X

Тест-драйв Lexus GX550. Чи не занадто сміливо?

В це важко повірити, але з моменту дебюту моделі Lexus GX в 2002 році змінилось лише два покоління. Якщо перше покоління доволі оперативно отримало заміну (випускалось з 2002 до 2009 року), то друге виявилось справжнім довгожителем. Воно протрималось на конвеєрі 14 років (з 2009 по 2023 роки) та пережило два рестайлинга.

Lexus GX 460 (2009-2023 рр.)

Третє покоління GX з’являється на українському ринку ось тільки зараз. І новинка не просто відрізняється від попередників. Це радикально інша машина.

Як сказали представники компанії, в Lexus точились серйозні суперечки з приводу того, чи взагалі потрібне нове покоління GX. І коли прийняли рішення зробити третій GX, то задача стояла зробити так, щоб він не став міні версією LX. Адже розрив в ціні між моделями неабиякий (близько 1 млн. грн). То ж GX бореться за власну нішу.  До речи, назва GX це скорочення від Grand X-over (тобто кросовер). Та недивлячись на присутність слова кросовер в назві, GX – був повноцінним рамним позашляховиком. Та чи залишився він таким після зміни покоління? Перевіримо під час нашого тесту.

Третя генерація моделі відрізняється від попередника так разюче, що я навіть боюсь як відреагує цільова аудиторія. Адже покупці GX цінували за його преміальність, практичність та безвідмовність. Та ніяк не за креативність та новаторство. Я б сказав що українська аудиторія моделі – консервативна. А зовнішність новинки – авангард. Різкі та кутасті форми, жодного хрому та багато позашляхової естетики.

Якщо подивитись на компоновку передньої частини, то тут все виявилось продуманим та логічним. Решітка, і фари розташовані якомога вище, щоб уникнути пошкоджень під час руху по поганим дорогам. Та й при дрібних ДТП оптика скоріше за все не постраждає. А фари тут дорогі – лазерні. Також досить високо розташовані решітки та канали охолодження радіатора. Це дозволяє їм краще охолоджувати двигун на офроуді.

Які будуть версії Lexus GX

В Україні вже зараз пропонують дві версії в чотирьох комплектаціях. Одна орієнтована на прихильників преміальності та комфорту – версія Luxury+ (прпопонується в комплектаціях Luxury, та Luxury+ Pano з панорамним дахом). А от інша, це щось новеньке – Overtrail.

Вона для любителів використовувати GX саме як практичний багатоцільовий автомобіль. Тут і колеса не 22, а 18 дюймів, решітка, дзеркала, рейлінги та ручки дверей чорного кольору. Захисні накладки на арках, які роблять машину трохи ширшою, нефарбовані. Як опцію можна доступний навіть чорний дах (комплектація Bi-Tone). Крім того в версії Overtrail інший передній бампер для покращення геометричної прохідності, з додатковою захисною накладкою внизу.

Салон нового Lexus GX

В проектуванні салону переважає прагматизм. Зокрема застосована концепція кокпіта Тазуна «Руки на кермі, погляд – на дорозі». Усі елементи керування та джерела інформації розміщені так, щоб водій міг контролювати їх лише незначними рухами рук чи очей. На створення цього дизайну розробників надихнула легкість, з якою вершник керує конем завдяки поводам. Саме це означає слово «тазуна» в перекладі з японської.

В компоновці також прослідковується великий досвід у створенні позашляховиків. Горизонтальна панель приладів і нижча лінія вікон забезпечують кращу оглядовість. Комбінація приладів тепер цифрова і має кілька варіантів дизайну, залежно від обраного режиму.

Особисто мені не дуже сподобалось салонне дзеркало заднього огляду. Насправді це не дзеркало, а екран на який виводиться зображення з камери. Якість зображення чудова, та при яскравому сонці швидко зфокусувати погляд на зображенні не просто.

Та кнопкою по центру корпусу можна вимкнути електронну складову і дзеркало стане звичайним. Цифрове дзеркало використали, так як модель може мати як 5 так і 7-місне (в Україні не пропонується) виконання. І коли в машині повно людей на трьох рядах сидінь, то оглядовість через салонне дзеркало не дуже. А електронне дзеркало дає можливість бачити ситуацію за авто ясно і без перешкод. От якби не відблиски…

Центральна частина в салоні відведена великому 14-дюймовому сенсорному дисплею. На нього виводиться маса різної інформації та функціоналу. В тому числі та дані про температуру масла у двигуні, або кут крену авто на бездоріжжі.

Рівень оснащення відповідає ціні авто. Матеріали якісні, підгонка панелей ретельна. Хоча виглядає інтерʼєр GX зовсім не пафосно. Цікаво що в Luxury+ для оздоблення використана шкіра, а от в Overtrail легша в чищенні та стійка до забруднення синтетична шкіра Tahara. Справедливості заради відрізнити її від справжньої практично не реально.

