У цьому році Fiat святкує 125-річний ювілей. Це і послужило чудовим приводом для організації у найвідомішому брюссельському музеї Autoworld Brussels виставки знакових автомобілів марки. Пропонуємо насолодитися цими чудовими експонатами у фоторепортажі Denis Vanvooren.
Ось він, перший Fiat 3 ½ HP зразка 1899 року. Машина вагою всього 280 кг могла перевозити до чотирьох осіб – сидіння стояли візаві. Двигун – 676-кубовий, у 3,5 к. с. – встановили в задній частині. А ось радіатор змійникового типу розташували між передніми колесами. Максимальна швидкість сягала 30 км/год. За два роки було виготовлено 20 штук. Представлена в музеї машина – одна з чотирьох, що зберіглася до наших днів. Вона свого часу була подарована Туринському автомобільному музею спадкоємцями Альфредо Пуччо.
Починаючи з 1910 року, Fiat розширює модельну лінійку до шести автомобілів – Type 1, 2, 3, 4, 5 і 6. На них застосовувалися двигуни робочим об’ємом від 1846 до 9017 см куб. Найбільш популярною стала машина Type 1 – за два роки виготовлено близько 1000 од. Модель Type 1А протрималася на виробництві до 1915 року. Понад 1300 екземплярів Type 1A (12/15) було укомплектовано кузовами різних виробників.
На фото: Type 1A 12/15 HP має 4-циліндровий двигун 1846 см куб. та потужністю 18 к. с. КП – 4-ступ. Маса – 1200 кг. Швидкість – 60 км/год. Роки виробництва: 1912 – 1915.
Це один із трьох гоночних автомобілів Fiat, які виступали на Гран-прі Франції на трасі в Ліоні перед початком Першої світової – 5 липня 1914 року. Тоді перемогу здобув Крістіан Лаутеншлагер на Mercedes. Що ж до машини Fiat S57/14B, то вона повернулася на перегони у мирний час з чималим успіхом. Це перемога Антоніо Оскарі під час підйому на пагорб Парма-Поджо ді Берчето в 1919 році. А також перше місце Гвідо Мазетті на Targa Florio 1921 року.
На фото: Fiat S57/14B (1914 р.). Двигун – 4-ціл., 4492 см куб., потужністю 135 к. с. КП – 3-ступ. Маса – 750 кг. Швидкість – 145 км/год.
Fiat 501 став популярним автомобілем у післявоєнний період. Машині зробив вагомий внесок у розвиток італійського автопрому майже на ціле десятиліття. З 1922 року модель випускалася на потужному підприємстві Лінготто. Ця модель відкрила нову еру Fiat як виробника компактних, недорогих, але надійних автомобілів. У 1922 році з’явилися спортивні виконання моделі – 501 S та SS. Перші покупці отримали ці автомобілі з двомісними кузовами родстер, виготовленими відомим ательє Ghia & Actis, що спеціалізувалося на спортивних авто типу торпедо.
На фото: Fiat 501 S (1924 р.). Двигун – 4-ціл., 1460 см куб., 26,5 к. с. Маса – 850 кг. Швидкість – 100 км/год. Роки виробництва: 1922 – 1926.
Цей автомобіль – Fiat Ballilla 508, творіння відомого дизайнера Данте Джакоза, було презентовано у 1932 році. У даному випадку – це ранній екземпляр із першої серії, адаптованої для ринку Бельгії. Вона отримала назву Princesse та була укомплектована рідкісними колісними дисками Coppa d’Oro. Машину продали лікареві з Брюгге, який експлуатував її до 50-х років. Зберігся навіть оригінальний бельгійський номер. Минулого року автомобіль уперше виїхав після 40 років простою. Машина продовжується залишатися в оригінальному, невідреставрованому стані.
На фото: Fiat Ballilla 508 “3 marce” (1933 р.). Двигун – 4-ціл., 995 см куб., 20 r. с. КП – 4-ступ. Маса – 685 кг. Швидкість – 85 км/год. Роки виробництва: 1932 – 1939.
Як Beetle («Жук») і Duck («Каченя») назва Topolino (з іт. «мишеня») не була офіційною для цієї моделі Fiat, але це ім’я стало дуже популярним разом з фірмовим. Дводверний кузов вміщував чотирьох людей. Зовні автомобіль відрізнявся обтічним, добре проробленим по частині аеродинаміки капотом – для цього радіатор розташували за двигуном. Це особливо контрастувало з вертикальною решіткою радіатора. Похилий капот також покращував оглядовість. Творіння дизайнера Данте Джакоза стало справжнім хітом. Topolino випускався у різних виконаннях до 1955 року.
