Усі звикли, що потрібно регулярно міняти оливу в моторі. А у коробці? Багато хто думає, що в КПП олива залита на весь термін його роботи. Але це завжди так.
Під час роботи масла виконую кілька важливих функцій:
- змащує
- миє
- охолоджує
- прибирає сліди зношування.
Сліди механічного зносу (частинки металу) потрапляють у оливі, вловлюються фільтрами та вбудованими магнітами. Але все одно з часом масло втрачає свою ефективність.
Частинки, що утворюються при терті елементів у коробці, згодом накопичуються в оливі та погіршують циркуляцію через фільтр та канали. Це спричиняє зниження тиску мастила. У класичних автоматичних коробках передач через це погіршується стиснення пакетів, що потім викликає їх прослизання та перегрів. У результаті це може призвести до підгоряння фрикціонів, перегріву самої оливи, закоксування та виходу з ладу АКП.
У роботизованих коробках передач мастило часто є елементом виконавчого механізму, що відповідає за перемикання передач. Так, у коробках передач концерну Volkswagen є модифікація роботизованих коробок з двома зчепленнями DQ250. У неї диски зчеплення працюють у масляній ванні, що суттєво покращує їхнє охолодження та ресурс.
Так само і в роботизованих коробках з одним зчепленням Peugeot-Citroen EGS потрібно змінювати мастило. До того ж їх там два різні типи. Шестерні та вали змащуються мінералкою, а в сервоприводі механізму перемикання є напівсинтетичним. Крім покращення надійності заміна мастила покращує плавність перемикання роботів.
Як часто потрібно міняти олію в АКП?
Не всі автовиробники чітко вказують інтервал заміни оливи у коробках передач. Але є постійне правило. Перевіряйте рівень оливи принаймні раз на рік, а краще при кожній заміні оливи в моторі. А якщо ви купили авто і попередній власник не може підтвердити регулярність догляду та заміни олії, то краще вважати, що його потрібно міняти.