Баварская компания официально играет на украинском рынке электромобилей. И компактный BMW i3 показывает насколько премиальный бренд к этому готов.
З огляду на понад 40-річний досвід компанії BMW в виробництві електромобілів, поява офіційного BMW i3 на українських дорогах і у нас на тест-драйві, була лише справою часу. І от він настав! Якраз вчасно, адже ринок електромобілів в Україні зростає.
Щоправда, практично всі його гравці прибули з різними ушкодженнями з-за кордону (переважно з Америки) з пробігами і втомленими батареями. Але попит на них є. І він сприяв тому, що на ринку поступово почали офіційно з’являтися нові автомобілі.
Ми вже знаємо, як бюджетний Bio Auto Eva-2 Electric бореться с нафтотрейдерами. Колись – шукали коротку дорогу додому на компактному Mitsubishi i-MiEV. І навіть перевірили як поводиться взимку великий BYD E6. Тепер у мене кілька днів на те, щоб зрозуміти, що таке електромобіль від преміального бренду. Це насамперед…
… оригінальний стайл
Якщо розглядати електромобілі, які вже неголосно тоненько свистять на наших вулицях, то я розділив би їх на дві категорії. До першої я відніс би дорогі американські Tesla (Fisker Karma і BMW i8 не беремо до уваги, оскільки вони мають гібридні силові установки), до другої – авто популярних у нас В- і С-класів.
Під час ближчого розгляду видно, що європейські виробники (Ford, Fiat, Mercedes-Benz, Volkswagen) складають свої електромобілі на базі відомих моделей із ДВЗ, а японські (Honda, Mitsubishi, Nissan) надають їм індивідуального вигляду. З довжиною близько чотирьох метрів BMW i3 якраз потрапляє в меншу з цих вікових категорій. Але на відміну від інших європейців, не нагадує жодну з наявних моделей компанії.
Нехай цей німецький електромобіль і нагадує героя фантастичного фільму, але всупереч японцям – це не інопланетна тваринка, а швидше міжгалактичний воїн. В образі i3 я навіть вловлюю мотоциклетну тему BMW. Особливо, коли електромобіль, як той, що у нас на тест-драйві – в біло-чорно-блакитних кольорах.
Є у BMW i3 і «бімерівська» суворість, але мені не вистачає фірмових чотирьох «оченят».
Думаю, що зробити ходові вогні денного світла у фірмовому стилі нітрохи не дорожче, ніж ті LED-підводочки, які є у i3. От лише за ними ви не визначите марку машини. Так і тепле жовте галогенне дальнє світло ріже око на тлі холодного синьо-білого світіння опціонних світлодіодів ближнього світла. А річ тут у тому, що BMW i3 автомобіль суто міський, і виробник розсудив, що 95% його власників просто не користуватимуться дальнім світлом.
І в цій машині ще багато дивовижних речей. До них можна було б віднести і розпашні дверцята, і відсутність центральних стійок кузова. От тільки і ці ідеї для баварців не є дивиною – згадайте, Mini Clubman минулого покоління. До речі, дверцята тут не випадково такі товсті. Вони захищають людей під час бічного удару.
Щоправда, на тестах EuroNCAP у 2013 році BMW i3 завоював чотири зірки з п’яти з результатом 86% зі 100%. За умови бічного зіткнення з іншим автомобілем захист людей хороший, а от зі стовпом – слабенький. Мабуть, річ тут якраз у відсутності центральної стійки кузова, як елемента каркаса безпеки. Його роль у «ай третьому» виконує карбоновий монокок, який базується на алюмінієвій рамі і несе на собі пластикові панелі.
Саме тому, зачиняючи кришку багажника або дверцята «ай третього», ви не почуєте металевого «бум». До речі, карбонові та алюмінієві деталі навіть не фарбують, що знижує собівартість виробництва i3. А його споряджена маса за рахунок цих матеріалів становить лише 1280 кг, з яких на 230 кг тягнуть самі лише акумуляторні батареї.
