X

Перший тест-драйв першого кросовера SEAT Ateca в Україні

Впервые для съемки и тест-драйва я выгнал на пересеченную местность СЕАТ. Ведь с первым своим кроссовером SEAT Ateca компания вошла в новый для себя сегмент, в котором авто предлагают гораздо большую географию и свободу перемещения. И мы просто обязаны были понять, на что способна Атека.

Після появи SEAT Ateca на пересіченій місцевості стає ще тісніше. Новачок заявляє про активну життєву позицію і намагається по-німецьки карбувати склад, але в ньому добре чути пом’якшувальні іспанські інтонації.

Адже поява кросовера від SEAT була лише питанням часу. Маючи глобальну фольксвагенівську платформу MQB, було б нерозумно нею не скористатися. Тим паче коли сегмент компактних SUV активно розвивається в усьому світі.

Мало того що Атека немов витканий з гострих кутів і ламаних ліній, так він ще й увиразнює це світлодіодними ходовими вогнями і покажчиками поворотів.

Для тест-драйву ми отримали перший іспанський кросовер SEAT Ateca з 1,4-літровим 150-сильним бензиновим двигуном, повним приводом 4Drive і в найдорожчій комплектації Xcellence, та ще з силою-силенною додаткових опцій. Але навіть із таким зарядом його вартість становить 40 тис. дол. Заявка на успіх? Спробуємо розібратися.

Показати себе і побачити інших

Спілкування з Атекою обіцяє бути простим і легким. Адже на відміну від німецьких родичів з іспанськими машинами завжди простіше говорити мовою емоцій. Останні є і в зовнішності, і в ДНК. Нехай навіть техніка та модульна платформа у SEAT Ateca схожа на новий Volkswagen Tiguan, але відмінностей у них безліч, і не тільки в стилістиці.

Якісний м’який пластик верхньої частини торпедо і хороша ергономіка, розгорнута до водія центральна консоль і глибокі чіпкі сидіння – за кермом сидиш як у добротному, зручному, харизматичному авто. На першому кросовері марки мені одразу хочеться їхати мотор як на хетчбеку Leon.

Він і насправді компактніший: на цілих 123 мм коротший у довжину, на 18 мм нижчий і лише на незначні 2 мм ширший. А от різниця в колісній базі залежить від того, яким приводом оснащена Атека – переднім (2638 мм) або повним (2630 мм). Відповідно, вона менша, ніж у Тігуан, на 43 або 51 мм.

Він цілком у дусі молодіжного руху пропонує «колірний набір» (червоний, помаранчевий, синій, сталевий) для оздоблення деталей кузова, колісних дисків і панелей в салоні, а також – різні насадки на вихлопні труби. А в комплектації Style і Xcellence наче ненароком виставляє напоказ сріблясті елементи декоративного оздоблення бамперів.

У Атеки звичайний щиток приладів, але вся інформація прочитується легко. А користуючись телефоном, перелік останніх дзвінків можна вивести просто на дисплей, і ще менше відволікатися від дороги.

Мало того що Атека немов витканий з гострих кутів і ламаних ліній, так він ще й увиразнює це світлодіодними ходовими вогнями і покажчиками поворотів. Вони є вже в базовому виконанні Reference. Але в цій комплектації звичайні галогенні фари не створюють такого сильного ефекту, як повністю світлодіодна оптика SEAT Full LED в комплектаціях Style і Xcellence.

Щоправда, я не раз пошкодував, що в цьому разі протитуманні фари в передньому бампері позбавляються функції освітлення поворотів. Адже світлодіодна оптика Атеки її також не має, як і не передбачено можливості автоматичного перемикання на ближнє або дальнє світло HIGH BEAM ASSIST.

Інтерфейс Full Link дозволяє інтегрувати смартфон у мультимедійну систему автомобіля за протоколами Apple CarPlay, Android Auto і MirrorLink. Та й сам робочий стіл нагадує великий планшет або смартфон і він просто красивий.

А от у вітальній проекції на землю Welcome Light силуету машини з назвою моделі є і практична складова – підсвічувати простір біля передніх дверцят. Але SEAT Ateca Xcellence і в салоні пропонує створити фонове освітлення, що відповідає вашому смаку, обравши один із 8 варіантів.

