Тест-драйв військового Hummer

В рамках американской помощи нашим военным, в Украину поставят несколько десятков бронеавтомобилей HMMWV, больше известных как Hummer Н1. На самом деле наши военные уже работали с данной техникой. Ведь одна из партий в почти полсотни машин поступили на службу в Вооруженные Силы Украины еще в 2001 году. И как только разведка донесла, в какой части служит HMMWV, мы в свое время собрали вещички, и отправились в армию.

В рамках американської допомоги нашим військовим в Україну поставили кілька сотень бронеавтомобілів HMMWV, більше відомих як Hummer Н1. Насправді наші військові вже працювали з цією технікою. Адже одна з партій майже півсотні машин надійшли на службу до Збройних Сил України ще 2001 року.

Він давно став легендою – як свого часу Willys. І як колись поняття «справжній позашляховик» асоціювалося з Willys, тепер воно пов’язане з військовим автомобілем HMMWV або його «цивільним братом» Hummer’ом (ця назва співзвучна з англійським hammer – молоток). Виявляється, у всіх цих машин – спільне коріння.

У це важко повірити, але капот цього монстра склопластиковий.

Навряд чи знайдеться хтось, хто звинуватить «хамві» у відсутності військової стати та виправлення. Військовий мундир якнайкраще підходить цьому солдатові фортуни. Тому, щоб мати відповідний вигляд та настрій, переодягаємось у «камуфляж» і ми.

Широкий і низький кузов, вертикально рівне скло, майже відсутні звіси (мотор розташований в базі за передньою віссю, а величезні 37-дюймові колеса є практично крайніми точками кузова) – по-моєму, елегантність HMMWV в його грубості. Важко повірити, але виявляється капот у цього монстра склопластиковий. На автомобіль, що тестувався, приварили передній бампер від ГАЗ-66. Не сказав би, що такий «тюнінг» сильно зіпсував його зовнішність, але геометричну прохідність погіршив, збільшивши передню звис і зменшивши тим самим кут в’їзду. До цього він становив 72 ° і 47 ° – при встановленій лебідці (кут з’їзду HMMWV – 37,5 °).

Завдяки незалежній підвісці, на ділянках зі складним рельєфом кожне колесо знаходить свою точку контакту.

Це був Звір, великий та хижий. Справжній боєць. Під зовнішньою незворушністю іноземного камуфляжу ховалася здатність радіти гарячому вітру, силі та легкості руху. Сп’янілий простір і можливість щось подолати, він досить гурчав мотором і порикував при виїзді з глибокого рову. Він точно був радий, бо більшу частину часу стоїть у гаражі. Його виводять звідти раз на місяць для урочистого виїзду. Його «провітрюють», як парадний мундир. Він – дивина. І оточуючі дивляться на нього, як на хижака у зоопарку, з побоюванням та здивуванням.

Швидкісні заїзди

Сумнівів щодо місця проведення тестових заїздів ні у нас, ні у військових не виникло – лише полігон. Там і швидкісні ділянки є, і непрохідні, вірніше, «непроїжджані» знайдуться.

Всупереч очікуванням, посадка в кабіну легка, тільки поріг зависокий. Тож по тривозі екіпаж миттєво займе свої місця. Можна взагалі зробити машину відкритою – кожні двері знімаються менш ніж за дві секунди. Силовий агрегат сильно зрушений назад, за передню вісь, тому навіть за більш ніж двометрової ширини машини кожен із чотирьох пасажирів тулиться у своїй власній тісній нірці біля дверей навколо величезного трансмісійного тунелю. Обстановка в салоні по-військовому спартанська – тільки необхідне, включаючи тримачі для автоматичних гвинтівок М-16. (Як це наші умільці ще не переробили їх під АКМ?)

Турель для кулемета обертається і фіксується у безлічі положень, забезпечуючи наведення у горизонтальній та вертикальній площинах.

