X

Citroen святкує 50-річний ювілей моделі СХ

Французький автомобіль Citroёn CX, що вперше явився світу в далекому 1974 році, був створений з дуже амбітною метою – стати гідним нащадком моделей DS та Traction Avant, які заслужили культовий статус у автомобільних фанатів. Великий, комфортний, технологічний Citroёn CX не лише з честю впорався з таким амбітним завданням, але й сам став символом бренда 70-х та 80-х років минулого сторіччя.

Як і два його престижні попередники, CX отримував важливі переваги від численних технічних інновацій, які поступово впроваджувались протягом багаторічної кар’єри та подарували йому якості, що є винятковими навіть у 2024 році. Унікальний стиль CX формується завдяки елегантному, низькому, аеродинамічному кузову – цей силует пізнається миттєво. Наступник Citroёn CX з’явився у 1989 році: ним став не менш величний Citroёn XM. Проте виробництво універсалів CX Break продовжувалось аж до 1991 року – таким чином, кар’єра автомобіля тривала повних 16 років й навіть дещо більше.

Досягнення прогресу

Citroёn CX був офіційно представлений 26 серпня 1974 року – символічно, що це відбулось рівно через два місяці після оголошення про злиття компаній Automobiles Citroën та Automobiles Peugeot. Дебют вийшов гучним. Спочатку презентація у версіях CX 2000 та CX 2200 для представників ЗМІ в Швеції влітку 1974 року. Після чого двадцять два автомобілі, які використовувалися для прес-тестів, повернулися до фірмового паризького шоу-руму Citroёn на Єлисейських полях у рамках 3400-кілометрового пробігу тривалістю шість днів. Наступним заходом став одноденний тур під назвою Raid Arctique, що відбувся також в 1974 році – тоді за кермом новинки було двадцять двоє молодих людей, які брали участь у турі Raid Afrique на автомобілях Citroёn 2CV роком раніше.

CX одразу привернув велику увагу на Паризькому Автосалоні – він став справжньою зіркою стенду Citroёn, а також одразу був відзначений найбільш інноваційним автомобілем виставки. Від своїх славетних попередників, CX взяв передній привод, гідропневматичну підвіску, двоконтурні дискові гальма з підсилювачем високого тиску. Але водночас, автомобіль запропонував чимало новітніх технологій та оригінальних інноваційних рішень. Наприклад, поперечно-розміщений чотирициліндровий двигун був повністю розташований у передньому звисі та дещо нахилений вперед – так вдалось оптимізувати розподіл ваги та покращити зчеплення коліс з дорогою. Або інший приклад: для отримання надзвичайного комфорту, суцільнометалевий кузов був з’єднаний з елементами шасі за допомогою шістнадцяти еластичних ланок (сайлент-блоків) – вони фільтрували шум та вібрацію від передніх і задніх коліс, а також від мотору і коробки передач.

З естетичної точки зору, новий Citroёn виділявся плавними лініями та особливо аеродинамічним профілем, що й підкреслювала назва моделі CX (як позначення коефіцієнту аеродинамічного спротиву). Також автомобіль отримав унікальне компонування та оздоблення салону, що стало наслідком ретельних досліджень. Найбільш пізнаваною особливістю, безумовно, є знаменита панель приладів у формі місяця: не лише стильна, але й напрочуд зручна у використанні. Крім того, розробники автомобіля піклувались про ергономіку та пасивну безпеку. Перш за все, всі ключові елементи керування, які потрібні для водіння, знаходились на відстані витягнутого пальця і не вимагали відривати руки від керма: перемикач світла фар, керування покажчиками поворотів, включення склоочисників, подача звукового сигналу тощо. Крім того, усі компоненти оздоблення інтер’єру не мали гострих виступів та кутів. Ще одним нововведенням стали висувні передні ремені безпеки.