Зважаючи на рамну конструкцію та кліренс у 22 см підлога салону знаходиться доволі високо. То ж підніжка це не декоративний елемент, а реально зручна штука. В Luxury+ вона автоматизована. При відкритті дверей підніжка автоматично висувається, а при закритті – ховається під поріг.

Задній ряд сидінь просторий. Адже колісна база новинки така сама як в флагманського LX. Але по центру третьому пасажиру всеж заважає вигин боксу-холодильника, розташованому між передніми сидіннями.

У багажному відділі для речей місця вдосталь. Особливо якщо взяти до уваги, що модель спроектована з можливістю встановлення третього ряду сидінь. Та в Україні продаватись будуть машини лише з 5-місною компоновкою. В GX зберегли таке рішення як підйомне скло задніх дверей, тобто кришки багажника. В новинки вона піднімається до гори. А от в попередника вона відкривалась на розпаш, як звичайні двері. Тому на парковці доступ в багажник був не найкращим. В новинці цієї проблеми нема, але відкидне скло зберегли, як традицію.

Платформа та техніка Lexus GX550

Новий GX зберіг класичну компоновку. Він створений на новій платформі GA-F та має рамну конструкцію. А це в машинах, що дебютують – велика рідкість. Адже всі сповзають в бік кросоверів з несучим кузовом. Всі, та не Lexus.

Платформа  GA-F використовується для середньо- та повнорозмірних рамних моделей марок Lexus та Toyota (в неї платформа має назву TNGA-F). GX став довшим, ширшим і вищим за поточну модель і має істотно збільшену колісну базу. Вона така самісінька як в Lexus LX. Виріс на 5 мм і кліренс, якій тепер дорівнює 22 см.

Модель GX ніколи не вирізнялась різноманіттям силових установок. Один мотор, та й годі. Новинка пішла трохи далі. Старт продажів починається з бензинового GX 550. Він оснащується 3,5-літровим V6. Новий двигун (V6V35A-FTS) із подвійним турбонаддувом більш потужний і має вищий крутний момент порівняно з попереднім силовим агрегатом V8. Крутний момент нового мотора становить 650 Нм, тоді як попередник 4,6 л мав лише 438 Нм. Мотор поєднується з 10-ступеневою автоматичною коробкою передач Direct Shift.

Проте, в перспективі буде ще й гібридна версія з бензиновим 2,4 літровим твінтурбо мотором, та електродвигуном. Цікаво що сумарна тяга гібридної установки лиш трохи менша ніж бензинової (630 проти 650 Нм). Але перспектива його появи поки навіть не визначена.

А що по ходовій? Передня підвіска незалежна двоважільна. Задня підвіска залишилась залежною, з нерозрізним мостом на чотирьох важелях. Ніякої пневматики тут нема. Звичайні пружини. Але жорсткість амортизаторів міняється в залежності від обраного режиму руху. І це дуже змінило характер GX. В нього зʼявилась стійкість на дорозі, зникли розкачка кузова та вальяжність.

В постійному повному приводі GX використаний міжосьовий диференціал torsen. Незалежно від комплектації передбачена можливість його примусового блокування. Та якщо в Premium+ є блокування лише міжосьового диференціалу, то в Overtrail – ще й заднього міжколісного. Не говорячи про наявність в останнього вибору цілої купи допоміжних систем підвищення прохідності. Наприклад, системи допомоги на спуску DAC, системи вибору режимів руху на різних типах поверхні MTS, позашляхового круіз-контролю для екстра низьких швидкостей Crowl Control, електронної системи кінетичної стабілізації підвіски E-KDSS. Остання суттєво збільшує ходи підвіски на бездоріжжі за рахунок того, що «розпускає» стабілізатори поперечної стійкості. Це, а також спеціально розроблені у співпраці Toyo та Lexus вседорожні шини A/T розмірністю 265/70 R18 надають багато можливостей для GX550 поза асфальтом.

Проте переваги Overtrail в системах для бездоріжжя компенсуються відсутністю частини інших опцій. Зокрема, позашляхову версію лишили без проекційного дисплею HUD. А меломанам може бути образливо що Overtrail доступний лише зі «звичайною» 10-колоночною аудіосистемою, а не Mark Levinson, як в комплектації Luxury+, яка має приголомшливі 21 динамік!

Як їздить GX550

Ми вирішили перевірити можливості GX550 рушивши в гори. Побачимо, як поводиться машина в комплектації Luxury+ проти Overtrail при підйомі на гору Драгобрат.

