Jeep Wrangler Rubicon: може посперечатися, але чи треба?
Сьогодні у нас на тесті справжня легенда, ікона світу off-road, основоположник класу цивільних позашляховиків. І це не перебільшення, адже мова йде про Jeep Wrangler. А питання, винесене в заголовок, напряму походить від назви цього автомобіля, адже перекладається вона як “той, що сперечається”. Але чи треба сперечатись і щось доводити, коли цей автомобіль говорить сам за себе?
Комплектації та ціни
На українському ринку офіційно пропонуються такі виконання, як Sahara Unlimited, Rubicon та Rubicon Unlimited. І для всіх них можливий лише єдиний двигун: турбований 2-літровий, потужністю 272 кінські сили, що працює в парі із 8-ступеневим “автоматом”.
Ціна версії Sahara 2988700 грн (це приблизно $72000), а Rubicon – 3196600 грн (тобто близько $77000). Чимало? Згоден. Тож зараз спробуємо дізнатись, за що просять такі гроші. А тим часом питання: скільки ви готові віддати за легендарний, культовий автомобіль?
У нас на тесті довгобазна версія Unlimited у модифікації Rubicon – тобто це найбільш підготовлена до бездоріжжя версія позашляховика, яка йде такою відразу з заводу. Цю модифікацію, названу на ім’я екстремально позашляхової траси Rubicon Trail, було презентовано для Wrangler у 2002 році.
Історія моделі
Появі цього автомобіля ми завдячуємо військовому Willys часів Другої світової війни. Саме на його основі в 1944-45 роках було збудовано перші цивільні моделі, які отримали скорочену назву CJ, тобто “цивільний джип”. І призначалися вони в першу чергу для потреб сільського господарства та промисловості. Це був справжній трудівник, у переліку опцій якого значилися зокрема снігоочисник, зварювальний апарат, плуг, косарка та ще багато додаткових функцій. Завдяки міцній та простій конструкції, а також механізму відбору потужності, CJ став незамінним помічником у господарстві та повоєнній відбудові багатьох країн.
Варто зауважити, що під враженням від Willys та його цивільної версії, інші автомобільні компанії також почали виробництво концептуально схожих автомобілів. Саме так з’явилися Land Rover Defender та Toyota Land Cruiser. Що стосується героя нашої розповіді, то лише десь на початку 60-х він став більше автомобілем для дозвілля та позашляхових пригод. З’являються двигуни V6, а згодом V8, та цивільні опції. Наприклад такі, як автомагнітола.
Ім’я Ренглер стає відомим світу у 1986 році, разом із новим поколінням YJ, однією з характерних ознак якого були прямокутні, а не круглі фари. Позашляховик нової генерації наслідує всі головні риси попередника, залишаючись дуже вправним, а часто і неперевершеним на бездоріжжі, але разом з тим пропонує ще більше опцій комфорту. Але попри всі вдосконалення, Wrangler з роками не втрачав головного – своїх неперевершених позашляхових рис!
Дизайн
З якого ракурсу на Jeep Wrangler не поглянь, він виглядає харизматично та брутально. І я певен, що його власники кайфують від такого стилю, адже це та історія, і оригінальний стиль, який не з чим не сплутаєш. Навіть закрити половину або більше передньої частини – ви впізнаєте цей автомобіль!
Під час рестайлінгу 2023 року зовнішні зміни були суто косметичні. Звісно, ніхто не наважиться чіпати фірмові круглі фари (нині це full LED оптика) та окремі грати решітки радіатора. На місці й крила, що прикривають виступаючі колеса. Точніше навіть сказати, що це не колія занадто широка, а кузов трохи звужений, тому що загальна ширина позашляховика цілком типова – майже 1,9 метра.
Важливо розуміти, що майже всі елементи дизайну екстер’єру мають також і практичне значення. Наприклад широкий бампер відразу має місце для встановлення лебідки, яку знову таки, можна замовити відразу с заводу. А можна взятися за тюнінг дещо пізніше, тому що різноманітних аксесуарів для Wrangler просто безліч! І якщо ви товаришуєте з інструментом, механікою і полюбляєте “покрутити авто в гаражі”, то деякі з цих елементів можна встановити самому.
Розбираємо Wrangler
А можна і зняти! При чому знарядь та зусиль для цього знадобиться не так вже й багато. Отже, перелічимо. За певного настрою і бажання ви можете зняти з Jeep Wrangler дах (частково або ж повністю), передні та задні двері та на додачу відкинути вперед лобове скло. Таким чином із цивільного позашляховика ви отримаєте багі, на якому можна ну дуже весело провести вільний час.
