X

Як на автомобілі “Шахтар” український гонщик побивав рекорди

29 августа 1951 года украинский гонщик Георгий Попов, выступая на автомобиле «Шахтер», установил сразу четыре рекорда скорости, превзойдя достижения московских спортсменов

Рівно 70 років тому на рекордно-гоночному автомобілі “Шахтар” харківський спортсмен Георгій Попов, виступаючи в класі 750 – 1200 см куб., став переможцем всесоюзної першості в чотирьох номінаціях.

До початку 50-х рр. у Харківському обласному автомотоклубі розгорнули роботу гарячі ентузіасти автомобільного спорту. Вони створили цілу низку унікальних рекордно-гоночних автомобілів. Едуард Лорент побудував машину “Харків-Л”, Володимир Нікітін – “Харків-1”, Іван Помогайбо – “Дзержинець”, Георгій Попов – “Шахтар”. На цих автомобілях було встановлено чимало всесоюзних рекордів.

Георгій Попов завідував гаражем Харківського заводу “Світло шахтаря” і дав своєму автомобілю відповідне ім’я – “Шахтар”. Приземкувата машина, висотою лише 80 см, мала ефектний вигляд. Вона отримала оригінальні, підкреслено аеродинамічні форми. Тильні колеса ледь виступали з великих, краплеподібних обтічників. А похилий, сильно подовжений “хвіст” кузова був увінчаний невисоким кілем, схожим на рибний плавець.

На автомобілі було встановлено нижньоклапанний двигун від “Москвича-400”. Однак Попов розточив циліндри, збільшивши їх діаметр із 67,5 до 70,7 мм. У підсумку робочий обсяг зріс з 1074 см куб. до 1167 см куб. крім того, ступінь стиснення був помітно підвищений – з 5,8 до 7,2, а замість одного карбюратора К-25 було поставлено два. До всього цього додалася ще й прямоточна вихлопна система. В кінцевому підсумку потужність при тому самому максимальному числі обертів на хвилину (3600) зросла з 23 до 30 к.с.

Рекордні заїзди автомобіля “Шахтар” проходили на Мінському шосе під Москвою наприкінці серпня 1951 року, а рівно через місяць – на трасі під Мелітополем. І машина виправдала надії свого творця. Попов встановив на ній в класі 750-1200 см куб. загалом п’ять всесоюзних рекордів!

Читайте також:
Як харків'янин на автомобілях власної розробки встановлював світові рекорди

На дистанції 1 км з місця він показав середню швидкість 84,705 км/год. А при старті з ходу гонщик пройшов цю ділянку зі швидкістю 131,771 км/год, перевищивши результат москвича М. Куликова. Майже такий самий результат був і на 5-кілометровій дистанції, зі стартом з ходу – 131,435 км/год. А щодо більш далеких заїздів зі стартом з місця, то на дистанції в 50 км “Шахтар” показав швидкість 132,023 км/год, а на 100-кілометровій – 121,799 км/год, відібравши рекорд у москвича С. Тимофєєва.

Усі ці досягнення назавжди увійшли в історію вітчизняного автомобільного спорту.