Extreme E. Ікс Прі Арктики: Перша зустріч з новим викликом
Цього року українським уболівальникам вдалося познайомитися із новою гоночною серією на електричних позашляховиках Extreme E. Наприкінці цього тижня відбудеться фінал, а тому пригадаємо, що вже вдалося побачити.
Ґренландське місто Канґарлуссуак стало ареною боротьби на третьому етапі першості. Формат змагань представляв із себе дві суботні кваліфікації із двох кіл кожна та три гонки в неділю для визначення фіналістів до головної гонки вік-енду.
Veloce Racing з Еммою Ґілмур розпочали кваліфікаційне коло. Гонщиця на етапі підміняла Джеймі Чедвік, яка змагалася за другий титул Серії W. Новозеландська гонщиця ще звикала до електромобіля Odyssey 21, а тому допустила кілька помилок під час першого кола. Ще більші неприємності спіткали Макаелу Олін-Коттулінскі з команди Дженсона Баттона JBXE: внаслідок удару була зламана підвіска та вивернуте переднє ліве колесо. Кевіну Хансену не довелося сідати за кермо. Переможцям двох перших етапів також не можливо було позаздрити: болід Rosberg X Racing під управлінням Юхана Крістофферссона тричі зупинявся упродовж 8,6 км кола, і його доводилося перезапускати. Намагаючись надолужити, Моллі Тейлор на своєму колі перекинула авто, після чого воно стало на колеса, і команда Ніко Росберґа продовжила заїзд. Крістіна Ґутьеррес та Себастьєн Льоб проїхали свої два кола достатньо чисто аби з командою Льюїса Гемілтона Team X44 очолити Q1. Болід Andretti United – ще один, який мав технічні неполадки і зупинявся на трасі. На місці зміни пілота Кейті Меннінґс довелося чекати Тіммі Хансена. Карлос Сайнс та Лайа Санс мали проблеми з перемиканням передач, що і їм дозволило показати лише результат в середині таблиці.
Під час Q2 вже Стефану Сарразену довелося відчути складнощі з управлінням боліду через втрату електропідсилювача на авто Veloce Racing. Механічну проблему просто так владнати не вдалося, а тому й Емма Ґілмур продовжувала змагатися з новою для себе технікою. У Andretti продовжувалася серія негараздів. Перед заїздом у зону обмеження швидкості в 30 км/год та зміною пілота Кевін Хансен зупинився. Але у порівнянні з Q1 втрати часу були незначними. Олівер Беннет команди Xite Energy Racing залишив авто на трасі через технічні проблеми. Намагаючись зберегти другу позицію для Abt Cupra, Маттіас Екстрьом пробив обидва задні колеса, які йому ж і довелося замінювати, поки Ютта Кляйншмідт займала місце пілота. На цьому було втрачено чимало часу, але підсумкове друге місце у суботу вберегти вдалося. Кому не поталанило, так це американській команді Чіпа Ґанассі: під час першої спроби команда показала третій час, у другій кваліфікації Кайл Ле Дук змушений був зупинити болід з вирваною задньою лівою частиною після контакту з каменем, закопаним в піску біля траси. Льоб та Ґутьеррес зберегли темп, здобувши третю з трьох перемог у кваліфікаціях Extreme E. В Andretti United вирішили спробувати свої сили на, так званому, «Супер секторі» – альтернативній доріжці, найшвидша їзда по якій приносить додаткові 5 балів. Опади припинилися, що дозволило Тіммі Хансену, як виявиться пізніше, забрати бонусні очки. Нарешті, Тейлор та Крістофферссону потрібно було атакувати у другій кваліфікації, що дует успішно й зробив, показавши кращий час другої спроби та 10 балів за третє загальне місце в суботу. Усі дев’ять команд отримали згідно показаним результатам від 12 до 4.
Перша, п’ята і шоста команди з кваліфікації потрапляла до першого півфіналу. Учасники стартували в один ряд, а після стартового ривка заїзд очолила Емма Ґілмур, надалі вперед вирвався Карлос Сайнс. Крістіна Ґутьерес просто намагалася не відставати. На другому колі пілотів змінили їх напарники. Себастьєн Льоб швидко розібрався зі Стефаном Сарразеном та погнався за Лайею Санс. На довжелезній прямій француз провів успішну атаку. На завершальній секції ззаду вирішив накотити Сарразен. Француз обрав вищу швидкість та внутрішню траєкторію, яка проходила по великим брилам. Здавалося б, що атака принесла вигоду, але ж зовсім на коротку мить: передня підвіска виявилася зламаною, і пілот Veloce Racing завершив змагання шостим з 10 балами за вік-енд. Льоб та Санс у фіналі.