Наскільки складно це зробити? Все залежить від того, що саме ви зібрались тимчасово демонтувати. Найлегше зняти половинки даху, які знаходяться над водієм та переднім пасажиром. Відстібаємо чотири засувки, тиснемо знизу вверх і легко знімаємо кожну з секцій. При чому легко і в переносному і в прямому сенсі: жорсткий дах виготовлено з легких пластиків (всередині частково виглядає на кшталт пінопласту), і впоратися з ними самому можна без жодних проблем.
Складніше знімати двері, але і тут можна дати раду самотужки. Вам знадобиться не стільки сила, скільки терпіння, адже викручувати болти дещо нудно, особливо коли пригоди кличуть. Алгоритм тут теж максимально спрощено. Необхідно викрутити по два болти на кожній з дверей, від’єднати роз’єм проводки та скинути страховинну петлю. Чотири підходи – і у вас майже готовий багі. А якщо і цього замало, то тоді кличте когось на допомогу та знімайте задню частину даху (в нашому випадку разом із задніми бічними склами). Болти одному викрутити не складно, а ось зсувати дах треба вже вдвох. Зазначу, що варіантів даху може бути декілька: і повністю м’який, і м’який тільки у верхній частині, і повністю жорсткий в колір кузова.
Також на додачу можна відкинути й лобове скло, до речі воно тут спеціальне, але для цього додатково треба буде повозитися зі склоочисниками, і потім вже покласти скло в рамі вперед, на капот. Це не тільки данина історії, але і практична користь під час виконання складних вправ у позашляхових змаганнях. Не думаю, що ця опція часто буде популярною, але ви будете знати, що вона тут є. Зрештою, хто ще із позашляховиків так може?!
І фішка тут не в тому, що ці елементи можна зняти (за великого бажання, двері можна зняти в будь-якій машині), а в тому, що ця операція продумана для власника – її можна зробити легко, швидко та за допомогою мінімум інструменту, який до того ж йде в комплекті. І хоча я зустрічав Wrangler скажімо так, у напіврозібраному стані у місті (трапився навіть Gladiator, тобто пікап!), їхати без дзеркал заднього огляду (а вони знімаються разом з дверима) суперечить Правилам дорожнього руху.
Але якщо забратися на спеціальний полігон… Багато хто з власників Ренглер це періодично робить – підкорюють ту саму складну трасу Rubicon Trail! Вона розташована на півночі Каліфорнії в горах Сьєрра-Невада і позашляховики Jeep мають проїхати загальну відстань приблизно у 35 км, піднявшись до понад 2134 метрів і здолавши купу перешкод на своєму шляху. І нещодавно цей пригодницький шлях відсвяткував своє 70-річчя! Складність подолання у поєднанні з красою природи зробили трасу Rubicon Trail культовою для кожного власника Jeep. І звісно, інженери Jeep вже давно використовують трасу Rubicon Trail для розробки та тестування своїх позашляховиків, включаючи Jeep Wrangler. І значок на передніх крилах “Trail Rated” – це саме доказ того, що модель пройшла різні off-road випробування.
Салон та практичність
В салоні в мене виникло враження, що Wrangler не змінився у порівнянні із попередніми поколіннями. Звісно, тут стало набагато комфортніше, але ключові оригінальні елементи збережено. Це і майже вертикальне лобове скло, і компактна передня панель, і неширокий салон (пам’ятаєте про звужений кузов?). До нього треба буде трохи звикнути, адже місця по ширині тут і дійсно не так щоб багато – ліворуч водія підпирають двері, праворуч – підлокітник. Є помітна особливість і в частині органів керування – тут немає традиційного майданчика для “відпочинку” лівої ноги, і це помітно відразу. Призвичаїтись до цього мені так і не вдалося.
Але ж наскільки тут продуманий і “міцний” стиль! По-перше, деінде зустрічається згадка легендарного предка Willys, по-друге, багато елементів виконано підкреслено брутально. Так, ніби ними будуть користуватися в робочих рукавичках і не натискати, а гупати з розгону. З цікавих рішень перенесені на центральну консоль склопідіймачі, що цілком логічно, щоб полегшити двері, а також “холості” кнопки, виконані в єдиному стилі та готові до під’єднання будь-якого додаткового обладнання.
А найголовніше мультимедійне обладнання – це нова інформаційно-розважальна система Uconnect-5 з прямокутним екраном діагоналлю 12,3 дюйма. Чітка насичена графіка, дуже багате (але разом з тим логічне) меню, вдосталь додаткової інформації зокрема по оффроад частині, швидкі відгуки – ця система може похизуватися найкращими рисами в класі автомобільних девайсів. І звісно, є бездротове підключення смартфона за допомогою Apple CarPlay або Android Auto. Не поступається й аудіо складова. Система Alpine Premium має 8 динаміків (+сабвуфер), частина яких розташована зверху (в тому числі в силовому каркасі кузова, який стає помітним після зняття даху), що забезпечує гарне соковите звучання навіть коли ви їдете в режимі “кабріолет”.
