Певно, частині автовласників в нинішніх умовах байдуже до цих євроіндексів – аби пальне було в наявності та подешевше. Але ж клас пального – справа не лише екологічна: усім сучасним автомобілям потрібен як мінімум Євро 5.
Відповідно, загальнонаціональні мережі АЗС – лідери ринку – давно вже не торгують паливом інших, застарілих стандартів, і навіть в умовах війни більшість з них не відступають від цього правила. Наприклад, відомо, що компанія Socar пропонує своїм клієнтам бензин та дизпаливо виключно актуальних стандартів – з того часу як її АЗК розпочали працювати для споживачів в Україні.
На жаль, в умовах війни не всім мережам вдається дотримуватись таких суворих правил, тому сьогодні можна “випадково” заправитися бензином старого типу. А у чому, власне, різниця, і що буде, якщо сучасну машину “нагодувати” паливом, виготовленим за нормами Євро 3?
У чому різниця між Євро 3 та Євро 5
Розподіл бензину та дизельного палива на класи почався вслід за запровадженням екологічних класів автомобілів за токсичністю їхнього вихлопу. Чим вище клас пального – тим, по-перше, менше у ньому речовин, які роблять вихлопні гази шкідливими для людини та природи. А по-друге, тим більш дружнє воно до певних систем автомобіля, здебільшого – до нейтралізаторів вихлопних газів.
Оскільки автовиробники давно вже почали підлагоджувати кожне покоління своїх моделей під чергові нові вимоги екологів, автомобілі виявилися “прив`язаними” до класу пального.
Воно б і нічого, але надсучасні системи нейтралізації вихлопних газів псуються від палива старих класів. У бензинових машин в першу чергу страждає каталізатор, у дизельних – сажовий фільтр. У бензинах, виготовлених за нормативами Євро 3, є речовини, які крім іншого порушують процес згорання та відповідно, можуть погіршувати динаміку машини.
У сучасних дизелів крім того є свої власні причини “не любити” пальне протоколу Євро 3. Найважливіший показник – цетанове число – у застарілого пального нижче, ніж у сучасного: 49 проти 51. А це значить, що двигун буде гірше запускатися у несприятливих умовах, матиме гіршу тягу під навантаженням та в цілому працюватиме більш жорстко.
Яка шкода мотору від Євро 3
Деякі компоненти пального впливають не лише на екологічні та експлуатаційні характеристики двигуна, а й на його стан і відповідно термін служби.
Так, у стандарті Євро 3 допускається помітно більший вміст ароматичних вуглеводнів у бензині – 42% проти 35% в Євро 5. А це значить, що при використанні “старого” пального мотор буде більш схильним до накопичення відкладень. Це те, що ми називаємо нагаром та що впливає на погіршення віддачі двигуна і на прискорений знос, зокрема, циліндро-поршньової групи.
У дизельного палива старого типу цей показник теж суттєво гірший: вміст поліциклічних ароматичних вуглеводнів за стандартом 2000 року взагалі не лімітується, а за нормами 2008-го – обмежений на рівні всього лише 3%.
Для дизеля тут є ще один персональний мінус: допустимий вміст сажі у солярці протокол Євро 3 допускає аж у п’ять разів більший, ніж можна сучасному силовому агрегату. Тобто сажовому фільтру на свіжій машині доведеться працювати більше – і строк його життя буде коротшим.
Сірка, яка погіршує чистоту вихлопу, додатково руйнує каталізатор автомобіля. А ще – сприяє корозійному зносу деталей двигуна. Між тим, у паливі Євро 3 її у п’ятнадцять разів більше, ніж у Євро 5: 150 мг/кг проти 10 мг/кг.
Як дізнатися клас пального
В ідеалі клас пального можна дізнатися у оператора АЗС – він повинен показати клієнтові сертифікати на всі види палива, що продаються в даний момент на “заправці”. Але чесно кажучи, в наш суворий час паперам важко довіряти “здоров’я” свого автомобіля. Більш надійний спосіб – купувати бензин та дизель лише на заправних комплексах великої брендової мережі, яка дорожить своїм ім’ям та не буде розмінювати його на додаткові кілька гривень прибутку.