Рівно 90 років тому, у квітні 1934 року, на Празькому автосалоні було представлено найперший автомобіль марки Jawa. А взагалі вона з’явилася на п’ять років раніше – на мотоциклі, який дебютував у чеській столиці 1929 року.
Цікаво, що назва не була пов’язана з відомим екзотичним островом Ява в Індонезії. Його утворили шляхом скорочення двох слів. Першим було прізвище засновника цього виробництва в Чехії – інженера Франтішека Янечека. А другою стала назва німецької фірми Wanderer, мотоцикл якої взяли за основу.
Ще 20 липня 1933 року Янечек підписав ліцензійну угоду з німецькою фірмою DKW про випуск у Чехословаччині її автомобіля F2 Meisterklasse. А наступного року він розгорнув виробництво.
Чеська версія отримала подовжену на 10 см колісну базу, інші колеса, а також кермо, розташоване праворуч, бо в країні тоді був лівий рух. Це був невеликий простенький автомобільчик завдовжки 3,9 м і вагою 690 кг. Тісний чотиримісний 2-дверний кузов на рамі отримав дерев’яний каркас і облицювання зі сталевих листів.
Двоциліндровий двотактний моторчик, причому рідинного охолодження, мав робочий об’єм всього близько 700 см куб., за що машини і отримала назву Jawa 700. Реальний літраж становив 684 см куб. Двигун розвивав 20 к. с. і приводив у дію передні колеса. Максимальна швидкість становила 90 км/год. Усього до липня 1937 року виготовили 1002 таких машини.
А в листопаді цього року публіці був представлений спадкоємець – автомобіль під назвою Jawa Minor (тобто «молодший»). І справді, ця модель була завдовжки лише 3,0 м. При цьому вона мала абсолютно новий, модний кузов, який розробив дизайнер Зденек Кейвал.
Зменшився і робочий об’єм двигуна – до 615 см куб. Але потужність його майже впала і становила 19,5 к. с. А “максималка” автомобіля доходила до 95 км/год.
Усього до 1939 року виготовили 1990 таких машин. Декілька з них були офіційно поставлені за кордон.
Автомобілі Jawa брали участь і у спортивних змаганнях. Так, для чехословацької гонки «1000 миль» 1935 року було виготовлено шість машин Jawa 750 з оригінальними кузовами купе та родстер. Вони розвивали швидкість до 120 км/год.
З початком Другого світового випуску легкових автомобілів Jawa практичним припинився і відродився вже після війни. Починаючи з червня 1945 року, виготовили ще 710 автомобілів Jawa Minor, а наприкінці цього року був представлений і новий автомобіль – Jawa Minor II.
У серійне виробництво він пішов із січня 1947 року. Однак невдовзі його випуск передали зовсім іншому виробнику – заводу Aero. І машина отримала іншу назву – Aero Minor.
Що ж був цей автомобіль? Кузов став зовсім інший – сучасніший за формою. Цікаво, що його розробив той самий стиліст – Зденек Кейвал.
Двигун на машині залишився насправді той же, що і на попередній моделі. Щоправда, його потужність трохи зросла – до 20 л. с. Але головне: його розгорнули на 180 градусів, і він виявився позаду провідної осі, а перед нею. Це дозволило оптимізувати внутрішній простір салону. Коробку передач зробили не трьох-, а чотириступінчастою, а гальма гідравлічними замість механічних.
У базовій версії споряджена вага машини становила 690 кг. Автомобіль розвивав швидкість до 100 км/год та витрачав 8 л палива на 100 км (за іншими даними – 6,5 л). До 1952 року було вироблено 14178 таких машин. І що характерно, половина з них пішла на експорт, причому до 23 країн, у тому числі до Бельгії та Австрії, Голландії та Швейцарії, а також до Уругваю, Бразилії, Єгипту тощо.
Потрібно сказати, що автомобілі Aero брали участь у різноманітних спортивних змаганнях. Так, на Ралі Монте-Карло 1949 машини Aero Minor Sport 750 зі спеціальним кузовом зайняли в класі 750 см куб. 2-ге, 5-те і 6-те місця. А на відомих перегонах 24 години Ле-Мана того ж року посіли перше місце в класі від 501 до 750 см куб і 2-ге в загальному заліку, після 12-циліндрової Ferrari.