Салон оздоблено гарною, стійкою до “пригод” шкірою, а за інтер’єром легко доглядати та буквально у прямому сенсі мити салон зі шланга. А для того, щоб вода стікала швидше, то інженери продумали спеціальні наскрізні отвори в підлозі. На другому ряду ваш зустрічає зручний та м’який диван, але будьте обережні, щоб не задіти при посадці попереком дверні замки, бо це буде відчутно. Взагалі, у поводженні з Ренглером треба проявити трохи спритності та волі. Цей автомобіль любить “міцну чоловічу руку”, що особливо помітно під час руху (про це трохи згодом). Щодо опцій комфорту для задніх пасажирів, то тут є дефлектори обдуву, по парі входів usb та type-c і розетка (150W) з можливістю підключення різних типів вилок.
Багажник відчиняється спочатку з нижньої частини (вона до речі виконана з магнієвого сплаву!), на якій змонтоване запасне колесо, а вже потім підіймається скло. Об’єм тут чималенький – 533 літри, а якщо скласти другий ряд, то утвориться величезний рівний майданчик. Його довжина дозволяє без проблем влаштуватися на ночівлю дорослій людині. Адже цей автомобіль створений для пригод і досліджень, і ви тільки уявіть, що діставшись якоїсь віддаленої точки в горах чи лісі ви зможете зняти дах і рахуйте заночувати просто неба. З приємних дрібниць тут є місця для болтів (яки ви викрутили, знімаючи двері чи дах), при чому для кожного своє, так що не загубляться. Цікаво реалізовано і камеру заднього огляду, що знаходиться по центру запаски. Гадаєте, для її зняття треба буде заморочитися? Абсолютно ні – камера лишиться на металевому тримачі, на якому висить запаска. Так, продуманих практичних рішень в цьому автомобілі багато.
На дорозі
Під алюмінієвим капотом знаходиться турбована “четвірка” об’ємом 2 літри та потужністю 272 к.с., що агрегатується вона з 8-ступеневим “автоматом”. І це єдиний тандем, який пропонується для офіційного Jeep Wrangler. Непогано, але чи вистачить двох літрів для такого позашляховика спорядженою масою 2 тони? Перевірити це дуже не терпілося.
Jeep Wrangler не тільки виглядає оригінально, але їде і керується по-особливому. На асфальті позашляховик не тряський, навпаки – м’який та плавний. Іноді виникає враження, ніби він наче пливе над дорогою. Так є невелике розгойдування, але воно притаманне всім рамним автомобілем і тут до нього швидко звикаєш.
Також є певна свобода у роботі керма, акселератора, гальм. До останніх, наприклад, доведеться призвичаїтись, оскільки у неї доволі великий вільний хід, і спершу здається, що машина не гальмує. Тож протискаєш педаль глибше і тоді вже позашляховик встає на диби. Та коли звикнеш, то дозувати зусилля можна дуже точно і зупинятися м’яко. З акселератором схожа картина – він може замислитись при старті з місця, і якщо починаєш давити педаль, то може бути справжній стрибок вперед. Тому головне не робити різких рухів і мати трішечки терпіння. Ну ви ж розумієте, на такому авто не варто метушитися.
Стосовно динаміки, то спочатку я був налаштований скептично. Здавалося, наявної потужності на таку вагу і габарити буде замало і доведеться пасти задніх у правих смугах потоку. Та на практиці Ренглер виявився доволі хутким, і коробка передач охоче підхоплює намір розігнатися. Прискорення відбувається жваво і нестачу потужності у міському трафіку, навіть динамічному, не відчуваєш. Та втім помітно, що для цього двигуну необхідно добре крутитись. А коли хочеш їхати динамічно і притискаєш акселератор (але не “в підлогу”), то дякувати налаштуванням та турбіні це йому вдається, але стрілка тахометра відразу стрибає в район 4+ тисяч обертів. Тобто щоб їхати хутко, двигун треба добряче крутити та напружувати.
Здавалося б, питання може вирішити V6 Pentastar, але той двигун ненабагато потужніший – 290 к.с. А крутний момент і взагалі буде меншим, адже тут в нас 400 Нм, а у “шістки” навіть трішки менше. А ось який двигун і справді може змінити характер Ренглера, то це топовий V8 HEMI на 6.4 л та потужністю 470 к.с.