Численні інновації та переваги CX не лишилися непоміченими – уже 29 січня 1975 року новий Citroёn був нагороджений європейською автомобільною пресою найбільш шанованим трофеєм «Автомобіль року 1975»: він випередив Volkswagen Golf, Audi 50, Fiat 131, Volvo 200 та інших суперників. Проте на цьому розвиток та досягнення автомобіля не зупинились, навіть навпаки – так, у липні 1975 року CX отримав знамениту систему серво-приводу керма Diravi від моделі Citroёn SM. Цей новітній тип гідравлічного підсилювача керма змінював інтенсивність своєї роботи та жорсткість керма в залежності від швидкості руху, забезпечуючи виняткову керованість за будь-яких умов та на різних швидкостях. Спочатку система серво-приводу Diravi була доступна як опція, але згодом стала стандартним оснащенням для всієї лінійки CX.

Постійні інновації протягом життєвого циклу

Протягом багатьох років випуску CX продовжував розвиватися, отримуючи найбільш сучасні інновації та унікальні технічні рішення, які згодом стали загальноприйнятим стандартом для автомобільного світу. До них належать, наприклад:

  • 1975 рік – кондиціонер повітря; електричні скло-підіймачі на чотирьох дверях; зовнішні бокові дзеркала з механізмом керування з салону; задні протитуманні ліхтарі;
  • 1976 рік – напівавтоматична коробка перемикання передач;
  • 1977 рік – бензиновий інжекторний двигун (з впорскування палива); п’ятиступенева механічна коробка перемикання передач; люк з електроприводом; протитуманні фари; транзисторне електронне запалювання; легкосплавні колісні диски;
  • 1978 рік – ремені безпеки на задніх сидіннях; автоматичні електромагнітні замки дверцят;
  • 1979 рік – електричний масляний щуп з індикацією на панелі приладів;
  • 1980 рік – система омивання лобового скла з форсунками подачі води, інтегрованими у склоочисники; економайзер на панелі приладів (контроль споживання палива); повністю автоматична коробка перемикання передач;
  • 1981 рік – низько-профільні шини; круїз-контроль;
  • 1982 рік – центральний замок дверей, включаючи кришку багажника та кришку горловини паливного баку;
  • 1983 рік – дизельний двигун з турбіною; автоматичне регулювання температури повітря в салоні;
  • 1984 рік – бензиновий двигун з інжектором та турбіною;
  • 1985 рік – гальма з анти-блокувальною системою (ABS); детектор можливої ожеледиці на дорозі; індикатор несправності лампочок; сигнал відкритих дверей; дзеркала з електричним керуванням та підігрівом; тоноване скло бокових вікон; звукова сигналізація при включеному освітленні; центральний замок з інфрачервоним пультом дистанційного керування та синхронним увімкненням запалювання;
  • 1986 рік – автоматичний обігрівач заднього скла;
  • 1987 рік – дизельний двигун з турбіною та проміжним охолоджувачем повітря (інтеркулером); кодовий іммобілайзер для захисту від несанкціонованого запуску автомобіля.

Основні версії та найбільш визначні модифікації CX

Багаторічна успішна кар’єра Citroёn CX багато в чому обумовлена надзвичайно широким рядом версій автомобіля, а також широкою пропозицією різноманітних двигунів. Деякі з цих версій CX дарували особливо сильне враження – як своєю індивідуальністю, так і своєю ексклюзивною досконалістю.

CX 2000

Це була перша та основна версія Citroёn CX під час його дебюту. Саме цей автомобіль викликав неабиякий ажіотаж на стенді Citroёn під час проведення Паризького автосалону у жовтні 1974 року. Такий автомобіль приводив до руху чотирициліндровий двигун об’ємом 1985 куб. см, що розвивав потужність 102 к.с. Згодом основна лінійка CX була доповнена версіями CX 2200 (з січня 1975 року) та CX 2400 (з липня 1976 року). CX 2000 випускався до липня 1979 року, коли він поступився місцем на конвеєрі своїм вдосконаленим наступникам – автомобілям CX Reflex та CX Athena, які були оснащені новітнім та більш сучасним 2-літровим легкосплавним бензиновим двигуном з верхнім розподільчим валом приводу клапанів.