Розташований практично в салоні дизель у русі докучає сильним шумом. Про всі, навіть дрібні, нерівності й камінчики «хамві» старанно доповідає всім, хто сидить у ньому. І це у величезних колесах! У плані оглядовості назад водієві доводиться орієнтуватися лише по лівому дзеркалу, праве перекривається передньою стійкою кузова. Величезна і грізна на вигляд машина зовсім не вимагає звикання і управляється буквально одним пальцем. Потужний гідропідсилювач дозволяє легко обертати величезними ногами навіть коли машина стоїть на місці. Дуже зручно для серйозного бездоріжжя, де колеса може підклинити камінням чи гілками. Невелике, тонке і жорстке кермо характеризує повну відсутність реактивного зусилля та інформативності. Хоча керується автомобіль добре. На ґрунтовій дорозі при додаванні газу в повороті «хамві» легко йде в занос, а потім, якщо перебрати з газом, як типовий «повнопривідник» переходить у бічне ковзання. І при цьому – жодних кренів. Щоправда, через відсутність зворотного зв’язку на рульовому колесі відловлювати машину вагою понад дві з половиною тонни доводиться «наосліп», не відчуваючи кута повороту коліс. На цьому тлі досить гостре кермо виглядає навіть дивно, хоча це зручно. Втім, в армії (і як виявилося, не лише в нашій) багато дивного, загадкового та незрозумілого для цивільних осіб.

«Непрохідні» ділянки

Усі перешкоди навчального полігону HMMWV подолав граючи. Виник на шляху місток, який виявився вже, ніж колія машини – немає проблем: поворот керма і, заклавши крутий віраж, «хамві» не знижуючи швидкості сиганув у розбитий яр. Машину добре підкинуло, і шишка на голові була б забезпечена. Але на щастя, стеля виявилася обшитий шаром м’якого матеріалу, так що тільки пом’ялося армійське кепі. Найгірше довелося пасажирам. Передній ще встиг ухопитися за матер’яне кільце, що виконує роль ручки, а сидячим ззаду і вчепитися не було за що.

Крутний момент від двигуна передається через КПП, роздавальну коробку, головні передачі та колісні редуктори, що збільшує тягу на колесах

Короткохідна підвіска дозволяє важкій машині легко відривати колеса від землі. Щоправда, ходова настільки потужна, що безболісно витримує і приземлення, причому із пристойної висоти. Трохи згодом ми примудрилися не знижуючи швидкості подолати штучний рів завглибшки понад три метри з кутом нахилу плит, що служать для з’їзду та виїзду, близько 45 градусів.

І все ж таки складні ділянки краще проходити на 1-й або 2-й передачі. Підлетів до чергової ями, натиснув на перфоровану (щоб нога не ковзала) педаль гальма, скинувши швидкість, перевів важіль у потрібне становище – і ось уже, натужно ревучи дизелем і «задираючи» по черзі колеса, HMMWV впевнено долає перешкоду. Для особливо складних умов машина має блокування міжосьового диференціалу та знижувальний ряд у трансмісії. Здається, нічого неможливого для неї немає. Великий дорожній просвіт (406 мм!) Забезпечується застосуванням повністю незалежної підвіски на А-подібних важелях.

На всіх колесах встановлені гальмівні диски, що вентилюються. Вони винесені до головних передач із внутрішніх сторін півосей, щоб на них менше попадав бруд. Рама, паливний бак, глушник, агрегати трансмісії, підвіски, гальмівної та паливної систем, “потоплені” в кузов, роблять днище “хамві” абсолютно рівним. HMMWV може буквально повзти «на череві», видертися на схили під кутом 34 ° і не перевертатися при крені в 22 °. Машина може впевнено йти по глибокій «вантажній» колії, штурмувати півметрові поперечні перешкоди (аби вони не були вище бампера), долати броди глибиною до півтора метра (повітрозабірник розташований над капотом, і його конструкція дозволяє уникати попадання води в двигун). При цьому максимальний момент, що крутить, в 345 Нм за сьогоднішніми мірками не такий вже й великий. Вся справа в тому, що він передається через КПП, роздавальну коробку, головні передачі та колісні редуктори. Кожен із цих елементів і збільшує момент, що передається на колеса.

