19 апреля 1951 года началась история автобусов знаменитой сегодня марки: публике была представлена новаторская модель Setra S8
Цього дня рівно 73 роки тому на Франкфуртському автосалоні дебютував автобус нової марки Setra, яка сьогодні займає одне з провідних місць серед виробників такої техніки в Європі. Потрібно сказати, що чимало автобусів Setra різних років випуску нині працюють і на українських дорогах.
Ще 1893 року Карл Кесборер організував у місті Ульм майстерню, де робив карети. Його сини Карл та Отто продовжили справу батька та організували компанію з випуску автобусів – Karl Kassbohrer Fahrzeugwekke GmbH.
Свій перший автобус ця фірма виготовила 1907 року. Він міг перевозити 26 пасажирів та мав 16 місць для сидіння.
У 20 – 40-ті роки компанія виробляла автобуси у невеликій кількості. Зокрема, постачала кузови для моделей Mercedes-Benz. Прикладом може бути тривісний автобус моделі O 10000, який був випущений у 1938–41 роках у кількості 150 од.
На самому початку 50-х років в історії фірми стався перелом. Вона навіть поміняла свій бренд на зовсім інший, і на те була вагома основа. Справа в тому, що нова назва Setra була скороченням від німецького слова SElbstTRAgent («самонесучий»). А компанія, фактично перша в Європі, дійсно стала застосовувати автобусні кузови саме несучого типу.
Керували роботами зі створення нового сімейства сам Отто Кесборер та головний конструктор фірми Георг Валь (Wahl). Первінець нової марки Setra S8 мав довжину 9,3 м, ширину 2,4 м і висоту 2,7 м. У салоні знаходилося 35 місць для сидіння. У кормі машини розташовувався дизель Henschel 512 DG (6-ціл., 5,4 л), який розвивав 95 к. с., а з 1954 року – усі 100 к. с. Автобус випускався до 1955 року включно.
У 1953-54 рр. вироблялися також автобус S9 (завдовжки 9,9 м) та S10 (10 м). Другий був міською машиною на 36 сидячих та 28 стоячих пасажирів і завоював велику популярність. 1954 року з’явився міський автобус S11 (47 + 10 місць), а 1955-го – компактний S6 завдовжки всього 6,7 м (25 місць).
Випуск автобусів на заводі в Ульмі поступово зростав. Якщо 1952 року було вироблено лише 76 машин, то наступного року вже 196, а 1955-го – 390 од.
У 1956-57 рр. випускався спеціальний тривісний високопалубник – Super Setra. Це був перший німецький автобус, що поставлявся до США. Там отримав назву Golden Eagle. Машина мала 41-45 місць та оснащувалась дизелем MAN у 210 к. с. або Cummins у 200 к. с. (за системою SAE). А в 1958 році на американський ринок було поставлено чотиривісний зчленований автобус з двигуном Rolls-Royce.
Автобуси Setra вдосконалювалися з року в рік, розширювався типаж моделей. У 1955 році розпочався випуск міської машини SP із двигуном під підлогою. У 1959 році компанія вивела на ринок міську модель SG 165 – зчленовану і теж з несучим кузовом. 1961 року побачив світ півтораповерховий «турист» – Panorama S14. А 1967 року з’явився перший автобус з низьким рівнем підлоги.
У 1995 році в історії марки Setra розпочався новий етап. Фірма увійшла до складу концерну Daimler AG. У результаті було створено об’єднання EvoBus, яке займається виключно виробництвом автобусів. Зрозуміло, що автобуси Setra були уніфіковані із побратимами Mercedes-Benz, проте вони зберегли і свій бренд, і свою індивідуальність.
Автобуси Setra здобули славу високоякісних висококомфортабельних машин і не раз здобували перемоги у престижному міжнародному конкурсі Bus & Coach of the Year. Так, наприклад, почесний титул “Туристичний автобус 2002” здобула модель Setra S 415 HDH, а звання “Міський автобус 2009” отримала Setra S415 NF.
За сім десятиліть свого існування було випущено шість родин автобусів Setra. Найпершим було сімейство «10», за ним було сімейство «100» (з 1967 р.), «200» (з 1976-го), «300» (з 1991 р.), «400» (2001 р.) та «500», що з’явилося 2012 року. Через 10 років, восени 2022-го була презентована новая генерація туристичних моделей ComfortClass та TopСlass.