Ще більше приємних особливостей навіть у найбагатшому оснащенні пропонується за доплату. Приміром, “Атека” нагадує, щоб ви не забували телефон у машині. Цей SEAT розуміє, що ви можете замовити бездротову зарядку смартфона.

Поличка під центральною консоллю за доплату може перетворитися в бездротовий зарядний пристрій для смартфона.

За допомогою голосового керування можна маніпулювати інтерфейсом телефона, радіо, носіями музики та навігації. Але після переведення системи авто на українську мову ця функція так і не завантажилася.

А крім парктроніків і камери заднього виду можна встановити і систему кругового огляду Area View. Вона дає змогу вмикати основну трансляцію з будь-якої з камер або зверху поглянути, що там відбувається навколо машини

Функція особливо цінна біля супермаркетів, де вам можуть у будь-який момент підкласти свиню у вигляді порожнього візка. Та й виїжджати заднім ходом зі щільного ряду або гаража безпечніше, коли датчики системи моніторингу мертвих зон Blind Spot Detection завдяки асистентові Rear Cross Traffic Alert попереджають про машини, що наближаються збоку, і навіть повідомляють, з якої саме сторони.

Вісім варіантів фонового освітлення дають змогу самостійно створити необхідну атмосферу.

Але під час звичайної їзди система попереджає про попутний транспорт лише миготінням лампочок у відповідному дзеркалі. Хоча у деяких конкурентів це супроводжується ще й звуковим сигналом, що більш ефективно.

Утім, незважаючи на завужені на догоду стилю дзеркала, проблем з оглядовістю не виникає. А якщо сумніваєтеся у своїх можливостях, то за додаткову плату процес паркування можна покласти на систему Park Assist. Інші автоматичні помічники працюють як у місті, так і на трасах. Front Assist готова самостійно уповільнювати машину і розпізнає пішоходів. Адаптивний круїз-контроль утримує дистанцію на вищих швидкостях.

Завдяки окремій форсунці омивача можна підтримувати чистоту об’єктива камери заднього виду. Вона для найдорожчого виконання Xcellence пропонується в базі, а ось за систему кругового огляду треба доплатити.

Інші автоматичні помічники працюють як у місті, так і на трасах. Front Assist готова самостійно уповільнювати машину і розпізнає пішоходів. Адаптивний круїз-контроль утримує дистанцію на вищих швидкостях.

Зима минула, так що відсутність підігріву керма можна і не помітити. Але нитки електричного обігріву лобового скла авто видають наявність цієї приємної опції. І на ключі висить пульт керування автономним опалювачем.

Обігрів лобового скла включається в два етапи – спочатку заходиш в меню клімат-контролю, і там з’являється потрібна кнопка. Не бачу в цьому проблеми, оскільки користуєшся опцією не часто, до того ж на машині, яка стоїть. Зате це дає змогу уніфікувати панелі і кнопки з машинами, в яких цієї опції немає. У цьому ж розділі меню можна змінити інтенсивність обдування, налаштувати автономний обігрівач і провести інші операції з системою клімат-контролю.

А ось систем підтримки дистанції в міських заторах Traffic Jam Assist, утримання в смузі Lane Assist і розпізнавання дорожніх знаків в Україні для Атеки не пропонуються. Крім того на SEAT Ateca не використовується віртуальний щиток приладів Active Info Display і проекційний дисплей.

У комплектації Xcellence чудові спортивні сидіння частково оббиті алькантарою (таку оббивку можна замовити і для комплектації Style). Є електричні установки, але пам’яті немає.

І навіть більш сучасний мультимедійний комплекс Plus не підтримує Google Map і Google Earth. З усім цим обладнанням нас ознайомив новий Тігуан. Зате з налаштуваннями Атеки розбираєшся набагато простіше і швидше, оскільки тут немає глибоких коригувань, як у Volkswagen.

Сидіння водія з електричними приводами дає змогу сісти дуже глибоко і надійно. Але якщо пустите за кермо іншого водія, то приготуйтеся згадувати свої регулювання, оскільки пам’яті налаштувань Ateca не пропонує.