Габарити спочатку здаються великими, але маневрувати і паркуватися виявилось не складно! Головне враховувати, що крила у вас ширші за кузов. Але є камери, є парктроніки, є гарний виворіт коліс, який навіть здивував своїм кутом повороту. Шкода лише, що передня камера сферична і не дає чітко відчути дистанцію, а огляду на 360 градусів немає.
Звукоізоляція покращилась з рестайлінгом, але все одно вона тут не така, до якої ми звикли в позашляховиках за таку ціну. Та Ренглер незвичайний позашляховик, це фактично і джип, і багі, і кабріолет – все в одному. І за таку модульність та різноманітність маєш чимось поступитися. Взагалі, цей автомобіль дарує свої відчуття від поїздки, але їм треба саме керувати. Впасти в крісло і доїхати з точки А в точку Б, ледве тримаючи кермо однією рукою – це не про нього. Це авто любить впевненість і “міцну хватку”. Звісно, тут є гідропідсилювач, але як тільки послабив хват на кермі – Ренглер починає сам обирати собі шлях. Цей позашляховик не буде робити щось за вас – тільки надавати свій потенціал і легко асистувати.
На бездоріжжі
Певно, щоби повноцінно випробувати Jeep Rangler поза межами доріг, необхідна траса на кшталт “чотири сезони”, де можна було б переїжджати із літа в осінню багнюку, потім у зимові кучугури, а потім у весняні паводки. Та на жаль такої немає, а під час тесту взагалі була спека і сухо. Навіть на спеціальному полігоні Offroadbrothers (за що їм окрема подяка) Ренглер почував себе абсолютно спокійно і міг не залучити весь свій позашляховий арсенал. А він тут чималенький!
Почнемо із того, що на моделі з’явився автоматичний повний привод, реалізований за допомогою багатодискової муфти. Це такий собі лайт варіант, якщо дорожні умови трохи погіршились. Далі є режим постійного повного приводу (т.з. part-time) та режим 4 Low (знижена передача) із передавальним відношенням 4:1. Це набагато вище, ніж у більшості позашляхових “понижайок”, що дає змогу примножувати крутний момент і повзти бездоріжжям, не допускаючи пробуксовування коліс.
Далі по висхідний: тут 252 мм кліренсу, посилені пороги (можна “спиратися” ними на каміння) та надміцні вісі Dana. Тут є спеціальний режим OffRoad+, який комплексно перелаштовує всю електроніку на позашляхову роботу. Є кнопка Sway Bar, що від’єднує стабілізатор поперекової стійкості, збільшуючи хід передньої підвіски на 25% Зрештою є примусове блокування як заднього, так і переднього міжколісного диференціалів! А такі опції нині залишились у лічених позашляховиків. Тож натисканням на кілька кнопок ви миттєво у кілька разів збільшуєте всюдихідні можливості цього позашляховика. Круто? Ще б пак! І весь цей набір пропонує тільки версія Rubicon. Тож я певен, що на такому автомобілі на бездоріжжя виїдеш не коли-небудь, а дуже й дуже скоро, і тоді прийде повне розуміння, навіщо всі його оффроад навороти.
Саме на бездоріжжі стануть у пригоді всі ці трохи задумливі та плавні відгуки на дії акселератором, гальмами та кермом. Спочатку їдеш бездоріжжям обережно, але чим далі, тим більше сміливішаєш, адже Ренглер не то що дозволяє, а просто таки спонукає до цього! Пружна енергомістка підвіска і великі кути в’їзду дають змогу доволі весело їхати по твердому ґрунту з коліями, ямами та канавами. Складається враження, що деякі з них позашляховик просто не помічає. Дійсно, тим, хто вміє їздити по бездоріжжю і робить це час від часу з таким автомобілем буде дуже цікаво.
Підсумки
А тепер потроху перейдемо до висновків. Почнемо з витрат пального. У звичайному міському циклі Ренглер споживає 14-15 літрів на 100 км, а динамічний драйв легко підніме цю цифру до 18-19 літрів. На бездоріжжі витрата буде не менше, а якщо дуже завзято місити багнюку, то може бути й всі 20+.
Це автомобіль не тільки для бездоріжжя, але й для пригод на бездоріжжі. І всім своїм виглядом він демонструє це. Звісно, і у Ренглер з’явились більше опцій комфорту, сучасна мультимедіа, електрорегулювання сидінь (вперше!), адаптивний круїз, допоміжні функції безпеки… Але як і раніше, поза дорогами йому немає рівних, а перевершити його харизму фактично неможливо. І висока ціна тут за легендарність та поєднання позашляхових можливостей, автоконструктора та духу свободи, який здатний подарувати Jeep Wrangler.