На фото: Fiat 500A Topolino (1936). Двигун – 4-ціл., 569 см. куб., 13 к. с. КП – 3-ступ. Маса – 535 кг. Швидкість – 85 км/год. Роки виробництва: 1936 – 1955.
Fiat 1400 став першою повністю новою моделлю післявоєнного періоду – як за дизайном, так і в механічній частині. Це перший серійний Fiat інтегральної конструкції із встановленням повноцінної системи опалення та вентиляції. Машина була офіційно представлена у 1950 році у двох кузовних варіантах – купе та седан. Останнє виконання – 1400 В, що з’явилася в 1956 на Туринському автосалоні. Воно отримало модернізовані гальма та підвіску, двотонове забарвлення, нову панель приладів і протитуманну фару в решітці радіатора. Також додався дизельний двигун. Усього було виготовлено близько 40 тис. од.
На фото: Fiat 1400 B (1958 р.). Двигун – 4-ціл., 1395 см куб., 58 л. с. КП – мех., 4-ступ. Маса – 1185 кг. Швидкість – 135 км/год. Роки виробництва: 1950 – 1958.
Fiat 1100 S був спортивним купе, розробленим на базі довоєнної моделі 508 С MM. Двигун суттєво покращили, зробивши потужнішим. Машина дебютувала на змаганнях Mille Miglia 1948 року, посівши друге, третє та четверте місця. Своїм аеродинамічним дизайном вона нагадувала довоєнні 2-місні купе. У механічній частині не обійшлося без змін: з’явилися масляний радіатор, відцентровий водяний насос та підшипники ковзання. До 1950 року було виготовлено 401 автомобіль.
На фото: Fiat 1100 S Mille Miglia (1948). Двигун – 4-ціл., 1089 см куб., 51 к. с. КП – 4-ступ. Маса – 825 кг. Швидкість – 150 км/год. Роки виробництва: 1947 – 1950.
Машини Fiat серії 103 вийшли на ринок в 1953 році. А 1956-го з’явилося друге покоління – зі збільшеною на 10% потужністю та іншою задньою підвіскою. Видозмінився й кузов: запроводали яскравий молдинг, протитуманну круглу фару по центру решітки радіатора, а також запасне колесо в підлозі багажного відсіку. Більш потужна модель 1100 TV (Turismo Veloce) з кузовом седан пропонувалася в різних модифікаціях. До 1957 року було виготовлено близько 115 тис. од. машин серії 103 E. До кінця цього року оновлена, з більш прямолінійним кузовом модель отримала назву Fiat 1100 D.
На фото: модель 1100 TV (1957 р.). Двигун – 4-ціл., 1089 см куб., 53 к. с. КП – 4-ступ. Маса – 870 кг. Швидкість – 120 км/год. Роки виробництва: 1956 – 1957
Наприкінці травня 1960 року лінійка Fiat 500 поповнилася універсалом Giardiniera. Машина отримала багажний відсік більшої ємності із полегшеним доступом через задні двері. Двигун у кормі був покладений на бік, як на першому Fiat. Робочий об’єм і потужність залишилися незмінними. Колісна база була подовжена на 100 мм. Навесні 1968 року 500 машин Giardiniera були випущені під маркою Autobianchi.
На фото: Fiat 500 Giardiniera (1966 р.). Двигун – 2-ціл., 499,5 см куб., 17,5 к. с. КП – 4-ступ. Маса – 555 км/год. Швидкість – 95 км/год. Роки виробництва: 1960 – 1977.
На Женевському автосалоні 1952 року Fiat анонсував високопродуктивне двомісне купе з аеродинамічним кузовом – 8V або Ottovu. Це був перший Fiat з незалежною підвіскою всіх коліс. Двигун пропонувався у двох версіях: на 115 к. с. при 6000 об/хв і потужніший, на 127 к. с. при 6600 об/хв. Модель 8V відзначилася на низці змагань, ставши популярним італійським автомобілем на чемпіонатах сезону 1954 року. На виставці показано машину з кузовом під назвою Rapi, на ім’я його дизайнера. Існувало й багато інших варіантів – з кузовами від найвідоміших ательє того часу. Усього було виготовлено 114 екземплярів, не враховуючи машин під маркою SEAT.
На фото: Fiat 8V Rapi (1954 р.). Двигун – V8, 1998 см куб., 115 r. с. КП – 4-ступ. Маса – 997 кг. Швидкість – 190 км/год. Роки виробництва: 1952 – 1954.