На другому ряду вистачає місця для ніг і над головами дорослих пасажирів. Сидіти дуже зручно – сподобалася конфігурація заднього ряду, але змінити її не можна, а крім регулювань відсутні підігріви.

І другий ряд тут без підігріву і регулювань. Втім і вибиратися зручно. Для перевезення великогабаритних речей спинка дивана складається з двох різних за розміром частин, а для довгомірів пропонується окремий лючок. Також дуже легко управляти кришкою багажника, якщо облаштувати її електричним приводом з безконтактним керуванням Easy Open.

Відчинити і зачинити відсік можна, просто махнувши ногою під заднім бампером. Це дає змогу не тільки класти громіздкі речі в багажник, а й забирати їх. Під бампером також може перебувати фаркоп з електричним приводом.

Отримати рівний вантажний майданчик не виходить, та й перевезти вантаж завдовжки 2,5 м не вийде – спинка правого переднього крісла не складається. Жорстку поличку не можна сховати під підлогою. Втім, чи часто виникає така необхідність? Зате в багажнику можна встановити жорсткі планки системи фіксації багажу, а кришку зручно відчиняти/зачиняти за допомогою електроприводу і безконтактного керування. Всі машини оснащені тимчасовими запасними колесами. У нас тут ще й сабвуфер.

Тепер не тільки асфальтом

Мінімальну ціну моделі забезпечує базова комплектація Reference для машини з 3-циліндровим 1-літровим 115-сильним бензиновим двигуном, механічною трансмісією і переднім приводом.

Коли Атека розпізнає ключ в кишені власника, кнопка запуску двигуна починає миготіти червоним кольором у ритмі серця. Але куди цікавіше машина їде з 1,4-літровим 150-сильним турбодвигуном TSI. Він доступний у всіх комбінаціях з механічною і роботизованою коробкою DSG, з переднім і повним приводом і, на наш погляд, буде популярнішим.

За рахунок турбонаддуву двигун легко розкручується і вже при 1500 об/хв віддає максимальні 250 Нм крутильного моменту. І нехай цифра не така вражаюча, як на турбодизелях, але вся ця тяга доступна аж до 3500 об/хв. Тому що розганяється 1,4-літровий Атека рівно, впевнено, хоча й без фанатизму – за 8,9 с до сотні.

Бензиновий 1,4-літровий 150-сильний турбомотор доступний у всіх комбінаціях з механічною і роботизованою коробкою DSG, з переднім і повним приводом. Одразу видно, що його встановлено під капотом кросовера, що місив бруд.

Під час набору швидкості коробка з двома пакетами зчеплення перемикається оперативно й непомітно. А ось при різкому розгоні з невеликої швидкості деколи виникають затримки. Щоб уникнути їх у рваному міському ритмі, можна в будь-який момент перевести коробку в спортивний режим або добирати передачі самостійно – важелем або підрульовими перемикачами. Але і в цьому разі за необхідності DSG йде вниз при кікдауні.

На ввімкненому режимі Eco мотор практично не реагує на невеликі переміщення акселератора, з показовим спокоєм і неквапливістю відгукується на різке додавання газу.

Мультимедійний комплекс ділиться великою кількістюрізної інформації.

Деколи така необхідність виникає і тоді, коли намагаєшся їхати економно. Хоча таке налаштування і не передбачає активної їзди. Адже коробка максимально рано перемикається вгору, а після скидання газу трансмісія розмикає зчеплення – і SEAT Ateca їде накатом.

Переключившись у режим Normal, отримую усереднені реакції, але машина вже доволі точно і лінійно відгукується на команди, веселіше набирає хід, більш оперативно працює і коробка. Але мені найзручніше їздити в режимі Sport. У ньому DSG раніше виходить на знижені передачі і тримає мотор на високих обертах.

Поворотний перемикач SEAT Drive Profile доступний на версіях із роботизованою коробкою DSG – для середньої комплектації Style за доплату, а для найбагатшої Xcellence як базове обладнання. На машинах із повним приводом – до чотирьох стандартних профілів руху: Normal, Eco, Sport, Individual, додаються ще два: Off Road і Snow.

