Чому в спеку одні авто “киплять” а інші ні? В чому причина і що треба зробити, щоб немолодий мотор нормально переносив спеку?
Що таке перегрів?
У кожної моделі двигуна своя робоча температура. Її він набирає після запуску і автоматично підтримує такою протягом всієї поїздки. Зазвичай цей показник лежить в діапазоні 85 – 105оС. Так-так, цифра може перевищувати звичний нам стоградусний поріг – за рахунок того, що система герметична, охолоджувальна рідина закипає в системі при температурі вищій за 100оС.
Коли температура перевищує дозволену виробником, двигун вважається перегрітим, при чому на первинному етапі не обов’язково мають бути зовнішні ознаки кипіння.
Перегрів для типового автомобільного двигуна дуже небажаний, оскільки часто він призводить до виходу двигуна з ладу. При чому, щоб повернути його в стрій, буває потрібен серйозний ремонт. Адже, якщо двигун якийсь час працював у перегрітому стані, у нього може викривитися головка блоку циліндрів, утворитися задири на поршнях та циліндрах, знизитися еластичність поршневих кілець.
Які ознаки перегріву двигуна
Якщо машина не стара і доглянута, водій не має звички постійно слідкувати за двигуном, і може не помітити початок цього неприємного процесу. Але у спеку, та ще на добре навантаженій машині, дуже корисно слідкувати за приладами і поведінкою машини.
- Термометр або аварійна лампочка перегріву. Якщо стрілка виходить вправо від оптимальної зони (неважливо, розмічена шкала цифрами чи кольоровими секторами) – це вже варто особливої уваги. Якщо тенденція її руху у край шкали продовжується, будьте певні: перегрів. На деяких моделях замість термометра є лампочка, яка активується при перевищенні температури.
- Пара над капотом. Якщо двигун закипів або дуже нагрівся, у кришці радіатора (чи бачка з антифризом) відривається клапан і гаряче повітря чи пара виходить в атмосферу. На невеликій швидкості це легко помітити. Але майте на увазі, що цей симптом має місце не завжди.
- Запах антифризу. Іноді під час кипіння через клапан у пробці виходить трохи охолоджувальної рідини. Вона, у гарячому стані, розповсюджує характерний запах, який відчувається і в салоні.
- Поведінка двигуна. В деяких випадках перегрітий двигун частково втрачає потужність, машина починає смикатись, або просто, як кажуть водії, падає тяга. Якщо такі симптоми з’явилися, зверніть увагу на панель приладів.
Чому перегрівається двигун
Причин перегріву багато, і більшість з них актуальні не лише в спеку. Приводимо їх у порядку ймовірності.
- Низький рівень антифризу. Причин багато, результат один;
- Заклинив термостат. Невеличкий прилад, схований у надрах системи охолодження, може заклинити у положенні «холодний двигун». Через що антифриз не потрапляє до радіатора;
- Відмова вентилятора радіатора. У сучасних машин він має електропривід, який часто хибить: виходить з ладу двигун, запобіжник, проводка. Якщо вентилятор приводиться ременем, перевірте його стан;
- Зовнішнє засмічення радіатора. Як правило, радіатор двигуна розташований під капотом у пакеті з іншими теплообмінниками – кондиціонера і коробки передач. Це сприяє засміченню стільників тополиним пухом, дрібним листям, комахами тощо;
- Внутрішнє засмічення радіатора. Стара за віком машина часто має проблеми з відкладеннями всередині системи охолодження. Так звана «сорочка охолодження» мотора та тонкі трубки радіаторів забиваються накипом та продуктами розкладання дешевих антифризів.
- Відмова помпи. Відносно рідкий випадок, причина якого – обрив приводного ременя або поломки електродвигуна приводу.
Що робити, коли кипить двигун
– Найголовніше – не відкривайте пробку радіатора (бачка) на гарячому двигуні, адже травма гарантована! Якщо є така необхідність (потреба долити антифриз), накривайте пробку ганчіркою, повертайте її повільно і ховайте руки з обличчям;
– Не глушіть відразу двигун, зніміть з нього навантаження і дайте попрацювати ще півхвилини-хвилину. У більшості моделей на заглушеному двигуні помпа не качає рідину, чим ситуація тільки погіршується. Якщо стане зрозуміло, що температура все одно не падає (наприклад, вийшла з ладу саме помпа), мотор треба зупиняти;
– Увімкніть пічку на максимум. Частину зайвого тепла від двигуна опалювач віддасть у салон;
– Використовуйте гальмування двигуном – звісно, якщо дозволяє ситуація. При увімкненій передачі (на АКП – у режимі Manual) відпустіть акселератор і дайте машині вільно котитись;
– Телефонуйте вашому автомеханіку та консультуйтесь з ним щодо подальших дій.
Порада від «Автодім Атлант»
Перегрів двигуна – дуже підступна несправність, адже найчастіше машина до останнього цілком успішно продовжує рух, а недосвідченому водію важко звернути увагу на цю проблему. Тому інколи рятувати двигун буває вже запізно: на нього чекає або капітальний ремонт, або звалище. Якщо у вас не новий автомобіль, заведіть звичку під час руху, особливо влітку, контролювати роботу двигуна. Це можна робити як за допомогою приладів, так і за вторинними ознаками, як то пара над капотом, запах антифризу в салоні, незвичні звуки та «провали» в роботі мотора.
А найбільш ефективним засобом підтримати безвідмовність автомобіля буде регулярне відвідування надійної СТО. Досвідчені механіки будуть перевіряти стан всіх важливих систем і завчасно усувати назріваючі проблеми. До речі, це стосується не лише системи охолодження.
В сервісних центрах “Автодім Атлант” при кожному технічному обслуговуванні проводиться перевірка якості антифризу, а замовнику надаються рекомендації щодо подальшого використання автомобіля.