Вже на виїзді на бездоріжжя помітно, що Overtrail має підняті краї бамперів, які полегшують проїзд великих нерівностей, та й колеса з високим профілем шин значно менше викликають занепокоєння у водія за цілісність дисків при їзді по камінню. Кліренс в машин однаковий в обох комплектаціях складає 22 см.

На підйомах тяги новго 3,5-літрового бітурбованого мотору вистачає з головою. Двигун хоча і втратив пару циліндрів, та за рахунок турбін тягне впевнено. Вже з 2000 обертів на хвилину він забезпечує пік моменту в 650 Нм. Доречи, звук роботи мотора вже не такий як в попередньої вісімки. Так що тут саме місце для приступу ностальгії. Ера V8 нажаль відходить навіть в сегменті преміуму. Проте, лексусівці загострюють увагу на тому, що двигун став тихішим, аніж був попередник.

За рахунок зміни режимів GX550 швидко і дуже відчутно змінює свій характер. Всього передбачено 6 режимів: Eco/Normal/Comfort/Sport/Sport +/Custom. В залежності від обраного чутливість керма та педалей міняється, перелаштовується алгоритм роботи 10-ступеневої коробки передач. Якщо в нормальному, або комфортному режимі відчуваєш, що керуєш великим 5-метровим рамним позашляховиком, який впевнено, але плавно набирає швидкість та входить в повороти, то в Sport S+ машина стає значно проворнішою. Двигун доволі легко справляється з вагою машини та дозволяє їхати динамічно. Це підтверджують і дані прискорення – 0-100 км/год за 7 секунд це гарний результат. Та на гірських асфальтових дорогах відчувається, що машина має споряджену масу 2600 кг. Добре що гальма і на передніх і на задніх колесах вентильовані, бо роботи їм вистачає.

І ось воно бездоріжжя. Я обрав для поїздки на Драгобрат версію Luxury+. Побачимо як вона впорається на своїх гламурних 22-дюймових низькопрофільних колесах. Перед нами в колоні йшов попередній GX. І знаєте що? Там де минулий GX майже шкрябав днищем новий проїжджає легко. Навіть на низьких колесах нова машина легко просувається по камянистій дорозі. Не раз і не два я хвилювався, що шини поріжуться об гостре каміння, або великий камінь вдарить по днищу чи подере диски. Та новачок вперто і легко пре в гору.

На слизьких підйомах постійний повний привод підсилюємо блокуванням міжосьового диференціалу torsen. А щоб підсилити тягу – переводимо коробку в понижений режим. GX550 навіть на серпантинах камʼянисто-глиняної дороги просувається впевнено. При цьому зусиль від водія вимагається мінімум. Підвіска за рахунок активних амортизаторів дуже впевнено справляється з великими  нерівностями. Без стукоту та пробоїв. Так, в версії Luxury+ нема активного стабілізатора E-KDSS, як в Overtrail.

Проте хід підвіски достатній, щоб долати таке бездоріжжя, яке 99% GX в житті не побачить. Так що без особливих зусиль GX550 виїхав на верх Драгобрату, аж туди де закінчується підйомник. Стоячи на вершині гори під дощем і шквальним вітром подумав, що рамний GX навіть в бізнесовій версії Luxury+ має дуже великий потенціал поза асфальтом. Так,  Overtrail, має ще більший потенціал поза дорогами. Але, щоб грамотно користуватись розширеним потенціалом Overtrail треба дещо розуміти в офроаді.

Що чекає на Lexus GX550

Безумовно, переважна більшість проданих Lexus GX550 в Україні будуть у версії Luxury+. Це підтверджують і дані попередніх замовлень на модель, які відкрили ще до офіційного дебюту. Вони розподіляються в пропорції 85% Luxury+ та 15% Overtrail. Але те, що в гаммі GX зʼявилась позашляхова версія Overtrail – це цікаве рішення. Попри всі суперечки про дизайн новинки, які точаться, можна з впевненістю сказати, що GX550 безумовно змінить імідж моделі. Середньо-статистичний власник нового GX буде молодшим та більш прогресивним, аніж в попереднього покоління моделі.

Щодо ціни, то вона стартує з відмітки 4 142 469 грн. Це приблизно 100 500 доларів. Чимало. А якщо порівняти з конкурентами? Скільки рамних позашляховиків вам спадає на думку в преміум сегменті? Mercedes-Benz G-Wagen, чи може Jeep Wrangler? Можна було б згадати Land Rover Defender, та він вже не має рами. То ж зважаючи на специфікації та рівень оснащення ціна не така вже лякаюча. Справа лише в тому, що Lexus GX це досить нішева модель для людей з певними і доволі жорсткими критеріями відбору. Мушу сказати що коли випробовуєш машину на ділі, то до неї зявляється повага, а питання дизайну відступає на третій план.