В це важко повірити, але з моменту дебюту моделі Lexus GX в 2002 році змінилось лише два покоління. Якщо перше покоління доволі оперативно отримало заміну (випускалось з 2002 до 2009 року), то друге виявилось справжнім довгожителем. Воно протрималось на конвеєрі 14 років (з 2009 по 2023 роки) та пережило два рестайлинга.
Третє покоління GX з’являється на українському ринку ось тільки зараз. І новинка не просто відрізняється від попередників. Це радикально інша машина.
Як сказали представники компанії, в Lexus точились серйозні суперечки з приводу того, чи взагалі потрібне нове покоління GX. І коли прийняли рішення зробити третій GX, то задача стояла зробити так, щоб він не став міні версією LX. Адже розрив в ціні між моделями неабиякий (близько 1 млн. грн). То ж GX бореться за власну нішу. До речи, назва GX це скорочення від Grand X-over (тобто кросовер). Та недивлячись на присутність слова кросовер в назві, GX – був повноцінним рамним позашляховиком. Та чи залишився він таким після зміни покоління? Перевіримо під час нашого тесту.
Третя генерація моделі відрізняється від попередника так разюче, що я навіть боюсь як відреагує цільова аудиторія. Адже покупці GX цінували за його преміальність, практичність та безвідмовність. Та ніяк не за креативність та новаторство. Я б сказав що українська аудиторія моделі – консервативна. А зовнішність новинки – авангард. Різкі та кутасті форми, жодного хрому та багато позашляхової естетики.
Якщо подивитись на компоновку передньої частини, то тут все виявилось продуманим та логічним. Решітка, і фари розташовані якомога вище, щоб уникнути пошкоджень під час руху по поганим дорогам. Та й при дрібних ДТП оптика скоріше за все не постраждає. А фари тут дорогі – лазерні. Також досить високо розташовані решітки та канали охолодження радіатора. Це дозволяє їм краще охолоджувати двигун на офроуді.
Які будуть версії Lexus GX
В Україні вже зараз пропонують дві версії в чотирьох комплектаціях. Одна орієнтована на прихильників преміальності та комфорту – версія Luxury+ (прпопонується в комплектаціях Luxury, та Luxury+ Pano з панорамним дахом). А от інша, це щось новеньке – Overtrail.
Вона для любителів використовувати GX саме як практичний багатоцільовий автомобіль. Тут і колеса не 22, а 18 дюймів, решітка, дзеркала, рейлінги та ручки дверей чорного кольору. Захисні накладки на арках, які роблять машину трохи ширшою, нефарбовані. Як опцію можна доступний навіть чорний дах (комплектація Bi-Tone). Крім того в версії Overtrail інший передній бампер для покращення геометричної прохідності, з додатковою захисною накладкою внизу.
Салон нового Lexus GX
В проектуванні салону переважає прагматизм. Зокрема застосована концепція кокпіта Тазуна «Руки на кермі, погляд – на дорозі». Усі елементи керування та джерела інформації розміщені так, щоб водій міг контролювати їх лише незначними рухами рук чи очей. На створення цього дизайну розробників надихнула легкість, з якою вершник керує конем завдяки поводам. Саме це означає слово «тазуна» в перекладі з японської.
В компоновці також прослідковується великий досвід у створенні позашляховиків. Горизонтальна панель приладів і нижча лінія вікон забезпечують кращу оглядовість. Комбінація приладів тепер цифрова і має кілька варіантів дизайну, залежно від обраного режиму.
Особисто мені не дуже сподобалось салонне дзеркало заднього огляду. Насправді це не дзеркало, а екран на який виводиться зображення з камери. Якість зображення чудова, та при яскравому сонці швидко зфокусувати погляд на зображенні не просто.
Та кнопкою по центру корпусу можна вимкнути електронну складову і дзеркало стане звичайним. Цифрове дзеркало використали, так як модель може мати як 5 так і 7-місне (в Україні не пропонується) виконання. І коли в машині повно людей на трьох рядах сидінь, то оглядовість через салонне дзеркало не дуже. А електронне дзеркало дає можливість бачити ситуацію за авто ясно і без перешкод. От якби не відблиски…
Центральна частина в салоні відведена великому 14-дюймовому сенсорному дисплею. На нього виводиться маса різної інформації та функціоналу. В тому числі та дані про температуру масла у двигуні, або кут крену авто на бездоріжжі.
Рівень оснащення відповідає ціні авто. Матеріали якісні, підгонка панелей ретельна. Хоча виглядає інтерʼєр GX зовсім не пафосно. Цікаво що в Luxury+ для оздоблення використана шкіра, а от в Overtrail легша в чищенні та стійка до забруднення синтетична шкіра Tahara. Справедливості заради відрізнити її від справжньої практично не реально.