Цій унікальній машині явно мало було всього, що ми не пропонували. Їй, бачите, подавай щось таке, де сам чорт ногу зламає. Що ж, спрямовую «хамві» до поміченого осторонь смуги перешкод глибокому яру. Потрапивши на діагональне вивішування, HMMWV якийсь час безпорадно крутив двома колесами, але за мить спрацювали міжколісні диференціали Torsen, і важка машина зрушила вперед і хитнула передком у яр, високо задерши заднє колесо. Зате тепер, коли три колеса твердо стояли на землі, «хамві» спокійно вибрався з пастки, ще раз підтвердивши, що не дарма про його прохідність ходять легенди.

Біографія

Історія цього автомобіля розпочалася у 1979 році, коли командування бронетанкових сил США оголосило тендер на створення тактичного автомобіля для військових. Проект отримав назву “HMMWV-998” (High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle, що означає “високомобільний багатоцільовий колісний транспортний засіб” і вимовляється приблизно як “хамві”).

В результаті численних випробувань було відібрано два прототипи. Але один із них, запропонований італійською компанією Lamborghini, виробником потужних спорткарів, зазнав фіаско, невдало приземлившись під час стрибка з дюни. Згодом він став розкішним спортивним позашляховиком Lamborghini LM-002. А компанія AM General Co., що представила другий прототип, у березні 1983 року отримала замовлення на виготовлення 55 000 екземплярів HMMWV протягом 5 років на суму 1,2 мільярда доларів США. Кожні наступні 5 років Збройні сили мали збільшувати кількість придбаних автомобілів вдвічі. Незабаром військові замовили ще 15 000 машин, довівши їх кількість до 70 000, а суму контракту – до 1,6 мільярда доларів. Це був найбільший із колись підписаних Збройними силами багаторічних контрактів. Але слід зауважити, що це було не перше знайомство AM General Co. з Пентагоном.

У армійському варіанті автоматична АКП немає режиму «паркінг».

Блок керування світлом, ліворуч від водія, «далекий/ближній» перемикається ногою – схема знайома водіям радянських вантажівок.

У 40-х роках ця компанія тоді ще Willys-Overland створила знаменитий Jeep. У 1953 р. Willys-Overland, змінивши власника, перетворилася на Kaiser-Jeep Co. Пізніше, 1964 р., вона придбала договір випуск військових вантажівок. У 1970 р. новий власник компанії American Motors Corp. змінив її назву на Jeep Co. і розділив на дві частини, одна з яких через рік отримала юридичну самостійність і своє нинішнє найменування – AM General Co.

Як очікувалося в кабіні все просто до остраху. Тільки найнеобхідніше. До нього відносяться і два тримачі для гвинтівок М-16. На спідометрі жовтий колір показує швидкісну зону для руху бездоріжжям, а червона – асфальтом.

Перша серія HMMWV-998 випускалася з незначними змінами протягом десяти років та розійшлася тиражем понад 100 000 штук. На цей транспортний засіб встановлювався V-подібний 8-циліндровий дизель робочим об’ємом 6,5 л, що розвиває потужність 150 л. В основі конструкції машини лежала потужна сталева лонжеронна рама, на яку монтувався алюмінієвий каркас.

До нього спочатку приклеювали, а потім приклепували алюмінієві зовнішні панелі. Величезний запас міцності, закладений у конструкцію, дозволяв встановлювати десятки видів озброєння, кузовів та обладнання. Всюдихід відрізнявся легкістю в управлінні і невибагливістю, при цьому він мав неймовірну прохідність і міг працювати в найекстремальніших умовах – його можна було навіть десантувати з повітря. Вантажопідйомність HMMWV становила від 1,8 до 2,1 т (залежно від модифікації), а маса причепа, що буксирується, – до 4 т!

Щоб змінити положення сидіння, достатньо підняти і перемістити по пазах.

По такому мотору можна ходити, тому напис “NO STEP” (не наступати) на деяких елементах зовсім не зайвий.

