Головні умови експлуатації автомобіля з ГБО
Їздити на газі дешево і в цілому зручно, але… Щоб ГБО приносило реальну економію і не створювало при цьому технічних проблем, власнику бажано дотримуватись кількох нескладних умов.
Газобалонне обладнання 4-го, найбільш поширеного в Україні покоління, насправді є доволі складною системою. Вона має електронний блок, власну електричну схему, трубопроводи і газові прилади, розташовані у кількох місцях машини.
На щастя, всі компоненти ГБО давно відпрацьовані у виробництві і зазвичай функціонують без додаткової уваги з боку водія. Але щоб так було завжди, певних правил таки треба дотримуватись.
Бензин все одно потрібен
Не всі автомобілісти не знають, що бак машини з ГБО завжди має бути заповнений бензином не менш як на чверть. Бензин використовується при прогріві, а в деяких системах ще й при перевищенні оборотів двигуна вище, наприклад, 4000 об/хв (автоматично перемикається на бензин або відбувається додаткове впорскування порції бензину). У двигунах із прямим упорскуванням типу TSI бензин хоч і в невеликих кількостях, але витрачається разом із газом (співвідношення бензин/газ становить від 30:70 до 5:95).
Бажана спеціальна моторна олива для мотора з ГБО
Двигун, що працює на скрапленому пропан-бутані, змащується дещо інакше, ніж при роботі на класичному бензині. З одного боку, на відміну від рідкого бензину, газоподібне паливо не змиває зі стінок циліндра оливу – відповідно, циліндро-поршнева група зношується менше. А з іншого, теплота згоряння газоповітряної суміші вища і горить вона довше, тому й температура в циліндрах двигуна вища. Тому мастило окислюється швидше. І коли трапляються певні додаткові умови, що теж провокують підвищення температури деталей в камері згорання – скажімо, надто бідна чи надто багата робоча суміш – олива буде перегріватися.
Відповідно, вуглеводнева складова оливи прискорено перетворюється на сажу та смоли – інакше кажучи, нагар. Який і робить свою чорну справу – забиває зазори, чим обмежує рухомість поршневих кілець та клапанів. Кільця нормально працювати не можуть, падає компресія у циліндрах, на їхніх стінках залишається ще більше оливи, вона утворює новий нагар і так далі. Проблема наростає, як сніжний ком – двигун потрібно або серйозно промивати, або розбирати для ремонту. Тому дуже бажано використовувати спеціальні оливи з маркуванням LPG, чия відмінність – підвищена термічна стійкість та поліпшені миючі властивості. Ці якості виключають ймовірність нештатного нагароутворення при роботі мотору на газі. Про те, яку оливу треба обирати для мотора, що працює на LPG, ми розповідаємо трохи нижче.
Без бензину можна, проте…
Можна підказати, що ГБО фактично є дублюючою паливною системою. І у разі виходу з ладу рідного бензонасоса чи форсунок, навіть на ГБО 4 покоління існує можливість завести мотор на газі. І хоча цей режим вважається аварійним і кількість запусків обмежена, але щонайменше на те, щоб дістатися до СТО, такий варіант цілком допустимий. Щоправда, умова такого аварійного пуску – мотору спочатку треба дати попрацювати на холостому ходу, щоб газовий редуктор не обмерз.
Запаху газу не має бути
Попри стійкий стереотип про те, що від машини «на газу» завжди тхне тим газом, запах насправді неприпустимий. Важливий нюанс експлуатації машини з ГБО – особлива увага до герметичності. Недаремно до пропан-бутанової суміші додають спеціальний «ароматизатор», який відразу подає водієві сигнал, що десь виникла протічка. Також ознаки запаху свідчать про неправильне налаштування паливної системи. І в першому, і в другому випадку слід негайно перекрити вентиль на мультиклапані, перейти на бензин і вирушити на СТО для усунення несправності.
ГБО треба обслуговувати
В машині з ГБО є два додаткові фільтри. На магістралі від балона до впускного колектора пропан-бутан спочатку очищується у своїй рідкій фазі (на вході в редуктор), а після проходить через фільтр парової фази вже перед самими форсунками. Ці фільтри достатньо ефективні, щоб утримати інтервал заміни на рівні планових ТО для всього комплекту газобалонного обладнання – на 10 000 км. Усі операції з ТО для газобалонного обладнання рекомендується робити на суто «газовій» СТО. Нюанс у тому, що після встановлення чистих фільтрів може знадобитися додаткове налаштування системи. І бензиновий фільтр на машині з ГБО теж треба замінювати строго за заводським регламентом. Адже навіть під час їзди на газі бензонасос все одно працює і прокачує бензин по системі. Так зроблено для підтрмання паливної системі у робочому стані і щоб двигун міг миттєво перейти на бензин.