На 120 кг важчий електромобіль з Range Extender’ом – 2-циліндровим бензиновим мотоциклетним двигуном об’ємом 650 «кубиків» і потужністю 38 к.с. Його не можна примусово ввімкнути, і це не тяговий двигун. Він не має зв’язку з колесами, а тільки підтримує заряд батареї на рівні 20-30%, збільшуючи пробіг на ще на 150 км. Тому не дивуйтеся, коли побачите таку машину з двома лючками з правого боку. Той, що на задньому крилі приховує роз’єми під кабелі звичайної та прискореної зарядки, а на передньому крилі – горловину 9-літрового бензобака.
Згодом цей BMW i3 можна на 100% переробити без шкоди для екології. Але вже й сьогодні його інтер’єр зроблено з вторинних матеріалів. Одні панелі зроблені з гранульованого пластику, отриманого після переробки пляшок. Інші нагадують повсть, але, насправді, їх було отримано з пресованого дерева роду бамбукових. Що і підкреслюють вкраплення волосків і відсутність фарбування. Звісно, всі ці панелі жорсткі та шумні, зате не сильно нагріваються на сонці і промерзають у холод.
У нашій машині стандартна текстильна оббивка сидінь і дверних карт Aragats Grey. Мене це не обурює. Є в цьому навіть певний стиль. Але, кому не подобається, той може замовити шкіряну оббивку. Під час її вичинки не використовуються барвники, а тільки природні матеріали, наприклад – оливкова олія. Отож і колір у неї буде відповідний.
Можливо для того, хто звик бачити в інтер’єрі BMW виключно Luxury-матеріали і пам’ятає характерний глухий звук зачинення дверцят, салон із вторсировини здасться неповноцінним. Але я бачу в цьому свого роду кіч. Як будинок зі справжнього зрубу з грубими важкими меблями і дров’яним каміном, як використання енергії землі, сонця та вітру, як вітрильна яхта.
Через зменшення ваги в салоні ці тоненькі крісла без будь-яких електроприводів, але механічний мікроліфт крісла і великий діапазон переміщення рульової колонки в двох площинах дали можливість сісти дуже зручно. І нехай у салоні BMW i3 не зовсім затишно, а матеріали оздоблення незвичні, але атмосфера знайома.
Її створюють такі самі, як і на інших BMW, бічні дзеркала з чудовим оглядом і «прив’язкою» кузова, перемикачі та графіка центрального дисплея. А з незвичного – форма торпедо з двома окремими моніторами, відсутність центрального тунелю, круглий перемикач-індикатор клімат-контролю і важіль керування силовою установкою праворуч на рульовій колонці.
Через використання специфічних матеріалів, список опцій для i3 менший, ніж для інших BMW. Крім згаданих варіантів оздоблення можна замовити інший колір кузова, колісні диски різного дизайну, 2-зонну кліматичну установку, навігацію, систему повністю автоматичного паркування та інші опції.
Повного автопілота поки що не пропонується. І запаркувати машину зі смартфона не вдасться. За допомогою спеціального додатка можна дистанційно керувати підігрівом і вентиляцією салону, контролювати зарядку і відстежувати манеру водіння. Паркувати машину ззовні він поки що не може. З цією функцією справляється система автоматичного паркування. Пристрій для прискореної зарядки постійним струмом, так само у числі опцій. І тут починається…
… електрична арифметика
Доки я живу на дев’ятому поверсі, то не розглядаю купівлю електромобіля, тому що його необхідно завжди заряджати «до повного». Навіть якщо у вас все розраховано до кілометра і навігаційна система проклала максимально ефективний маршрут з урахуванням рельєфу місцевості. Аварія, ремонт або демонстрація протесту можуть призвести до того, що дорога буде перекрита і ваш шлях збільшиться вдвічі. Я от потрапив у таку ситуацію, і добре, що з повністю зарядженими батареями. Інакше, на останніх кіловатах не дотягнув би.
Ємність батарей нашої машини 60 Аг, розрахунковий ідеальний пробіг на одній зарядці близько 190 км, а реальний – близько 170 км. Це за словами виробника. До того ж сама компанія в різних джерелах дає трохи відмінні одне від одного показники. Втім, ці цифри дуже сильно залежать від манери і умов їзди. Так, за умови першого підключення BMW i3 шокував, написавши, що буде заряджатися до вечора і на 113 км. Мабуть до мене хтось добряче поганяв.