CX Prestige

Як і попередні моделі Citroёn Traction Avant та Citroёn DS, новий Citroёn CX швидко зарекомендував себе у якості ідеального транспорту для політичних діячів та поважних персон. Мери великих міст, префекти, сенатори, депутати, міністри оцінили його елегантність, комфорт та безпеку. Звісно, прем’єр-міністр та президент Французької Республіки не лишились осторонь – тому незабаром Бренд Citroёn вирішив створити найкращий варіант автомобіля для такої важливої клієнтури. Так в лютому 1976 року з’явився Citroёn CX Prestige.

На додаток до особливо елегантного зовнішнього оформлення – з вініловим дахом та оздобленням нержавіючою сталлю – унікальний CX Prestige також міг похизуватись 25-сантиметровим подовженням кузова та колісною бази, що забезпечило відчутне збільшення простору на задніх сидіннях. У вересні 1978 року його внутрішній простір було ще більше розширено, але тепер вже завдяки зміненому даху, який було піднятого на чотири сантиметри. Від початку такий автомобіль був доступний лише з найпотужнішими бензиновими двигунами з лінійки Citroёn CX, але у листопаді 1979 року він вперше був запропонований також й з дизельним двигуном.

CX Diesel та CX Turbo Diesel

В грудні 1975 року Citroёn підтвердив свій намір максимально розширити модельний ряд CX – і випустив дизельну версію CX 2200. Відтоді CX став прикладом поєднання першокласного французького комфорту та вишуканості з надзвичайною економічністю дизельного двигуна. Проте й цього було замало, щоб повістю відповідати амбіціям та статусу CX, тому в квітні 1983 року з’явився CX з турбодизелем. Апофеозом розвитку став унікальний CX 25 TRD Turbo 2, який дебютував у березні 1987 року й отримав новий дизельний двигун об’ємом 2,5 л потужністю 120 к.с. (замість 95 к.с. у інших дизельних версіях), що це дало змогу досягати максимальної швидкості близько 195 км/год.

CX Break універсал для родини та для бізнесу

Звісно, флагманська модель Citroёn CX не могла обійтись без кузову типу універсал, що завжди був популярний в Європі – такий автомобіль з’явився в січні 1976 року. Завдяки внутрішньому об’єму 2,03 м3 (коли задні сидіння складені), автомобіль Citroёn CX Break забезпечував неймовірний корисний простір для великої родини. І все це у поєднанні з гарним комфортом, чудовою керованістю, якісним оздобленням салону, що вже стали характерними ознаками Citroёn CX.

Починаючи з жовтня 1976 року, покупцям пропонувалася спеціальна сімейна версія з двома задніми рядами сидінь, що дозволяло розмістити вісім людей. Нарешті, навесні 1984 року з’явився автомобіль Citroёn CX Enterprise – остання і єдина комерційна версія універсалу Citroёn CX. Такий автомобіль мав лише два передніх сидіння, задні дверцята були наглухо закриті, корисна довжина та об’єм завантаження становили 2,03 м та 2172 дм3 відповідно – тоді це були рекордні показники для автомобіля такого формату. Універсал Citroёn CX пропонувався з бензиновими або дизельними двигунами, та вироблявся до літа 1991 року.

CX GTI, CX GTI Turbo та CX GTI Turbo 2

Вже від початку існування CX було очевидним, що він стане гідним наступником моделі DS23 IE, що оснащувалась потужним двигуном з електронним упорскуванням пального. Всі очікування справдились вже у травні 1977 року, коли було представлено автомобіль CX GTI, що був оснащений бензиновим двигуном робочим об’ємом 2347 см3 та системою впорскування пального L-Type Jetronic. Такий двигун розвивав потужність 128 к.с., що у поєднанні з п’ятиступеневою механічною коробкою перемикання передач давало можливість розвивати максимальну швидкість 189 км/год.

Зовні унікальний CX GTI вирізнявся не лише спеціальними логотипами, але також матовими чорними рамками вікон, легкосплавними колісними дисками (спочатку були доступні як опція), двома протитуманними фарами, переднім дефлектором.

