Модель Formentor стала візитівкою марки Cupra. Адже по факту вона єдина є повністю оригінальною в лінійці Cupra. Решта моделей є прокачаними версіями моделей SEAT Leon та Ateca. Новий електричний кросовер Tavascan поки ще питання перспективи, та й точно невідомо на скільки віддаленої.
Formentor голосно заявив про себе в Україні виходом версії VZ. Нічого не скажеш, з абревіатурою не пощастило, але сама машина вийшла – вогонь! Formentor VZ це топова бензинова версія з двигуном 310 к.с. та повним приводом.
По факту Formentor VZ це Volkswagen Golf R в значно більш харизматичному та практичному форм-факторі. Не говорячи вже про ціну. Є ще одна менш екстремальна версія Formentor з так само 2,0-літровим бензиновим двигуном на 190 к.с.
Сьогодні ж докладно про найспокійнішу та найзваженішу версію Formentor з турбодизелем 2.0 TDI. Головне питання, яке постає – чи варто брати таку машину в турбодизельному виконанні? Чи все ж додати трохи і взяти гарячішу бензинову модифікацію?
Ми вже писали про VZ версію. Читайте тут. Тому цього разу не будемо акцентувати увагу на зручності салону чи практичності багажника, а поговоримо в першу чергу про характер машини з дизельним двигуном.
Що під капотом Formentor 2.0 TDI
Ззовні наш тестовий Форментор виглядає так само зухвало і круто як і 310-сильна версія. Але робити вигляд що ти на швидкій машині можна тільки поки не дійде до реального прискорення. Та про все по порядку.
Під капотом Formentor TDI знаходиться турбодизельний двигун Volkswagen серії EA288, який страшенно люблять всі цінителі концерну. Двигун в різних варіантах форсування можна знайти під капотом Audi, SEAT, Skoda і звичайно ж Volkswagen. В залежності від виконання його потужність може коливатись від скромних 115 до 190 к.с. Є версія і на 240 к.с., але вона вже відрізняється ще однією турбіною.
В нашого авто версія двигуна на 150 к.с. Доволі спокійна та не дуже форсована. Цікаво, що коли відкриваєш капот, то не бачиш жодної ознаки належності саме до бренду Cupra. На кришці двигуна немає ні логотипа, ні напису TDI. Цілковите інкогніто.
А що за “робот” тут стоїть? Це роботизована коробка передач з двома зчепленнями, які працюють в масляній ванні. Коробка DQ381 вважається однією з найбільш доведених серед роботів. За рахунок двох масляних насосів ця коробка не тільки швидка, але в той же час позбавлена вад, якими лякають покупців авто з DSG. За рахунок другого масляного насоса (основний – механічний, а додатковий – електричний) коробка передач ефективно охолоджується. Адже додатковий, електричний насос спрацьовує коли авто зупиняється і двигун в режимі старт-стоп вимикається. Так само допомагає додатковий насос і в пробках, які є найгіршим ворогом “робота”. Адже саме в трафіку при низькій швидкості руху та малих обертах двигуна масляним насосам старих DSG не вистачало ефективності і коробки перегрівались та швидше виходили з ладу.
Як прискорюється Formentor 2.0 TDI
Чи достатньо 150-сильного турбодизеля для Formentor? Давайте зважимо.
Прискорення машини на початку руху доволі впевнене, так що на перехрестях задніх не пасемо. Пара тяговитого турбодизеля та дуже швидкої коробки DSG на 7 ступенів роблять свою справу. Першу сотню км/год дизельний Formentor набирає за 8,6 секунди. Чи це повільно? Та наче ні. Чи це швидко? Скажімо так, що на перехресті краще не вимахуватись, бо немало машин на кожному перехресті може виявитись швидшими. А повірте, зважаючи на репутацію моделі Formentor та зухвалий дизайн, поганятись з вами бажаючих буде чимало.