Створюю ідеальні умови для авто, але не для себе – вмикаю режим Eco Pro +. У ньому відключається кондиціонер і вмикається обмежувач швидкості. Його можна налаштувати на свій розсуд і за необхідності «продавити», щоб їхати швидше – до вже конкретно обмежених електронікою 150 км/год, але я цього не роблю. Їду зі швидкістю потоку, слухаю тишу, в яку вплітаються звуки міста, на які раніше не звертав уваги.
Проїхавши 30 км, скоротив запас ходу на 20 км, а індикатор зарядки зменшився лише 1/8 від повного. Виходить, що таким чином я можу реально «проповзти» 240 км? Можливо. Але найменша зміна будь-якого з параметрів одразу впливає на ситуацію. Перехід у проміжний режим Eco Pro загрожує втратою кількох кілометрів пробігу. Додаю швидкість вентилятора обдування, – одразу тануть ще 3 км.
Показники будуть об’єктивнішими, якщо ганяти акумулятори за повним циклом заряд-розряд. А от саме цього я собі дозволити не міг. І за першої-ліпшої нагоди «доливав» 10-15 км. За умови підключення до побутової мережі цей процес доволі тривалий. При підключенні через подовжувач, який уповільнює зарядку, за спостереженнями акумулятори заряджалися на 1 км за 10 хвилин.
З кожним наступним підключенням до мережі цифра залишкового пробігу росла – 125, 130, 140, 144 км. Вже веселіше. До того ж, це дані для найбільш «марнотратного» режиму Comfort. При перемиканні в Eco Pro+ одразу додається від 5 до 10 кілометрів. Таким чином, максимально BMW i3 обіцяв заправлятися від 120 до 154 км. Але, за моїми підрахунками пройдений кілометраж лежав у районі 170 км. При цьому, я вже не економив кілометри, а їздив з клімат-контролем, музикою і регулярними прискореннями, тобто – у звичайному режимі задоволення та …
… без обмежень
Хоч би яким потужним і дорогим був бензиновий автомобіль, що прилаштувався ззаду на світлофорі, він легко тане в дзеркалі заднього виду BMW i3 під час ривка з місця. Потім напір трохи стихає і до 100 км/год «ай третій» доїжджає за 7,2 секунди. Тому більше вражає не динаміка, а блискавична реакція електричного двигуна.
Навіть у найпотужнішому спортивному авто я враховую час реакції коробки та мотора, коли хочу вскочити в «вікно» в сусідньому ряду, вийти на обгін або різко прискоритися. А за кермом BMW i3 створюється враження, що я ще не припечатав педаль до підлоги, як під легкий «тролейбусний» свист вже опиняюся там, де хотів. З повною відсутністю паузи між рухом правої ноги і потужним прискоренням, складно перешкодити комусь.
Ризик наздогнати попередню машину в електромобілі теж помітно менший. Адже варто відпустити педаль, як у діло вступає система рекуперації енергії, яка настільки інтенсивно уповільнює машину, що та вмикає стоп-сигнали. В міських заторах навіть доводиться трохи підтягувати «ай третій» газом, оскільки він зупиняється, не доїхавши кілька метрів. Таким чином, вдається їхати, взагалі не торкаючись педалі гальма.
Усе це справедливо не тільки для BMW i3, а й для інших електромобілів. Тому мені було цікаво, як у «ай третього» з плавністю ходу і керованістю.
Важкі колеса жорстко реагують на вибоїни, стики або грубі шви, а коли їдеш з невеликою швидкістю бруківкою, то передня панель у салоні починає голосно деренчати. Але поодинокі нерівності підвіска відпрацьовує щільно і зібрано, без неприємних звуків. Хоча з невеликою колісною базою i3 доволі докладно повторює профіль дороги, траєкторію тримати легко.
У налаштуваннях керма не так сильно відчувається напруженість і пружність, як хотілося б від BMW, але машина чуйна і точна в керуванні. На «ай третьому» легко і приємно маневрувати. Незважаючи на високу «коробочку» кузова електромобіль зовсім не здається тюхтієм. Навпаки, він дуже верткий і моторний.
