Єврокомісія пропонує продовжити «транспортний безвіз» в Україною до кінця 2025 року
Європейська комісія підготувала пропозиції щодо вдосконалення «транспортного безвізу» між Україною та ЄС. Пропоновані зміни повинні полегшити його реалізацію та забезпечення дотримання державами-членами. Зокрема пропонується:
- ввести обов’язкову наявність документів, що підтверджують, що транспортний оператор належним чином уповноважений здійснювати міжнародні перевезення і що перевезення здійснюється відповідно до Угоди;
- зробити обов’язковою наявність конкретних документів, що засвідчують, що порожнє перевезення безпосередньо пов’язане з транзитною або двосторонньою операцією;
- посилити дотримання операторами автомобільних вантажоперевезень зобов’язань щодо операцій, дозволених Угодою, боротися з шахрайством або підробкою документів водія, а також з правопорушеннями, пов’язаними з безпекою дорожнього руху: такі правопорушення можуть призвести до відкликання ліцензії;
- додати нове застереження щодо гарантій: у випадку, якщо на національному ринку автомобільних перевезень у певному географічному районі виникне серйозне порушення, дія Угоди в цьому регіоні може бути припинена.
Єврокомісія вважає, що ці заходи посилять реалізацію угоди, не ставлячи під загрозу взаємні вигоди. За офіційними даними, після запровадження «транспортного безвізу» щомісяця до ЄС експортувалося понад 300 тисяч додаткових тонн товарів. Приблизно на 300 тисяч тонн на місяць збільшився і імпорт товарів з ЄС в Україну. При цьому український імпорт у вартісному вираженні зростав майже втричі швидше за український експорт. Приріст склав більш ніж на 700 мільйонів євро на місяць для українського імпорту порівняно з 250 мільйонами євро для експорту.
Початкові угоди щодо здійснення експорту українських товарів без необхідності отримання дозволів на транспортування були підписані у червні 2022 року. Пізніше їх продовжили до кінця червня 2024 року. Наразі Єврокомісія пропонує продовжити термін дії Угоди як мінімум до кінця 2025 року.