У ПФ2 також серед трьох представників двоє отримували місце у фіналі. Тут зібралися третє, четверте і п’яте місця кваліфікації. Завдяки використанню режиму «павер бусту» Юхан Крістофферссон на стартовому відрізку випередив Тіммі Хансена, а обидва гонщики поїхали у відрив від Ютти Кляйншмідт. Хансен не припиняв спроб атаки, і одна з таких виявилася успішною. Лишалося тільки захиститися у спринті по прямій, що Тіммі успішно і зробив. Друге коло краще розпочала співлідерка загального заліку Моллі Тейлор. Кетті Меннінґс, як і Тіммі, зробила обгінний маневр, а обидві гонщиці вивели свої команди до фіналу. Маттіас Екстрьом та Abt Cupra після фінішу отримали сьоме місце в класифікації та 8 очок.
Три найгірші команди кваліфікації змагалися за одну путівку в головному заїзді в божевільній гонці Crazy Race. Зі старту перевагу отримала Мікаела Олін-Коттулінскі, а її суперниці змагалися між собою. У зоні після гальмування біля льодовика Крістіна Джампаолі-Зонка обігнала Сару Прайс. Американці взагалі не судилося закінчити заїзд: електро-SUV Chip Ganassi Racing з вивернутим переднім лівим колесом довелося зупиняти. Кайл Ле Дук не вийшов на зміну, а команда завершила змагання дев’ятими з 4 балами. На зміні пілотів Кевіну Хансену довелося відстояти 30-секундний штраф за заміну коліс між сесіями. Цей час довелося надолужувати вже на трасі. Молодший Хансен випередив Олівера Беннета, у той момент, коли болід підвів останнього, а отже Xite Energy Racing завершили змагання восьмими із 6 балами.
У фіналі вперше цього сезону було представлено 5 команд. Стартову сітку визначає голосування вболівальників та розподіл голосів від інших чотирьох учасників, які припинили змагання на попередніх стадіях. Так чи йнак, але стартовий ривок за участі Меннінґс, Тейлор та Льоба виглядав вражаюче. Льоб вибрався на перше місце у лівому повороті, використавши свій ралійний досвіт за таких вологих умов. Тейлор та Меннінґс були попереду Кевіна Хансена, але між цими трьома командами точилася щільна боротьба. Темп Льоба дався взнаки, коли йому довелося змінювати переднє ліве та заднє праве колеса на боліді Team X44. Змагання команд, які відстали, перетворилося на боротьбу за перемогу. Попереду за Тіммі Хансеном їхав Юхан Крістофферссон, Мікаела Олін-Коттулінскі слідувала в зоні досяжності. Крістофферссон знайшов можливість для атаки, і це призвело до яскравого моменту зі стрибком. Дарма, що ефектний момент призвів до сходу та підсумкового п’ятого місця для команди Rosberg X Racing. 12 балів, які тим не менше, дозволили команді і екіпажу залишитися лідерами сезону, оскільки Крістіна Ґутьерес із Team X44 не змогла позмагатися із Карлосом Сайнсом за місце на подіумі, а тому тільки на 3 бали більше за Ніко Росберґа. Щодо самого Матадора, то йому та його команді Acciona нарешті вдалося досягти подіуму, враховуючи ті негаразди, які виникали на попередніх етапах. Цього разу 18 балів додали впевненості колективу. Попереду ж Тіммі Хансен зберіг комфортну перевагу у 4 секунди над Мікаелою. Команда Майкла Андретті стала першою, хто зупинив переможну ходу колективу Росберґа. Тіммі та Кетті відсвяткували досягнення купанням у місцевих водах в умовах арктичного літа. 25 балів за перемогу є заслуженим результатом. Не менш вразив виступ команди Дженсона Баттона. Із крейзі-рейс до фіналу та фініші на другому місці (19 балів) – такі звитяги не часто побачиш.
Загалом же Extreme E звернула увагу на питання забруднення навколишнього середовища, через що на льодовиках формуються чорні відкладення. Вони, у свою чергу, притягують сонячні промені, а це прискорює процес зменшення льодових покривів, підвищення рівня Світового Океану та, як наслідок, загрожує підтопленню значних територій густонаселених міст Світу. Науковці вважають нинішнє десятиліття надзвичайно важливим для здійснення кроків у напрямку значного покращення ситуації. Тому відомі гонщики привертають увагу спільноти, а організатори після проведення гонок прибирають наслідки свого перебування.
Наступний етап гоночної серії на екстремальних електро-позашляховиках Extreme E відбувся на Сардинії в Італії. Хто не бачив Х-Приз Ґренландії – ласкаво просимо на YouTube Першого Автомобільного. Сам же фінал сезону в британському Дорсеті відбудеться цієї неділі.