Як новаторська Tatra починала з успіхів у автоспорті
Цього дня, 13 травня 100 років тому в Брно вперше виступив у гонці новітній автомобіль фірми Tatra, модель 11. Це була воістину новаторська конструкція, яка принесла компанії славу і визначила її технічну політику на кілька років уперед.
Головний конструктор фірми Tatra, талановитий фахівець Ганс Лендвінка, на початку 20-х років висунув ідею створення компактного, «народного» автомобіля – простого, економічного, доступного за ціною та довговічного.
З метою економії ваги він замість традиційної сходової рами застосував поздовжню несівну трубу діаметром всього 110 мм, що добре працювала на скручування. Економічний двоциліндровий «повітряник» із протилежними циліндрами мав робочий об’єм 1056 см куб. та розвивав 12 к. с. Спеціально занижений ступінь стиснення (4,8:1) дозволяв використовувати дешевий, менш якісний бензин. Підвіска передніх коліс була максимально проста, залежна, а задніх – незалежна, на поперечних важелях, що коливаються. Чотиримісна машина важила лише 680 кг і розвивала 70 км/год.
Зрозуміло, що нові, незвичайні технічні рішення, закладені в конструкцію, потребували серйозної перевірки. Одним із традиційних способів була участь у спортивних змаганнях. Проте Ганс Ледвінка спочатку вагався: він не був упевнений, наскільки успішно зможе виступити там тендітна машина зі слабким моторчиком.
І тут свою роль зіграв найстаріший чеський автогонщик Йозеф Вержміровський, який свого часу випробовував різні автомобілі, зокрема ще в 1919 році тестував відому армійську вантажівку Tatra TL4. І спортсмен зрештою зумів переконати Ледвінку.
Прем’єра Tatra 11 відбулася на автосалоні у Празі, що відкрився 28 квітня 1923 року. А вже за два тижні Вержмирівський вивів цю новинку на старт міжнародних змагань на кілометр з ходу, які проводились у Брно. І модель отримала першу премію у категорії автомобілів робочим об’ємом до 1,1 л. Цього ж року автомобіль також брав участь у кількох пробігах.
У 2024 році, 20 квітня Tatra 11 утримала переконливу перемогу в ралі «Збраслав – Йіповіште». А 9 травня Вержмирівський отримує головну премію за найкращі результати малолітражного автомобіля на трасі «Солітюд» біля Штутгарту.
У квітні 1925 року Tatra 11 показала найкращий час у своєму класі, беручи участь у знаменитому ралі “Тарга-Флоріо”. А найвищим спортивним досягненням став успіх у найбільших міжнародних перегонах на витривалість, на трасі завдовжки 5300 км. У цьому змаганні взяли участь 78 автомобілів усіх світових марок. Але тільки Вержмирівський на Tatra 11 був єдиним у своєму класі, хто фінішував без штрафних очок.
До 1926 року було випущено, за різними даними, від 3540 до 3656 автомобілів Tatra 11. І на заміну їй у тому ж році прийшла подібна за конструкцією машина Tatra 12, головною відмінністю якої була наявність гальм вже і на передніх колесах.