Двигун потребує вчасного ТО
Страшилка про те, що їзда на газі призводить до прогорання клапанів, має під собою певні підстави. Однак, основна причина такої неприємності – несвоєчасне чи некваліфіковане ТО. За багатої або гомогенної (λ=1) суміші частину термічного навантаження «знімає» незгоріле паливо. При бідній паливній суміші погіршується температурний режим роботи кожного випускного клапана разом з сідлом: температура підвищується відразу на 200-250 °С. Та ще й газоповітряна суміш горить повільніше за бензинову, і процес горіння може продовжуватися і після відкриття випускного клапана. Відповідно, клапани та їх сідла перегріваються – це теж може призвести до прогару. Одне слово: клапан прогорає при неправильному налаштуванні штатної паливної системи, неправильному підборі ГБО та його некоректних налаштуваннях, а також – при порушених регулюваннях клапанів. А вчасне обслуговування допоможе уникнути зазначеної проблеми.
Балон не можна заповнювати на 100 %
Газові балони будь-якої форми (і циліндричні, і тороїдальні) і літражу не можна заправляти більше ніж на 80% від заявленої ємності. Вільні 20% будуть паровою «подушкою» для компенсування збільшеного тиску при зростанні температури. Скажімо, автомобіль був заправлений в мороз на вулиці при -15°С, а тоді заїхав у теплий бокс (+10°С градусів) – газ нагрівся і розширився. Якщо подушки не буде, балон все одно не розірве, бо в ньому є аварійний клапан для скидання надлишку в атмосферу. Таким чином, в популярний 43-літровий балон можна заправляти лише 35-37 літрів газу. І якщо на АЗС вас переконують, що задули більше, вимагайте контрольних вимірів! Але тільки якщо впевнені, що установник на ваше прохання або за власною ініціативою не підігнув поплавок рівня.
ГБО обмежує місткість багажника
Почасти так воно і є, але якщо використовувати тороідальний балон, розташувавши його під підлогою багажника, і мати «докатку» замість повнорозмірної запаски, проблему можна частково нівелювати. Не варто побоюватись пошкодження зовнішнього тороїдального балона о нерівності дороги, найчастіше ці страхи безпідставні. Балон достатньо міцний, бо має стінки зі сталі 3 мм, і головне, щоб він не виступав знизу за габарит авто. Також не забувайте, що запас газу на борту зменшує реальну вантажопідйомність автомобіля. Маса самого балона близько 20-30 кг плюс газу в ньому від 30 до 100 літрів. Наприклад, заправлений 43-літровий балон важить 43 кг (22 кг власна маса + 21 кг газу), 100-літровий – 72 кг (28 кг + 44 кг).
Яку оливу обрати для мотора з ГБО
Моторні оливи для двигунів, які більшу частину часу працюють на пропан-бутані, мають особливий склад, тож їх випускають не усі виробники мастильних матеріалів. Відразу декілька спеціальних «газових» моторних олив є, наприклад, в продуктовій лінійці компанії OPET. Йдеться про сорти з різною базовою основою в кількох найбільш поширених в Україні класах в’язкості. Це повністю синтетична олива Fullmax LPG 5W-40 (ACEA A3/B4; API SN), олива на синтетичній основі Fullmax LPG 10W-40 (ACEA A3/B4; API SL/CF) та олива на синтетичній основі Fulllife LPG 5W-30 ( ACEA A5/B5, A1/B1; API SL/CF; Renault RN 0700).
При створенні цих сортів хіміки компанії велику увагу приділили балансу компонентів – підбору базової оливи, антиокислювальних та мийнодиспергуючих присадок. Останні запобігають і утворенню відкладень у двигуні, і накопиченню їх у потенційно небезпечних місцях. Нагари, шлаки і продукти окислення, що вже утворилися, ці присадки змивають з поверхонь двигуна і утримують у вигляді мікроскопічних частинок в об’ємі масла – щоб вони врешті решт осіли у фільтрі.