – у країні було прийнято закон про кооперацію. З цього моменту розпочався старт підприємницької діяльності для населення. У результаті з’явився прошарок громадян, які отримали фінансову нагоду купувати дорогі автомобілі. Саме це стало основою збільшення попиту на іномарки.
Був й інший бік медалі. З’явилися представники організованої злочинності, які почали «оподатковувати» новоявлених бізнесменів. І ці люди теж віддавали перевагу швидким та надійним іномаркам. Велику популярність у «братків» мали спочатку Audi 100 і простіші Opel Record, а потім до них приєдналися і автомобілі марки BMW.
1989 року було скасовано державний податок на загальноекономічну діяльність. І в результаті кожне підприємство отримало можливість продавати свою продукцію за кордон і купувати там різні товари, зокрема автомобілі. Але оскільки вони отримували за товар гроші в так званих інвалютних рублях, купувати автомобілі могли тільки вироблені в східноєвропейських країнах.
Перші поставки автомобілів для потреб населення до нашої країни теж були з країн Східного блоку: румунські Dacia 1310 та Oltcit Club. А трохи згодом постачалися й автомобілі Wartburg пізніх серій із НДР, які мали вже чотиритактні мотори від Volkswagen, а також чеські машини Skoda Favorit. А першими позашляховиками, які почали продавати у нас у приватні руки, була теж румунська конструкція – Aro 240, але таких машин було незрівнянно менше.
Наприкінці 1989 року в Києві було створено СП «Мінольта-Трейдинг», яке пропонувало копіювальну та фототехніку, а також автомобілі. Отже, першою офіційною іномаркою з капстран в Україні стали автомобілі Mazda.
На засіданні Клубу було розглянуто й таку цікаву тему, як автомобілі в кіно. Адже фільми, які демонструвалися тоді на наших екранах, можна було побачити найрізноманітніші машини, в тому числі досить рідкісні. Яскравий тому приклад популярний у нас фільм «Пригоди електроніка», де «діючими особами» були різні моделі вітчизняного та зарубіжного виробництва.