А як веде себе дизельний Formentor на трасі? За рахунок все тої ж швидкої коробки передач та крутного моменту в 360 Нм дизельний кросовер впевнено тримає крейсерську швидкість та дає нормальний імпульс на обгонах. Але коли швидкість росте, то вже відчувається що дизельний двигун має не такий динамічний діапазон, як бензинові. Стеля максимальної швидкості на рівні 203 км/год на папері виглядає по сьогоднішніх мірках не дуже вражаючою. Проте в наших реаліях і з такою швидкістю їздити особливо нема де. То ж, за містом на турбодизелі їздити зручно.
Як керується Formentor 2.0 TDI
Що стосується поведінки машини, то тут Formentor залишився вірним собі. Коли їдеш повільно, то Форментор поводиться як звичайний собі хетчбек або кросовер. Та ось тобі треба трохи додати темпу руху, або десь проскочити і ти притискаєш педаль. Машина розцінює це як радикальну зміну сценарію. З режима практично овоч вона стає нервовою та смиканою. І якщо ви фанат драйву, то такий характер Форментора одразу ж передається водію і ви не помічаєте як зі спокійного водія, який вмовив себе аргументами обрати економічний дизельний автомобіль, перетворюєтесь на людину, яка атакує кожен віраж та насолоджується кожною хвилиною активної їзди по звивистих дорогах.
Хоча періодично дефіцит динаміки дається в знаки, проте машина все ж радує. Мова не тільки про кайф від зворотнього звʼязку органів керування та дизайну. 2.0 TDI має дуже помірний апетит. Виробник обіцяє що Formentor 2.0 TDI вкладеться на трасі в 4,6, а в місті 5,9 л/100 км. Якщо їздити спокійно, то мабуть так і буде. Але для чого тоді брати Formentor? В темпі коли часом їздиш як всі, а часом “на всі” наша тестова машина показала середню витрату пального на рівні 8,6 л/100 км. Як на мене – результат класний. По факту машина зможе спокійно заміняти гарячий хетчбек за темпераментом та керованістю, але при цьому демонструє низькі витрати на паливо.
Характер машини можна підредагувати, обравши один з профілів через Cupra Drive Profile. В турбодизельної версії нема фірмового злого режиму “Cupra”. Є Comfort, Normal, Sport та Individual. Але не зручно те що немає “гарячої” клавіши вибора, а потрібно зайти в меню на екрані, там перейти в потрібний розділ і лише там обрати один з варіантів.
Що з ціною Cupra Formentor TDI
В машині поєднані дуже емоційні та прагматичні рішення. За підсумком тижня на Formentor TDI вже перестаєш проводити аналогії з бензиновою модифікацією, жалітись на секунди різниці в прискоренні або намагатись всіх “взути” на перехресті. На перший план виходить яскрава зовнішність, класний салон та відточена керованість. Ну і звичайно ж шикарне співвідношення всього перерахованого та помірної витрати пального. А якщо говорити про порівняння Formentor TDI з конкурентами-кросоверами з турбодизельними двигунами та повним приводом то за харизмою та рівнем комплектації поруч мабуть можна поставити преміальні Audi Q3 Sportback, BMW X2 та Mercedes-Benz GLA. Хоча, зважаючи на прайс тестового Formentor з купою опцій то і за ціною також іспанський кросовер недалеко від них. Тестова машина вартує 1 795 868 грн. (прайс на 28.07.2023), що за поточним комерційним курсом відповідає десь 47 400 доларів. Та на складі є машини в трохи скромнішій комплектації з цінником близько півтора мільйони гривень. А це вже зовсім інші гроші – 39 600 доларів. Логічно взяти машину саме в простішій версії. Адже вона буде така ж азартна в керуванні, матиме таку ж зовнішність та збереже практичність економічного турбодизеля. Як на мене головне питання буде в тому, чи не взяти за ті ж гроші 190-сильну бензинову версію Formentor. Адже вона швидша…