Зважаючи на рамну конструкцію та кліренс у 22 см підлога салону знаходиться доволі високо. То ж підніжка це не декоративний елемент, а реально зручна штука. В Luxury+ вона автоматизована. При відкритті дверей підніжка автоматично висувається, а при закритті – ховається під поріг.
Задній ряд сидінь просторий. Адже колісна база новинки така сама як в флагманського LX. Але по центру третьому пасажиру всеж заважає вигин боксу-холодильника, розташованому між передніми сидіннями.
У багажному відділі для речей місця вдосталь. Особливо якщо взяти до уваги, що модель спроектована з можливістю встановлення третього ряду сидінь. Та в Україні продаватись будуть машини лише з 5-місною компоновкою. В GX зберегли таке рішення як підйомне скло задніх дверей, тобто кришки багажника. В новинки вона піднімається до гори. А от в попередника вона відкривалась на розпаш, як звичайні двері. Тому на парковці доступ в багажник був не найкращим. В новинці цієї проблеми нема, але відкидне скло зберегли, як традицію.
Платформа та техніка Lexus GX550
Новий GX зберіг класичну компоновку. Він створений на новій платформі GA-F та має рамну конструкцію. А це в машинах, що дебютують – велика рідкість. Адже всі сповзають в бік кросоверів з несучим кузовом. Всі, та не Lexus.
Платформа GA-F використовується для середньо- та повнорозмірних рамних моделей марок Lexus та Toyota (в неї платформа має назву TNGA-F). GX став довшим, ширшим і вищим за поточну модель і має істотно збільшену колісну базу. Вона така самісінька як в Lexus LX. Виріс на 5 мм і кліренс, якій тепер дорівнює 22 см.
Модель GX ніколи не вирізнялась різноманіттям силових установок. Один мотор, та й годі. Новинка пішла трохи далі. Старт продажів починається з бензинового GX 550. Він оснащується 3,5-літровим V6. Новий двигун (V6V35A-FTS) із подвійним турбонаддувом більш потужний і має вищий крутний момент порівняно з попереднім силовим агрегатом V8. Крутний момент нового мотора становить 650 Нм, тоді як попередник 4,6 л мав лише 438 Нм. Мотор поєднується з 10-ступеневою автоматичною коробкою передач Direct Shift.
Проте, в перспективі буде ще й гібридна версія з бензиновим 2,4 літровим твінтурбо мотором, та електродвигуном. Цікаво що сумарна тяга гібридної установки лиш трохи менша ніж бензинової (630 проти 650 Нм). Але перспектива його появи поки навіть не визначена.
А що по ходовій? Передня підвіска незалежна двоважільна. Задня підвіска залишилась залежною, з нерозрізним мостом на чотирьох важелях. Ніякої пневматики тут нема. Звичайні пружини. Але жорсткість амортизаторів міняється в залежності від обраного режиму руху. І це дуже змінило характер GX. В нього зʼявилась стійкість на дорозі, зникли розкачка кузова та вальяжність.
В постійному повному приводі GX використаний міжосьовий диференціал torsen. Незалежно від комплектації передбачена можливість його примусового блокування. Та якщо в Premium+ є блокування лише міжосьового диференціалу, то в Overtrail – ще й заднього міжколісного. Не говорячи про наявність в останнього вибору цілої купи допоміжних систем підвищення прохідності. Наприклад, системи допомоги на спуску DAC, системи вибору режимів руху на різних типах поверхні MTS, позашляхового круіз-контролю для екстра низьких швидкостей Crowl Control, електронної системи кінетичної стабілізації підвіски E-KDSS. Остання суттєво збільшує ходи підвіски на бездоріжжі за рахунок того, що «розпускає» стабілізатори поперечної стійкості. Це, а також спеціально розроблені у співпраці Toyo та Lexus вседорожні шини A/T розмірністю 265/70 R18 надають багато можливостей для GX550 поза асфальтом.
Проте переваги Overtrail в системах для бездоріжжя компенсуються відсутністю частини інших опцій. Зокрема, позашляхову версію лишили без проекційного дисплею HUD. А меломанам може бути образливо що Overtrail доступний лише зі «звичайною» 10-колоночною аудіосистемою, а не Mark Levinson, як в комплектації Luxury+, яка має приголомшливі 21 динамік!
Як їздить GX550
Ми вирішили перевірити можливості GX550 рушивши в гори. Побачимо, як поводиться машина в комплектації Luxury+ проти Overtrail при підйомі на гору Драгобрат.
