LED-лампи мають суттєво кращі характеристики, ніж звичні “галогенки”, тому водії часто за допомогою діодів намагаються покращити характеристики старих фар. Найчастіше результат негативний, але “Автоцентр” спробував свій варіант.
Знайти у продажу світлодіодні лампи з цоколем під стандартну фару, створену для галогенових лампочок Н4 та Н7, сьогодні не проблема. Проблема потім відрегулювати отриману гібридну систему, щоб вона нормально освітлювала дорогу і не засліплювала водіїв зустрічних і попутних машин. Складність у принциповій різниці конструкції двох типів джерела світла – спіралі розжарювання та напівпровідникового чипа LED.
Чому діодна лампа засліплює
Кожна оптична система – і автомобільна фара теж – базується на точному розташуванні джерела світла у певній точці відносно рефлектора. Якщо джерело світла (спіраль, елемент LED чи дуга ксенонової лампи) в цю фокальну точку не потрапляє, фара погано освітлює дорогу – тому що світить не на неї, а в очі іншим водіям. І остання обставина насправді є найгіршим наслідком використання нештатних низькоякісних ламп, оскільки впливає на безпеку руху, так би мовити, у масовому порядку.
Особливо шкода, що не вдається правильно інтегрувати в стандартні “галогенові” фари світлодіодні лампи, які зусиллями численних китайських виробників отримали форм-фактор H4 і H7 з відповідними цоколями. Адже вони мають дуже привабливі характеристики – в кілька разів більшу яскравість і в кілька разів менше споживання електроенергії. Але всі ці переваги перекреслюються тим, що лампа не потрапляє в фокальну точку типової “галогенової” фари і світить куди завгодно, але не на праву сторону дороги.
Проте, ситуація з LED-лампами у “галогенному форматі” змінилася після того, як за них взялися конструктори однієї з провідних компаній світу.
Які LED-лампи купувати
Компанія Phіlips, маючи власне виробництво високоякісних напівпровідникових джерел світла Lumileds, змогла зробити світлодіодну лампу у найбільш поширених галогенових типорозмірах H4 та H7. В них використовуються світлодіодні чіпи, які розроблені “Філіпсом” виключно для автомобільної OEM-оптики та використовуються в фарах багатьох сучасних автомобілів. Ба більше, якщо порівняти фізичні розміри (висота та ширина) світлодіодів та нитки розжарювання, вони будуть ідентичними.
Таким чином, ці лампи добре сполучуються з дзеркалом-рефлектором, і фара формує правильний промінь. Отже, у власників автомобілів з класичними галогеновими фарами з’явився шанс отримати сучасне світло.
Редакція “Автоцентра” вирішила перевірити у ділі, як світлодіодні лампи Philips Ultinon Pro9100 HL працюють у фарах, розрахованих від народження під галогенові лампи.
Як ми тестували LED-лампи Philips
Перший тест, якому присвячена ця стаття, ми провели на автомобілі Kia Cerato 2006 року, штатні галогенові лампи якого – поширеного типорозміру H4.
Замінити ці “галогенки” ми запланували діодними лампами Philips Ultinon Pro9100 HL, щоб потім порівняти освітлення “до” і “після”.
Під час тесту ми використовували прилад, який вимірює рівень освітленості – люксометр Uni-T UT383.
Методика випробування була така. На вільній ділянці сухої асфальтової дороги ми встановили наш автомобіль. Попереду нього по ходу руху виставили десять конусів. Перший стояв в 10 м від машини, кожен наступний на відстані 5 м один від одного, а останній віднесли ще на 25 м, щоб зрозуміти, де нарешті остаточно губиться промінь.
І вищезгаданим люксметром при ближньому світлі фар вимірювали освітленість дороги біля кожного конуса – спочатку з старими добрими “галогенками” у фарах, а потім з інстальованими замість них світлодіодними лампами.
На рівні двох останніх конусів ми заміряли також освітленість правого узбіччя, щоб мати уяву, наскільки далеко водій може побачити об’єкт, що стоїть поза проїзною частиною – і можливо, збирається кинутись просто під колеса. Результати звели в таблицю.
Які лампи краще: LED чи “галогенки”
Власне, ще під час тесту і неозброєним оком було помітно, що “галогенки” програють. І чим далі від машини, тим помітнішою була різниця на користь світлодіодів, поки на 45 метрах перевага не стала десятикратною. На позначці 50 м стара оптика залишала дорогу у пітьмі, а діоди давали світла на цілих 7 люкс – в “галогенок” стільки світла було на 35 метрах!
І нехай вас не дивує, що праве узбіччя на максимальній відстані виявилося освітленим краще, ніж сама дорога. Нагадаємо, що така особливість всіх фар із світлорозподіленням типу “європейський промінь”, якими комплектуються всі автомобілі в Європі з 1967 року. Хоча і тут варто звернути увагу на успіх LED-технологій: з діодами узбіччя на відстані 50 м освітлюється краще у 5 разів.
Крім того, ми перевірили правильність світлорозподілення наших старих фар з встановленими в них LED-лампами Philips Ultinon Pro9100 HL – чи не б’є пучок світла в очі іншим водям? Стандартний прилад для регулювання фар на одній з київських СТО показав, що з фарами у нас все гаразд і регулювання вони не потребують. Тобто все підтверджується: світлодіодні лампи Н4 від Philips підходять до фар, розрахованих на галогенові лампочки.
Вердикт “Автоцентра”
Те, що діодні лампи краще галогенових, було зрозуміло і без наших тестів. Як на нас, головний позитив у тому, що ми отримали підтвердження: на ринку є продукт, який одним махом вирішує проблему старих, потьмянілих від часу і пробігу фар. І при тому – без шкоди для інших учасників дорожнього руху.
Сподобалось
– LED-лампи встановились у фари авто без жодних додаткових дій, навіть задня кришка фари закрилася штатно;
– Дорога освітлюється однозначно краще, при тому що оптика у конкретного автомобіля явно стара, з помутнілим склом;
– На відміну від жовтуватих “галогенок” LED-лампи Philips Ultinon Pro9100 HL дають приємне біле світло, і не дивно: заявлена кольорова температура – 5800 К.
Не сподобалось
– Цокольна частина лампи надто масивна. Є ймовірність того, що на інших моделях авто пластикова кришка фари не закриється, і доведеться якось її допрацьовувати;
– Ціна таких ламп вища за будь-які галогенові. Щоправда, це компенсується більшим терміном служби світлодіодів. Тільки гарантію на Ultinon Pro9100 компанія Philips дає 5 років, а як показує наш досвід експлуатації інших “філіпсівських” ламп, реальний строк роботи виявляється завжди більшим за гарантійний.