Розвал схожденння або схід-розвал — це кути розташування коліс автомобіля відносно один одного і дорожнього полотна. Багато водіїв нехтують процедурою регулювання цих кутів. Але робити цього не можна. Її слід проводити як мінімум раз на рік. І це в тому випадку, якщо причини для втручання не виникли раніше.
Домогтися ідеальних параметрів установки коліс можна тільки на спеціальному стенді. Тому для налаштування потрібно звертатися в автосервіс зі спеціалізованим обладнанням.
Поняття розвалу і сходження
У цьому словосполученні заховані відразу два поняття:
- сходження;
- розвал.
Сходження — це кути розташування коліс однієї осі по відношенню один до одного. Якщо колеса передньою стороною повернені всередину, то це позитивне сходження коліс. Якщо навпаки (назовні), то негативне. У сучасних автомобілях зустрічаються обидва варіанти. Перший притаманний для задньоприводних моделей, другий — для передньопривідних.
Розвал — кути відхилення коліс щодо умовної вертикальної лінії або площини дороги. Він може бути:
- нульовим (нейтральним) — колеса розташовані паралельно вертикальній осі й перпендикулярно дорозі;
- позитивним — верхня сторона нахилена назовні;
- негативним — верхня сторона нахилена всередину.
Сторона нахилу і величина кутів для кожного автомобіля індивідуальні. На це впливає тип і характеристики транспортного засобу, тип підвіски. Це ще одна причина, чому потрібно робити розвал сходження на СТО. Хороший фахівець знає всі нюанси регулювання для кожного автомобіля.
Для чого і коли потрібно робити сходження розвал коліс
Здійснювати регулювання так само важливо, як і тримати їх постійно цілими і накачаними. Але багато хто надає цьому менше значення, що є великою помилкою. При неправильному розвалі і сходженні з’являється ряд проблем:
- погіршується керованість авто, його слухняність і стійкість під час руху прямо і на поворотах;
- прискорюється знос гуми або вона зношується нерівномірно;
- збільшується навантаження на елементи підвіски, у зв’язку з чим знижується їхній ресурс;
- збільшується витрата палива.
Виконувати налаштування необхідно, щоб уникнути появи цих проблем. У будь-якому разі ціна на послугу буде меншою, ніж на ремонт ходової або заміну покришок. Відповідно, якщо вони вже виникли, то теж слід звернутися на СТО.
Схід-розвал потрібно робити раз на рік або після подолання 20-30 тис.км, якщо раніше причини для цього не виникали. Річ у тім, що в результаті природного зносу елементів підвіски схід розвал коліс змінюється. Процес прискорюється при їзді поганими дорогами, пересіченою місцевістю і при агресивному стилі водіння.
Якщо проводилася заміна кермових наконечників, ШРУСа або кульових опор, то теж знадобиться втручання фахівця.
Що дає регулювання
Налаштування схід-розвалу дасть такі результати:
- буде збільшена площа зіткнення гуми з дорожнім полотном;
- збільшиться зчеплення з дорогою;
- покращиться керованість, авто стане більш слухняним і маневреним;
- мінімізується знос протектора гуми, буде вирішена проблема нерівномірного зносу.
Все це в комплексі продовжить ресурс компонентів автомобіля, підвищить комфорт в керуванні і забезпечить високий рівень безпеки.
Виконується процедура за допомогою спеціальних стендів. Вони бувають:
- оптичними — найстаріші, але перевірені й ефективні;
- лазерними — найбільш поширені;
- комп’ютерними або 3D — найновіші, прості у використанні і точні.
Для виконання роботи важливо правильно вибрати автосервіс. Далеко не всі фахівці, які пропонують послугу, здатні зробити розвал сходження якісно. Для цього потрібно не просто вміти користуватися обладнанням, а й знати особливості кожного автомобіля. Наприклад, одну модель потрібно навантажувати, а другу ні. Для однієї підходить позитивний розвал, а для другої негативний. Хороший майстер знає всі ці нюанси.