Адже BMW i3 це типово міський автомобіль. Так що потрібна інфраструктура, адже якщо є можливість раз на два-три дні ставити електромобіль на ніч на повну зарядку, то можна абсолютно спокійно їздити, не ущемляючи себе в комфорті та задоволенні.
А машина з Range Extender’ом ще більше розширює діапазон переміщення. А для далеких поїздок існує такий сервіс, як підмінний автомобіль із бензиновим або дизельним двигуном. І таку послугу можуть надавати власникам BMW i3, завезеним в Україну офіційно.
Фото автора і BMW
Резюме «Автоцентру»
Кузов і комфорт | |
+ Машина дуже швидка і маневрена. Діаметр розвороту становить 9,86 метра. Всередині BMW i3 куди просторіший, ніж здається зовні. Короткі звиси кузова, невелика колісна база і дорожній просвіт 140 мм дають змогу досить впевнено їздити нашими дорогами. Під час виготовлення елементів інтер’єру використовуються виключно перероблені матеріали та природні барвники, тому … | − …не доводиться розраховувати на широкий вибір кольорів. Широкі передні стійки перекривають огляд, проховуючи невисокі перешкоди в поворотах. «Пуговка» об’єктиву камери заднього виду по центру заднього бампера в сльотаву погоду буде заляпана брудом. |
Силовий агрегат і динаміка | |
+ Приголомшлива еластичність електричного мотора. BMW i3 пропонуються в Україні так само з модернізованим програмним забезпеченням, блок батарей ємністю 94 Аг. З ними обіцяний пробіг в ідеальних умовах зростає до 312 км, типових для міста – до 245 км. Для важчого авто з Range Extender’ом 240 та 220 км відповідно на електротязі і до 330 км загалом. Але, в ідеальних умовах можна проїхати набагато більше, от тільки… | − …їх дуже складно виконати. До того ж доведеться жертвувати комфортом – не користуватися кондиціонером, підігрівами та додатковим обладнанням. Слабенька інфраструктура зарядних станцій. |
Фінанси й оснащення | |
+ Вартість нових авто конкурентів перебуває на рівні BMW i3, але через два роки, вони дуже сильно втрачають у ціні і стають вдвічі дешевшими за баварські авто зі схожими пробігами. 8-річна гарантія. Стандартне оснащення передбачає подушки безпеки для водія і переднього пасажира, кріплення ISOFIX, задній парктронік, електричний ручник, регулювання рульової колонки в двох площинах та інше обладнання. Є так же набір опцій, щоправда… | − …він доволі обмежений на тлі інших моделей баварської компанії. |
BMW i3 | ||
Загальні дані | ||
Тип кузова | хетчбек | |
Дверцят/місць | 5/4 | |
Габарити Д/Ш/В, мм | 3999/1775/1578 | |
База, мм | 2570 | |
Колія передня/задня, мм | 1571/1576 | |
Кліренс, мм | 140 | |
Маса споряджена/повна, кг | 1280/1630 | |
Об’єм багажника, л | 260/1100 | |
Двигун eDrive | ||
Тип | синхронний електричний | |
Потужність, кВт (к.с.) | 125(170) | |
Макс. кр. мом., Нм | 250 | |
Блок батарей | ||
Тип | літій-іонна | |
Ємність, Аг | 60 | |
Прискорена зарядка до 80%, г | 0,5 | |
Звичайна зарядка до 80%, г | 6 | |
Ходова частина | ||
Тип привода | задній | |
Гальма передні/задні | диск. вент./диск. | |
Підвіска передня/задня | незалежн./незалежн. | |
Підсилювач | електро | |
Шини передн./задн. | 155/70 R19/175/60 R19 | |
Експлуатаційні показники | ||
Максимальна швидкість, км/год | 150* | |
Розгін 0–100 км/год, с | 7,2 | |
Витрата електроенергії в комб. циклі, кВт/год на 100 км | 12,9 | |
Пробіг в ідеальных умовах, км | 190 | |
Пробіг у звичайних умовах, км | 170 | |
Гарантія, років/км | 8/100 000 | |
Періодичність ТО, років/км | 1/30 000 | |
Вартість ТО, грн | 2 000-3 000 | |
Вартість авто на тестуванні, грн** | 1 278 593 |
*Обмежена електронікою
**На 15.08.2016 р.