В жовтні 1984 року до лінійки CX було додано версію з турбодвигуном об’ємом 2500 см3, що розвивав потужність 168 к.с. – так народився CX GTI Turbo, що міг набирати максимальну швидкість аж до 220 км/год. Нарешті, в липні 1986 року автомобіль отримав назву CX GTI Turbo 2 та охолоджувач для повітря (інтеркулер), завдяки чому вдалось не лише збільшити максимальну швидкість до 223 км/год., але й значно знизити споживання пального під час швидкісної їзди.

Citroёn CX в автомобільних перегонах

Вперше новий Citroёn CX став учасником автомобільних перегонів всього лише через 14 місяців після його презентації на Паризькому Автосалоні. Це сталось 26 грудня 1975 року, коли три автомобілі Citroёn CX 2200 вирушили на знаменитий ралі-рейд Абіджан-Ніцца: той самий захід, який згодом спонукав Тьєррі Сабіна (Thierry Sabine), тоді лише мотогонщика, організувати подібні перегони у вигляді ралі-рейду між Парижем і Дакаром. Після подолання дистанції 9 246 км, що складались з твердих доріг, підступної багнюки, гострого каміння, одразу три автомобілі Citroёn CX дійшли до фінішу й посіли 4-5-6 місце у категорії транспорту з приводом на два колеса. Відтепер Африканській континент та довгі міжміські перегони стануть улюбленою забавою нового Citroёn CX: міцність та надійність конструкції, а також гідропневматична підвіска дозволили йому досягати визначних результатів під час тривалих перегонів.

За довгий час виступів на спортивній арені, автомобіль Citroёn CX відзначився в найбільш відомих перегонах: Ралі Мароко (Rallye du Maroc), Ралі тисячі озер (Rallye des Mille Pistes), марафон Лондон-Сідней (London-Sydney), Ралі Акрополя (Rallye Acropole), Трансафриканське ралі (Rallye Transafrica), Ралі Париж-Дакар (Rallye Paris-Dakar) та інші. У вигляді майже стандартного автомобіля або спеціально підготовлено боліду, Citroёn CX збирав почесні нагороди, місця, перемоги в найрізноманітніших категоріях та класах, часто виступаючи проти значно потужніших автомобілів-суперників. Чим довшим, жорсткішим, складнішим були перегони – тим краще проявляла себе підвіска автомобіля та його міцна конструкція, завдяки чому Citroёn CX буквально творив дива!

Наприклад, саме в новій офіційній триколірній лівреї, розробленій Філіпом Донаті (Philippe Donati), автомобіль Citroёn CX здобув історичний успіх на дев’ятих перегонах Автомобільний тур Сенегалу (Tour Automobile du Sénégal). В гонці брало участь тридцять автомобілів, серед яких було п’ять Citroёn CX 2400. Після чотирьох етапів та 3 000 км в задушливій спеці, лише сім автомобілів перетнули фінішну пряму 1 листопада 1977 року. Саме там п’ять заводських Citroёn CX отримали легендарну п’ятірку в заліку, випередивши гоночні автомобілі Peugeot 504 TI та Renault 16! Після цього Citroёn CX продовжив свою переможну ходу й ще двічі поспіль виграв перегони Tour Automobile du Sénégal – у 1978 та 1979 роках.

Ралі Париж-Дакар також дозволило Citroёn CX стати легендою ралі-рейдів. Восени 1979 року компанія Citroёn, яка одразу зрозуміла медіа-потенціал цієї надзвичайної події, надала організатору Тьєррі Сабіну (Thierry Sabine) чотири автомобілі Méhari 4×4 та новітній Citroёn CX 2400 GTI, що встановлював власні стандарти та розуміння швидкості. З цією машиною, розвідка для другого Ралі Париж-Дакар пройшла «на ура»: великому, потужному, швидкому автомобілю Citroёn CX вдалось вразити Тьєррі Сабіна (Thierry Sabine) своїми ходовими якостями на всіх типах складної місцевості! Наступного року цей досвід повторили. Проте найкраще було попереду. Адже в 1981 році підготовлений заводський автомобіль Citroёn CX 2400 GTI вже брав участь саме в перегонах та фінішував на доволі високому шістнадцятому місці в загальному заліку, навіть випередивши багато автомобілів 4×4 з більш потужними двигунами. Та навіть більше того – він став першим серед автомобілів з переднім приводом!

