
Чому автокондиціонер не допомагає у спеку
Автомобільний кондиціонер, як і будь-які інші пристрої, не може працювати довго без необхідного сервісу чи ремонту. Особливо неприємно, коли система виходить з ладу в дуже спекотні періоди, як зараз. Пропонуємо розібратись, чому падає ефективність кліматичної установки та на що потрібно звертати увагу при користуванні системою.
На щастя, кондиціонер в автомобілі досить рідко відмовляє відразу «на всі сто». Зазвичай спочатку він не може впоратись з найсильнішою спекою і водієві може здаватись, що причина в неймовірній температурі зовні. Але з часом охолоджене повітря явно стає все менш холодним.
Між тим, є доступний спосіб інструментального контролю роботи кондиціонера чи клімат-контролю. Потрібен звичайний термометр, який треба розмістити у дефлектор на торпедо. Незалежно від режиму прилад має показувати не вище +7о +9о С. Якщо повітря на виході тепліше – з системою щось негаразд.
Причин може бути декілька, і пропонуємо розглянути їх за порядком ймовірності.
Мало холодоагента (фреона) у системі. Робота холодильних агентів базується на тому, що всі вони дуже летючі. Тому за найменшої нагоди вони намагаються покинути систему. Мікротріщини у трубках чи ущільнювачах поступово розростуться настільки, що буде втрачена вся недешева речовина. Тому чим швидше ви звернетеся до спеціалізованої майстерні, тим дешевшим буде усунення проблеми. При цьому не варто просто заправляти систему без виявлення і усунення місця витоку, адже за певний час фреон знову «втече» від вас в атмосферу.
Забруднений фільтр салону. Це стосується насамперед власників, які забувають вчасно замінити салонний фільтр. А якщо фільтр забитий дорожнім пилом та дрібним брудом, то потік повітря через нього обмежується. В результаті цього менше повітря потрапляє на радіатор-випарник, який охолоджує салон. Звертаємо увагу на те, що струшування фільтра та обробка пилососом потрібного ефекту не дають, адже основні засмічення затримуються не на поверхні, а в структурі матеріалу, що фільтрує. Тому в таких випадках фільтр потрібно саме замінювати.
Забруднений радіатор-випарник. Розташований в салоні теплообмінник з часом вкривається шаром бруду. В першу чергу це відбувається в машинах, які не мають вищезгаданого фільтра салону. Причина в тому, що під час роботи випарник часто буває вологим, і на нього охоче налипають пил, дрібне листя та комахи. Волога допомагає цим частинками ущільнитися, а тополиний пух зміцнює шар сміття, ніби арматура. Утворена таким чином кірка може вкрити до 80% поверхні радіатора-випарника, через що той просто не може передати свій холод потоку повітря. Тому і потік повітря як такий у ньому зупиняється. В більшості моделей авто прибрати цю «броню» непросто, бо для доступу до цього радіатора доводиться демонтувати торпедо. Різного виду аерозольні очищувачі з довгими трубочками тут не допоможуть, бо вони призначені для розв’язання інших проблем.
Забруднений радіатор-конденсор. Розміщений спереду під капотом поряд з іншими радіаторами, конденсор разом з ними і забруднюється. Пил, комахи, сухе листя, той самий пух з тополь – цього достатньо, аби створити на поверхні таку собі «ковдру», яка не пропускає повітря і не дає йому відбирати тепло в теплообмінників. Ще один поширений варіант – сміття, накопичене не на лицьовій поверхні першого з радіаторів, а позаду, у просторі між ними. В будь-якому випадку видаляти сміття треба обережно, оскільки ніжні алюмінієві пластини радіаторів можна пошкодити навіть струменем води. А для очищення простору між теплообмінниками їх часто доводиться знімати зі своїх місць.
Відмова клапана терморегулюючого вентиля (ТРВ). Так званий вентиль, попри свої мініатюрні розміри, керує усією системою кондиціонування – він регулює температуру холодоагенту. Ламається він нечасто, здебільшого від віку. І на щастя, його заміна не потребує великих витрат. Проте, є один нюанс: оскільки для заміни вентиля потрібно розгерметизовувати систему, краще робити це на СТО, де є стенд для попереднього відбору фреону. Адже спеціалізоване обладнання дає змогу потім використати ваш холодоагент повторно.
Зношення компресора. Найдорожчий вузол системи кондиціонування та клімат-контролю здебільшого служить доволі довго (до 200 тис. км.). Але в міру зношення він не відмовляє відразу. Не маючи змоги створити в системі потрібний тиск холодоагента, він не підтримує достатньо низьку температуру. В деяких випадках компресор можна перебрати, замінивши зношені деталі, але найчастіше фінансового сенсу в цьому немає – раціональніше його відразу замінити новим.
Порада від експертів «Автодім Атлант»
Ми не радимо експлуатувати кондиціонер, який чомусь працює «не в повну силу». Хоча з деякими негараздами охолоджувач може зберігати певну працездатність доволі довго – скажімо, протягом половини літа. Але при цьому можуть безнадійно псуватись важливі компоненти кондиціонера, які потім буде дуже дорого відремонтувати чи замінити.
При малій кількості холодоагенту компресор може зазнавати оливного голодування, і відповідно, швидко вийти з ладу. Є ще один сумний приклад: компресор, який відпрацював свій ресурс і вже не забезпечує належного тиску фреону, може сильно поповнювати систему стружкою та іншими продуктами власного зносу. Через певний час цим сміттям буде забита вся система: обидва теплообмінники (конденсор і випарник), а ще фільтр-осушувач та деякі дрібніші деталі з каналами малого перетину. Тобто потрібно буде замінити не лише компресор, а й мало не всю систему.
Таким чином, вкотре радимо уникати користування кондиціонером, якщо він почав поводитися нештатно. Найкращим рішенням в такій ситуації буде звернутись до спеціалізованої СТО, де вам проведуть діагностику і ремонт, а ще забезпечать якісними запчастинами з гарантією.