X

Чи готовий автосервіс до обслуговування електромобілів?

Простота электромобиля по сравнению с авто с ДВС - вещь обманчивая. Хотя сервис и ремонт им действительно нужны нечасто, но проблемы стали более сложными и для решения требуют высоких технологий. Неудивительно, что СТО встречают владельцев таких машин без особой радости.

Як і власники звичайних автомобілів, користувачі авто з електроприводом мають кілька варіантів СТО для своїх «коліс»: дорогий і не скрізь доступний дилерський сервіс, дешевий і небезпечний гаражний, а також дещо середнє – незалежні майстерні, здебільшого доступні за ціною і цілком відповідальні. Але будь-якій СТО для якісного обслуговування і ремонту гібрида чи електромобіля потрібна спеціальна підготовка.

«Є два типи власників електромобілів, – розповів нам Євген Чорногорський, власник Bosch Car Service «Захід-Авто» з міста Рівне.  – Перші купують їх заради економії, тому для обслуговування шукають недорогі сервіси. Другі купують електромобілі заради престижу, шанованого бренду, для кращої екології, щоб бути в тренді тощо. Вони не економлять на сервісі, тому обирають або дилерські станції, або такі СТО, як наш «Бош Сервіс». Ми маємо кваліфікованих фахівців, спеціальне обладнання та чималий досвід. Якісний сервіс не може бути дешевим, проте він гарантує надійність електромобіля та безпеку його експлуатації».

Чому авто з електроприводом не можна на звичайну СТО

Перше, що з точки зору сервісу відрізняє гібрид чи електромобіль від машини «старої школи» – це наявність на борту високої напруги, близько 400 вольт. Звісно, коли справний автомобіль перебуває у повсякденній експлуатації, це не проблема. Але коли машину починають частково розбирати з метою обслуговування чи ремонту, то питання електричної безпеки стає життєво важливим. Причому теоретично ризик ураження струмом має  не лише електрик, який втручається у відповідну систему, а й механік, який ремонтує, скажімо, гальма чи кондиціонер.

Друга специфічна відмінність «електромобільного» сервісу – в наявності електродвигуна та цілої системи силового живлення. Остання складається з кількох електронних модулів, дуже непростих з точки зору схемотехніки, та ще й із високою напругою всередині. Для роботи з ними потрібні не лише знання базових правил безпеки, а й спеціальна освіта. Власне, перелік умов, яким СТО має відповідати, щоб отримати право працювати з електроприводом, – це окрема розмова.

Як СТО стає «електромобільною»

Звісно, передусім майстерню потрібно укомплектувати обладнанням. Це не найскладніше завдання (про нього – трохи нижче) для тих, хто працює під прапорами певної материнської компанії, як-от той же Bosch Car Service, оскільки вона пропонує, так би мовити, весь необхідний комплект.

Починається все з діагностичного обладнання, адже будь-який ремонт неможливий без з’ясування причини негараздів. Для діагностики електромобілів та гібридів сервісмени використовують стандартні «бошевські» діагностичні прилади: KTS 560/590, FSA-500 та FSA-720/-740/-760 з постійно поновлюваним програмним забезпеченням Bosch ESI[tronic] 2.0 та CompacSoft[plus], а також – спеціальний тестер FSA 050 для перевірки ізоляції силової проводки електромобіля.

Також використовується набір оригінальних діагностичних пристроїв та фірмових програм,  як-от LeafSpy Pro, Renault Clip, Toyota Techstream тощо. Під час роботи з електрообладнанням потрібні спеціальні інструменти з ізольованими ручками, ізоляційні килимки, ізоляційні гумові рукавички тощо. Вся ізоляція на інструменті та приладді має бути розрахована на напругу 1000 В.

Але будь-який керівник СТО скаже вам, що все вищезазначене не є великою проблемою, оскільки його можна придбати або отримати в офіційному представництві компанії. Найважливіше – це люди, які працюватимуть із електромобілями та гібридними авто. Адже для отримання допуску до таких машин навіть звичайний слюсар-«ходовик» має перетворитися почасти на електрика! Щонайменше, він має засвоїти цілий перелік правил електротехнічної безпеки і навчитися дотримуватися їх під час робіт. І це не згадуючи вже про діагностів та автоелектриків, які втручатимуться безпосередньо в систему електроприводу.

Один із секретів успішної роботи з електротранспортом на СТО мережі Bosch Car Service – саме у вирішенні кадрового питання. Навчальний центр Bosch, що діє у Києві, серед інших занять проводить тренінги з практичною орієнтацією стосовно обслуговування і ремонту автомобілів та гібридів. У рамках навчального курсу фахівці Bosch надають співробітникам майстерень всю інформацію про ефективну та безпечну роботу з високовольтними системами. Крім фундаментальних знань про електротехніку та функціональні можливості електричного та гібридного транспорту, майстри отримують також інформацію про заходи безпеки та захисту.

«Завдяки партнерству з Bosch, – говорить Маркіян Романишин, генеральний директор Bosch Car Service «112 Україна» з м. Львова, – ми маємо такий важливий інструмент, як гаряча лінія технічної підтримки. Це і консультації за телефоном, і сеанси віддаленої діагностики автомобіля, коли експерти компанії допомагають розібратися у найважчих випадках, підключившись до автомобіля через інтернет та тестер Bosch. У результаті ми маємо у регіоні високий авторитет серед користувачів гібридів та електромобілів. Принаймні два пости у нас в цеху постійно завантажені роботою з такими машинами».

Специфічні роботи

Сьогодні дедалі більше СТО відкривають у себе пости для роботи з моделями, що мають електричний привід. Власники електромобілів та гібридів звертаються по допомогу стосовно таких суто «електропривідних» проблем, як:

  • діагностика електродвигуна та силової електроніки;
  • оцінка операцій зарядки і розрядки;
  • оцінка стану тягової батареї, а також її окремих елементів;
  • оцінка різних робочих станів систем (зокрема, гібридних): рекуперація, одночасна робота електроприводу та ДВЗ, їзда на чистому електроприводі тощо.

Це так би мовити перелік офіційних послуг, регламентований автовиробниками та у випадку Bosch Car Service – його документацією. Якщо майстри знаходять поломки силового, зарядного або кермового обладнання, дилерський регламент передбачає заміну блока або агрегату. Але на українських СТО «електромобільного» профілю майстри вміють дещо більше: ремонтують двигуни, замінюють елементи батарей, «балансують» та «підіймають» їх.

Тобто в принципі, в Україні вже сьогодні є СТО, де можуть розв’язувати всі технічні проблеми електромобілів та гібридів – як суто специфічні, пов’язані з електроприводом, так і звичайні, так би мовити, загальнотехнічного порядку. Певно, з часом таких стане ще більше.

Олександр Черевко , керівник підрозділу сервісу та технічної підтримки Bosch:

Ще не так давно усе, що в машині стосувалося електрики, було зоною відповідальності людини окремої професії – діагноста або автоелектрика. Але техніка розвивається так, що сьогодні навіть слюсар, який працює з суто механічними вузлами, підвіскою або трансмісією, повинен знати бодай ази електротехніки. Наш Навчальний центр готує фахівців різного профілю відповідно до сучасних вимог. Серед них – спеціалісти, які можуть ремонтувати й обслуговувати безпосередньо системи приводу гібридів та електромобілів. Підготовка кожного такого фахівця потребує часу й зусиль, але в Навчальному центрі Bosch знають, як це робити. Врешті-решт, спеціаліст на СТО – найцінніший капітал будь-якої майстерні, і всі зусилля з його підготовки виправдані.