Проте більше медіа-уваги отримав інший заводський автомобіль Citroёn CX 2400 GTI, який точно запам’ятався багатьом автомобільним фанатам. Адже автомобілем від представництва Citroёn Belgium керував Джекі Ікс (Jacky Ickx), тоді чотириразовий переможець перегонів «24 години Ле-Ман», та популярний актор Клод Брассер (Claude Brasseur). Вони показали чудові результати на початку перегонів, вигравали одну спец-ділянку за іншою, а потім й взагалі увійшли до найближчих претендентів на перемогу – коли досягнули третього місця у загальному заліку після етапу в Гао (Gao). Навіть два десятигодинних штрафи не стали перепоною для екіпажу: вони не здалися та продовжували змагання. Й лише аварія з перекиданням зупинила їх на передостанньому етапі перегонів.

Нарешті, варто відзначити ще одне змагання: 4 грудня 1981 року, в рамках Гран-прі Дубая, організованого в Об’єднаних Арабських Еміратах клубом Al Nasr Motor Sport, відбулася дивовижна гонка Citroen CX Celebrity Race. Для цієї надзвичайної гонки шістнадцять автомобілів Citroёn CX 2400 GTI були довірені еліті світового автоспорту: Річард Еттвуд (Richard Attwood), Дерек Белл (Derek Bell), Джек Бребхем (Jack Brabham), Джон Фіцпатрік (John Fitzpatrick), Ден Герні (Dan Gurney), Філ Хілл (Phil Hill), Денні Халм (Denny Hulme), Іннес Айрланд (Innes Ireland), Стірлінг Мосс (Stirling Moss), Рой Сальвадорі (Roy Salvadori), Керролл Шелбі (Carroll Shelby), Патрік Тамбей (Patrick Tambay), Джон Вотсон (John Watson) – всі вони стали учасниками чудового гоночного шоу! Вже з другого кола почалась контактна боротьба з тертям кузовів один об одного, віражі поворотів зрізались в намаганнях показати найкращий результат. Десять кіл перегонів буквально перетворилися на автомобільну шоу-подію. Зображення цих шістнадцяти пошарпаних, але непереможених автомобілів Citroёn CX облетіли світ!

Саме цією «Гонкою чемпіонів» величний Citroёn CX завершив свою спортивну кар’єру під яскравим світлом прожекторів та в об’єктивах численних телекамер.

Місце, де народився Citroёn CX

Завод в місті Ольне (Aulnay) був введений в експлуатацію у 1973 році та почав виробляти автомобілі Citroёn CX вже у червні 1974 року. На той час це був найсучасніший автомобільний завод в Європі, що виконував кузовні, лакофарбові, оздоблювальні, а також загально-монтажні роботи. Використання комп’ютеризованої техніки та промислових роботів дозволило значною мірою автоматизувати різні етапи виробництва автомобіля – починаючи від точкового зварювання елементів кузова, продовжуючи роботою складу постачання компонентів, завершуючи транспортуванням кузова по конвеєру. Це усунуло повільні процеси виготовлення автомобіля. Тому не дивно, що мільйонний Citroёn CX був випущений вже 23 жовтня 1987 року. В липні 1989 року, під кінець виробництва CX було припинено, завод розкинувся на 180 гектарів та мав площу виробничих приміщень 410000 м2, де працювала загалом близько 8 тисяч людей.

Citroёn CX в цифрах та фактах

Якщо взяти всі версії Citroёn CX, то загалом в період з 1974 до 1991 року було випущено 1042460 автомобілі. Це число включає в себе 913375 автомобілів Citroёn CX з кузовом хетчбек (1974-1989 р.) та 29380 подовженим кузовом лімузином. Також було випущено 129085 CX з кузовом універсал (1976-1991 р.), серед яких можна відмітити 900 автомобілів в спеціальній версії Enterprise.