29 августа 1951 года украинский гонщик Георгий Попов, выступая на автомобиле «Шахтер», установил сразу четыре рекорда скорости, превзойдя достижения московских спортсменов
Рівно 70 років тому на рекордно-гоночному автомобілі “Шахтар” харківський спортсмен Георгій Попов, виступаючи в класі 750 – 1200 см куб., став переможцем всесоюзної першості в чотирьох номінаціях.
До початку 50-х рр. у Харківському обласному автомотоклубі розгорнули роботу гарячі ентузіасти автомобільного спорту. Вони створили цілу низку унікальних рекордно-гоночних автомобілів. Едуард Лорент побудував машину “Харків-Л”, Володимир Нікітін – “Харків-1”, Іван Помогайбо – “Дзержинець”, Георгій Попов – “Шахтар”. На цих автомобілях було встановлено чимало всесоюзних рекордів.
Георгій Попов завідував гаражем Харківського заводу “Світло шахтаря” і дав своєму автомобілю відповідне ім’я – “Шахтар”. Приземкувата машина, висотою лише 80 см, мала ефектний вигляд. Вона отримала оригінальні, підкреслено аеродинамічні форми. Тильні колеса ледь виступали з великих, краплеподібних обтічників. А похилий, сильно подовжений “хвіст” кузова був увінчаний невисоким кілем, схожим на рибний плавець.
На автомобілі було встановлено нижньоклапанний двигун від “Москвича-400”. Однак Попов розточив циліндри, збільшивши їх діаметр із 67,5 до 70,7 мм. У підсумку робочий обсяг зріс з 1074 см куб. до 1167 см куб. крім того, ступінь стиснення був помітно підвищений – з 5,8 до 7,2, а замість одного карбюратора К-25 було поставлено два. До всього цього додалася ще й прямоточна вихлопна система. В кінцевому підсумку потужність при тому самому максимальному числі обертів на хвилину (3600) зросла з 23 до 30 к.с.
Рекордні заїзди автомобіля “Шахтар” проходили на Мінському шосе під Москвою наприкінці серпня 1951 року, а рівно через місяць – на трасі під Мелітополем. І машина виправдала надії свого творця. Попов встановив на ній в класі 750-1200 см куб. загалом п’ять всесоюзних рекордів!
На дистанції 1 км з місця він показав середню швидкість 84,705 км/год. А при старті з ходу гонщик пройшов цю ділянку зі швидкістю 131,771 км/год, перевищивши результат москвича М. Куликова. Майже такий самий результат був і на 5-кілометровій дистанції, зі стартом з ходу – 131,435 км/год. А щодо більш далеких заїздів зі стартом з місця, то на дистанції в 50 км “Шахтар” показав швидкість 132,023 км/год, а на 100-кілометровій – 121,799 км/год, відібравши рекорд у москвича С. Тимофєєва.
Усі ці досягнення назавжди увійшли в історію вітчизняного автомобільного спорту.