Глибокий рів ми подолали відразу. Підвіска стійко перенесла приземлення важкої машини.

Скло в HMMWV опускаються. Привід у військових модифікаціях механічний – ручками береш та пересуваєш.

Якщо потрібно перетворити машину на відкриту, то кожні двері знімаються менш ніж за дві секунди.

Ксенон і світлодіоди тоді ще не узвичаїлися.

Кожен із чотирьох пасажирів тулиться у своїй власній тісній нірці біля дверей, навколо величезного трансмісійного тунелю, на якому розміщуються ноші з пораненими.

HMMWV на дембелі

Коли в Перській затоці проводилася операція “Буря в пустелі”, мільйони поглядів були прикуті до екранів телевізорів. І весь цей час на них з’являлося зображення цього транспортного засобу. Ось воно озброєне ракетною установкою, ось – автоматичною гарматою, ось – кулеметом. Машину десантували з парашутом, вона вивозила поранених із поля бою, виконувала роль пересувного штабу. Найкращу рекламу (причому безкоштовну) важко було уявити.

Після такого грандіозного промоції компанія отримала величезну кількість заявок на цей автомобіль. Але продавати військовий HMMWV вона не могла, оскільки машину не було сертифіковано Міністерством транспорту США. Тому 1992 року AM General Co. випустила цивільну версію HMMWV Автомобіль назвали HUMMER (High-Utility Maximum Mobility Easy Rider), що у вільному перекладі звучить як «високоуніверсальний максимально рухливий їздець». Його відмінність від військової версії полягала в сучасному дорогому (цивільному) забарвленні, додаткової шумоізоляції, оббивці салону, багатшому оснащенні, стандартній комплектації, що включала стереосистему.

На замовлення встановлюються шкіряні сидіння, кондиціонер, склопідйомники та багато іншого. Автомобіль отримав потужніший (170 л. с.) дизель, що має крутний момент в 393 Нм, і 4-швидкісну автоматичну трансмісію з електронним керуванням. Існують версії з турбодизелем V8 тим самим об’ємом (6,5 л), потужністю 195 л.с. і величезним моментом 583 Нм, а також бензиновим двигуном об’ємом 7,4 л і потужністю 233 л.с.

Роль блокування міжколісних диференціалів у сучасному Hummer виконує автоматика антиблокувальної та протибуксувальної систем. У 1999 році на всюдихід стали встановлювати систему ТТ’4 (Torg Track 4), розроблену спеціально для руху по пересіченій місцевості. Вона підгальмовує колесо, що пробуксує, «віддаючи» його момент тим, які мають надійне зчеплення з грунтом. ТТ’4 і система дистанційного керування тиском, що встановлюється як опція, в шинах ще більше збільшили можливості «хаммера» на бездоріжжі.

Автомобіль випускається з чотирма типами кузова: дво- та чотиридверний пікап з жорстким дахом, чотиридверний пікап з м’яким верхом та універсал. Існує безліч модифікацій Hummer, серед яких – будівельні, пожежні та багато інших.

 

HMMWV*

Загальні дані

Тип кузову

пікап

Дверей/місць

4/4

Габарити Д/Ш/В, мм

4б8б/2197/1905

База, мм

3302

Колія передня/задня, мм

1829

Кліренс, мм

406

Маса споряджена/повна, кг

2676/4672

Двигун

Тип

дизель

Разт. та кількість цил./кл. на цил.

V8/2

Об’єм, см куб.

6500

Потужність, кВт (к.с.)/об/хв.

110(150)/3600

Макс. кр. мом., Нм/об/хв.

345/2000

Трансмісія

Тип привода

повний

КП

авт. 4-ст

Ходова частина

Гальма передні/задні

диск.вент./диск.вент.

Підвіска передня/задня

незал./незал.

Підсилювач

гідро

Шини

37×12.5R16.5 LT

Эксплуатационные показатели

Максимальна швидкість, км/год

113

Прискорення 0–100 км/год, с

20

Витрати палива, л/100 км

17

*дані для військової версії