X

Як алюмінієві позашляховики заполонили світ

30 апреля 1948 года на Амстердамском автомобильном салоне дебютировал джип Land Rover, ставший впоследствии одной из самых массовых машин такого типа

Цього дня рівно 76 років тому було презентовано широкому загалу англійський автомобіль нового бренду – Land Rover.

Land Rover на відміну від американських позашляховиків Другої світової був задуманий не для армії, а для мирних землеробів – не дарма в назві машини з’явилася приставка “land” (з англ. “земля”). При цьому фірма покладала чималі надії на експорт – сподівалася виправити свої фінансові справи, що похитнулися.

Ідею такої машини, висунуту керівництвом компанії, втілив архітектор Ральф Неш. Перші дослідні зразки з’явилися літом 1947 року. Цікаво, що там попереду було лише одне сидіння, розташоване в центрі. Однак на серійній машині від цього відмовилися. Її випуск розгорнувся у липні, на заводі фірми Rover у Солихолі.

Дебют на Амстердамському автосалоні, 30 квітня 1948 года

Автомобіль мав характерну зовнішність. Решітка радіатора разом з фарами була затиснута між простими за формою, але дуже об’ємистими крилами і помітно зсунута назад. А на капоті красувалося запасне колесо.

Land Rover Series I

Проте важливою новинкою був сам кузов. Його виготовили із алюмінію. Він кріпився на потужній лонжеронній рамі, до якої на листових ресорах були підвішені два нерозрізні ведучі мости.

Щодо двигуна, то це був 4-циліндровий Rover 60, робочим об’ємом 1,6 л і потужністю 50 к. с. У трансмісії були використані 4-ступенева КП та 2-ступеневий демультиплікатор. Максимальна швидкість автомобіля становила 72 км/год. Нова машина непогано показала себе на «гражданці» і незабаром на неї поклали око й військові. У 1949 році вона успішно пройшла армійські випробування та була прийнята на озброєння.

Land Rover Series II

У ході виробництва автомобіль періодично покращувався. У 1958 році з’явилася Series II із двигуном 2,22 л потужністю 77 к. с. У 1971 – 1985 р. була випущена Series III – з колишнім мотором, але синхронізованою коробкою передач і фарами, що перекочували на крила. У 1984 році з’явилася Series IV – з посиленою рамою та новою КП.

Land Rover Defender

А 1996-й рік ознаменувався випуском Series V, якій надали ім’я власне – Defender (з англ. «захисник»). На додаток до двох варіантів колісної бази (90 і 110 дюймів) вона отримала ще одну – 130 дюймів. А до гами моторів, що складалася з бензинового двигуна (77 к. с.) та дизеля (69 к. с.), додався ще й 2,5-літровий турбодизель у 111 к. с. Випускалася і найкрутіша версія – з V-подібною “вісімкою” в 3,5 л, в 122 к. с.

Land Rover Light Weight Mk I

Для армії автомобілі виготовлялися більш ніж у 40 модифікаціях – від санітарних машин до носіїв безвідкатних гармат. Були навіть бронеавтомобілі, але ними займалися спеціалізовані фірми.

А в 1965 році з’явився полегшений авіатранспортабельний автомобіль класу 1/2 т – Land Rover Light Weight Mk I. Зовнішність у нього була простіше – без громіздких передніх крил, зате з двоповерховим бампером. А 1968 року йому на зміну прийшла покращена модель – Light Weight GS, яка випускалася аж до 1984 року.

Land Rover FC 101

У 1972 році в сім’ю Land Rover влилася безкапотна однотонна тактична вантажівка FC 101 з мотором V8 (3,5 л) в 127 к. с. Її розробляли аж 10 років, а ось у виробництві вона протрималася лише два роки. Усього було випущено 2215 таких машин.

Напівгусеничний Land Rover Centaur

У 2000-х роках компанія Land Rover виробляла щороку 80 – 90 тис. позашляховиків. Вони експортувалися до 140 країн світу. Крім Англії, такі машини випускалися за ліцензією в Бельгії, Німеччині, Іспанії і навіть в Австралії. А їхнє крупновузлове складання взагалі проводили у трьох десятках країн. Так що джипи Land Rover були одними з найпоширеніших автомобілів свого класу.