Правостороннее движение – это правильно или нет? Для нас ответ однозначен, потому что мы привыкли к машинам с левым рулем и пешеходам, разгуливающим по правой стороне
Майже півстоліття тому 3 вересня 1967 року Швеція ухвалила рішення перейти на правосторонній рух. Здавалося б, і що з того? Але насправді так званий день «H» (скорочено від Högertrafik, що перекладається як правосторонній рух) потребує серйозної підготовки і чималих фінансових вкладень.
Ще один цікавий факт – чимало машин в Швеції були оснащені лівим кермом. Автовиробники не бажали перероблювати свої моделі спеціально для шведів, оскільки місцевий ринок був не таким великий і, відповідно, не особливо цікавим з фінансової точки зору. Більше того, навіть місцеві автомобілі шведського виробництва переважно сходили з конвеєра з лівим кермом.
Під час референдуму (1955 рік) майже 80 відсотків населення Швеції проголосували проти переходу на правосторонній рух. Понад десять років шведська влада вела агітацію, випускала спеціальні буклети і всіляко готувала народ до історичної зміни традицій. У підсумку, день «H» настав.
Напередодні дня «H» шведам роздали інформаційні буклети, в яких роз’яснювалися суть і особливості нововведення. Щоб водії не плутали смуги, по радіо регулярно крутили інформаційно-розважальні пісні на кшталт «Тримай праворуч, Свенссоне» («Håll dig till höger, Svensson»).
Завдяки ретельній підготовці інфраструктури та грамотній агітації у перші кілька днів після переходу на правосторонній рух у Швеції не сталося жодної смертельної аварії. Щоправда, кількість дрібних ДТП та «бамперних воєн» кілька місяців залишалася доволі високою.
А щодо країн загалом, станом на 2016 рік понад 70 відсотків доріг у світі є правосторонніми.