10 найцікавіших фактів про позашляховик ВАЗ-2121 Нива
Днями в Росії на 76-му році життя помер творець позашляховика ВАЗ-2121 Нива Петро Прус. Конструктор не дожив лише кількох тижнів до ювілею свого дітища — 5 квітня Нива відзначатиме своє 40-річчя.
“Автоцентр” зібрав кілька найцікавіших фактів про культовий радянський позашляховик.
Для кого робили ВАЗ-2121
Робота над Нивою розпочалася ще за 7 років до її серійного виробництва, в 1970 році. Тоді голова Ради міністрів СРСР Олексій Косигін поставив завдання: “зробити машину для села”. В його уявленні це мав бути повнопривідний варіант “Жигулів”. Спочатку конструктори сприйняли його слова буквально — вони хотіли збільшити кліренс “Жигулів” і забезпечити їх колісною формулою 4х4. Проте потім було ухвалено рішення зробити принципово новий автомобіль.
Нива-кабріо
Розробка Ниви здійснювалася одночасно у двох кузовах — відкритому і закритому. Проте варіант кабріолета потім відкинули — радянське керівництво не любило такі машини.
Чому ВАЗ-2121 назвали Нива
Багато хто вважає, що машина отримала своє ім’я на честь засіяних полів. В принципі, логічно, однак це далеко не так. Назва “Нива” вийшла зі складених перших літер імен дітей провідних конструкторів автомобіля: Наталі, Ірини, Вадима та Андрія.
У чому були особливості Ниви
ВАЗ-2121 став не просто новим радянським автомобілем. Це була унікальна машина для всього світового автопрому — перший в історії комфортабельний позашляховик компактного класу. Жоден “пройда” тоді не міг похвалитися постійним повним приводом, несним кузовом, незалежною підвіскою і зручним салоном.
Перша партія — не для продажу
Перші 50 екземплярів ВАЗ-2121 Нива, складені в лютому 1976 року, було випущено на честь XXV з’їзду КПРС — важливої для країни події. Жодна з цих машин не поїхала в салон — їх розподілили по установам та організаціям у різні регіони Радянського Союзу.
Підняли ціну, а потім опустили
Спочатку ціна ВАЗ-2121 становила 9 тис. рублів, що було трохи дешевше “нереальної” Волги. У 1979 році всі легкові авто в СРСР відчутно додали в ціні і Нива подорожчала до 10,3 тис. рублів. Як підсумок, її стали менше купувати. Тоді персонально для вазівського позашляховика вирішили зробити виняток — повернути йому колишню вартість.
Черги за Нивою — не тільки в СРСР
ВАЗ-2121 Нива багато хто хотів купити, причому не тільки в країні Рад. Тому в чергах за цим авто доводилося стояти не тільки у нас, а й у країнах Східної Європи, зокрема в Німеччині. У 1980-х роках запис у чергу на Ниву вважався абсолютно нормальним явищем. Цінували її і в старосвітських країнах.
Перший у Японії
Здебільшого ВАЗ-2121 був експортним автомобілем. На початку 1980-х за кордон йшло приблизно 80% випущених Нив. При цьому вона стала єдиною радянською машиною, якій вдалося прорватися на японський ринок.
Машина – рекордсмен
На рахунку Ниви чимало рекордів. У 1998 році вона своїм ходом доїхала до базового табору гори Еверест, який розташовується на висоті 5,2 тис. метрів. У тому ж році ВАЗ-2121 підкорив Північний полюс: машину скинули з парашута, після чого вона завелася і добралася до верхівки земної кулі. А ще в далекому 1982-му Нива посіла третє місце у марафоні Париж-Дакар. У 1985-1986 роках позашляховик здійснив вдалі перегони у ще кількох ралі-кросах, завдяки чому його продажі в деяких країнах зросли в рази.
Гряде заміна
Через якийсь час легендарна Нива, яка нарзі відома як LADA 4×4, отримає спадкоємця. З чуток, новий “всюдихід” ВАЗ буде більшим і отримає назву LADA 2124.