На Женевському автосалоні 1955 року був представлений Fiat 600 – просторий 4-місний седан, що вироблявся в різних варіантах. До 1960 року, коли з’явився 600 D, було виготовлено понад 950 тисяч авто. У 1956 році з’явилася версія зі зсувним дахом. Машина відрізнялася нижчою ціною, ніж Topolino і була першим Fiat із заднім розташуванням двигуна. Тут застосували несівний, інтегрований з шасі кузов, і повністю незалежну підвіску. З 1964 року розпочався випуск моделі 600 D з дверима, які відчинялися вже по ходу.
На фото: Fiat 600 Series 1 (1956). Двигун – 4-цил., 633 см куб., 22 к. с. КП – 4-ступ. Маса – 585 кг. Швидкість – 100 км/год. Роки виробництва: 1955 – 1969.
В 1956 дебютував революційний варіант Fiat 600 – модель Multipla, з однооб’ємним кузовом, яка стала родоначальником сучасних мінівенів. Передні сидіння розташовувалися над колесами, а двигун був позаду. Передню підвіску взяли з моделі Fiat 1100, головну передачу понизили, колію розширили: до 1225 мм спереду та 1151 мм ззаду. Пропонувалося три варіанта: на 4-5 місць, на 6 місць та таксі. Сидіння могли складатися для можливості перевезення багажу.
На фото: Fiat Multipla (1964 р.). Двигун – 4-цил., 633 см куб., 22 лк с. КП – 4-ступ. Маса – 900 кг. Швидкість – 90 км/год. Роки виробництва: 1956 – 1969.
Автомобілі Fiat 1800 B та 2300, що з’явилися в середині 1961 року, були доопрацьованими варіантами моделей 1800 та 2100. Вони отримали дискові гальма на всіх колесах і нову задню підвіску на напівеліптичних ресорах. Модель 2300 De Luxe, що вийшла 1964 року, оснастили покращеним генератором, герметичними підшипниками. Як опція могли встановлюватися підсилювач керма, автоматична трансмісія та кондиціонер. За весь час виготовили понад 155 тис. машин 1800 В та 2300 всіх типів.
На фото: Fiat 2300 Familia De Luxe (1968 р.). Двигун – 6-ціл., 2297 см куб., 105 к. с. КП – 4-ступ. мех. Маса – 1345 кг. Швидкість – 160 км/год. Роки виробництва: 1961 – 1968
Наприкінці квітня 1961 року Fiat представляє моделі 1300 та 1500. За механікою, структурою та дизайном це абсолютно нові машини. Вони були уніфіковані по кузову та відрізнялися двигунами. По фірмовій ієрархії машини стояли між моделями 1100 та 1800/2100. Машини отримали головку блоку циліндрів з поперечним потоком та передні дискові гальма. У листопаді цього року на Туринському автосалоні дебютує універсал. Усього було вироблено близько 600 тис. машин обох моделей.
На фото: Fiat 1500 Berlina (1963). Двигун – 4-цил., 1481 см куб. – 72 к. с. КП – 4-ступ. Маса – 960 кг. Швидкість – 150 км/год. Роки виробництва: 1961 – 1967.
Лінійка Fiat 124 була розширена новими кузовними версіями – універсалом та спортивним двомісним купе. Остання була розроблена дизайнерським центром Fiat Styling Center. Двигун був такий же, як і на Spider, в колісна база – як на стандартному седані 124. Як опція пропонувалася 5-ступенева коробка передач, яка встановлювалася на моделі з такою самою задньою підвіскою як на 124 Special з кінця 1968 року.
На фото: Fiat 124 Sport Coupe (1967 р.). Двигун – 4-цил., 1608 см куб., 90 к. с. КП – 5-ступ. Маса – 995 кг. Швидкість – 170 км/год. Роки виробництва: 1967 – 1975.
На Туринському автосалоні 1966 року Fiat показує Dino Spider c двигуном Ferrari Dino V6, який був використаний на автомобілі з тією ж назвою, а в подальшому – на Lancia Stratos. Кузов розробило та виготовляло ательє Pininfarina. У той же час, закрита версія – Dino Coupe мала кузов від Bertone. Остання мала схожі характеристики, але довшу колісну базу. 1969 року робочий об’єм двигуна підняли до 2419 см куб., що збільшило потужність до 180 к. с.
На фото: Dino Spider (1968 р.). Двигун – V6, 1987 см куб., 160 к. с. КП – 5-ступ. Маса – 1150 кг. Швидкість – 210 км/год. Роки виробництва: 1966 – 1969 (1-а серія) та 1969 – 1972 (2-я серія).