Вже на виїзді на бездоріжжя помітно, що Overtrail має підняті краї бамперів, які полегшують проїзд великих нерівностей, та й колеса з високим профілем шин значно менше викликають занепокоєння у водія за цілісність дисків при їзді по камінню. Кліренс в машин однаковий в обох комплектаціях складає 22 см.
На підйомах тяги новго 3,5-літрового бітурбованого мотору вистачає з головою. Двигун хоча і втратив пару циліндрів, та за рахунок турбін тягне впевнено. Вже з 2000 обертів на хвилину він забезпечує пік моменту в 650 Нм. Доречи, звук роботи мотора вже не такий як в попередньої вісімки. Так що тут саме місце для приступу ностальгії. Ера V8 нажаль відходить навіть в сегменті преміуму. Проте, лексусівці загострюють увагу на тому, що двигун став тихішим, аніж був попередник.
За рахунок зміни режимів GX550 швидко і дуже відчутно змінює свій характер. Всього передбачено 6 режимів: Eco/Normal/Comfort/Sport/Sport +/Custom. В залежності від обраного чутливість керма та педалей міняється, перелаштовується алгоритм роботи 10-ступеневої коробки передач. Якщо в нормальному, або комфортному режимі відчуваєш, що керуєш великим 5-метровим рамним позашляховиком, який впевнено, але плавно набирає швидкість та входить в повороти, то в Sport S+ машина стає значно проворнішою. Двигун доволі легко справляється з вагою машини та дозволяє їхати динамічно. Це підтверджують і дані прискорення – 0-100 км/год за 7 секунд це гарний результат. Та на гірських асфальтових дорогах відчувається, що машина має споряджену масу 2600 кг. Добре що гальма і на передніх і на задніх колесах вентильовані, бо роботи їм вистачає.
І ось воно бездоріжжя. Я обрав для поїздки на Драгобрат версію Luxury+. Побачимо як вона впорається на своїх гламурних 22-дюймових низькопрофільних колесах. Перед нами в колоні йшов попередній GX. І знаєте що? Там де минулий GX майже шкрябав днищем новий проїжджає легко. Навіть на низьких колесах нова машина легко просувається по камянистій дорозі. Не раз і не два я хвилювався, що шини поріжуться об гостре каміння, або великий камінь вдарить по днищу чи подере диски. Та новачок вперто і легко пре в гору.
На слизьких підйомах постійний повний привод підсилюємо блокуванням міжосьового диференціалу torsen. А щоб підсилити тягу – переводимо коробку в понижений режим. GX550 навіть на серпантинах камʼянисто-глиняної дороги просувається впевнено. При цьому зусиль від водія вимагається мінімум. Підвіска за рахунок активних амортизаторів дуже впевнено справляється з великими нерівностями. Без стукоту та пробоїв. Так, в версії Luxury+ нема активного стабілізатора E-KDSS, як в Overtrail.
Проте хід підвіски достатній, щоб долати таке бездоріжжя, яке 99% GX в житті не побачить. Так що без особливих зусиль GX550 виїхав на верх Драгобрату, аж туди де закінчується підйомник. Стоячи на вершині гори під дощем і шквальним вітром подумав, що рамний GX навіть в бізнесовій версії Luxury+ має дуже великий потенціал поза асфальтом. Так, Overtrail, має ще більший потенціал поза дорогами. Але, щоб грамотно користуватись розширеним потенціалом Overtrail треба дещо розуміти в офроаді.
Що чекає на Lexus GX550
Безумовно, переважна більшість проданих Lexus GX550 в Україні будуть у версії Luxury+. Це підтверджують і дані попередніх замовлень на модель, які відкрили ще до офіційного дебюту. Вони розподіляються в пропорції 85% Luxury+ та 15% Overtrail. Але те, що в гаммі GX зʼявилась позашляхова версія Overtrail – це цікаве рішення. Попри всі суперечки про дизайн новинки, які точаться, можна з впевненістю сказати, що GX550 безумовно змінить імідж моделі. Середньо-статистичний власник нового GX буде молодшим та більш прогресивним, аніж в попереднього покоління моделі.
Щодо ціни, то вона стартує з відмітки 4 142 469 грн. Це приблизно 100 500 доларів. Чимало. А якщо порівняти з конкурентами? Скільки рамних позашляховиків вам спадає на думку в преміум сегменті? Mercedes-Benz G-Wagen, чи може Jeep Wrangler? Можна було б згадати Land Rover Defender, та він вже не має рами. То ж зважаючи на специфікації та рівень оснащення ціна не така вже лякаюча. Справа лише в тому, що Lexus GX це досить нішева модель для людей з певними і доволі жорсткими критеріями відбору. Мушу сказати що коли випробовуєш машину на ділі, то до неї зявляється повага, а питання дизайну відступає на третій план.