Так що Атека швидше і жвавіше розганяється після інтенсивного гальмування, прискорюючись для переналаштовування, обгону, випередження або проїзду перехрестя. Як на мене, таке налаштування найбільше відповідає характеру авто іспанської марки. Так що можна і систему стабілізації перевести в спортивний режим – посунути поріг її спрацьовування.

А якщо під час рівної спокійної їзди зайве напруження силового агрегата напружує, то його можна скинути простим поворотом ручки в інший режим. Підходить для цього і комбінація налаштувань Individual, в якій можна створити свою конфігурацію роботи двигуна, кліматичної установки, рульового керуваання та активного круїз-контролю.

Ви задаєте швидкість і вибираєте дистанцію до попереднього авто, а адаптивний круїз-контроль самостійно підтримує ці параметри.

У машинах із повним приводом є ще два профілі їзди – Off Road (налаштовувати його як у Тігуані не можна) і Snow. При їх виборі ще і система стабілізації ESC змінює алгоритм своєї роботи. Наприклад, у позашляховому режимі вона перестає душити мотор, але продовжує імітувати міжколісне блокування.

І це працює. Закінчивши позувати з високо вивішеним колесом, Атека доволі легко їде вперед, а не сповзає з перепони заднім ходом з піджатим хвостом. І під кутом (щоб не пошкодити передній звис) в’їхати на круту піщану гору і піднятися по ній кросовер теж дає змогу.

Панорамний дах не глухий, а з відкидним великим сектором.

За кермом знай собі тисни на газ і слухай, як скрегочуть і хрумтять старанні механізми, сповільнюючи буксуючі колеса. Але головний помічник у таких умовах – це повний привід на основі багатодискової муфти Haldex 5-го покоління з електронно-гідравлічним керуванням.

А під час звичайної їзди допомога повного приводу буде помітніша на мокрій і слизькій дорозі або коли треба проїхати снігом, піском або брудом. Але на цьому переваги версії 4Drive не закінчуються. У такої машини збільшений з 176 до 189 мм кліренс, з 19,4° до 20,6° кут в’їзду і з 25,5° до 27,9° – кут з’їзду.

Діагональне вивішування не стало для SEAT Ateca непереборною перешкодою. Зате дало змогу переконатися у прекрасній жорсткості кузова: всі дверцята відчиняються і зачиняються без перекосів, кришка багажника чітко стає на своє місце. Після цих перевірок кросовер поїхав вперед, а не назад.

Це дає змогу сміливіше паркуватися і підніматися на бровки, спокійніше проїжджати розбиті, порізані і понівечені вибоїнами ділянки. Хвацько маневрую між ними в різних режимах, не помічаю різниці у налаштуваннях керма. Воно завжди зберігає комфортно-приємне зусилля і лінійні реакції. І керується машина легко і точно.

Підвіска не трясе, але працює трохи шумно. Особливо гучно колеса з 18-дюймовими дисками і покришками 225/50 відбивають ритм на великих тріщинах і вибоїнах асфальту. У SEAT Ateca немає регульованих за жорсткістю амортизаторів, але підвіска впевнено розправляється з дефектами – особливо з горбиками і латками. Не пропускає їх, але на кузов передає в набагато м’якшому вигляді.

Подальші кроки

Початок покладено. І наступного кроку компанії SEAT в сегменті SUV довго чекати не доведеться. Слідом за компактним SEAT Arona, можливо, підтягнеться й більший кросовер.

Фото автора

SEAT Ateca

• перший кросовер компанії
• складено на модульній платформі MQB, яка лежить в основі великої кількості моделей концерну Volkswagen
• «Вибір покупців 2017» у конкурсі AUTOBEST 2017

В Україні:

Бензинові двигуни:
• 1.0 TSI (115 к.с.)
• 1.4 TSI (150 к.с.)

Дизельні двигуни:
• 2.0 TDI (150/190 к.с.)

Коробки передач:
• 6-ст. механічна,
• 6-ст./7-ст. робот. DSG

Привід:
• передній 2WD
• повний 4WD

Комплектації:
• Reference
• Style
• Xcellence

Вартість моделі:
• від579 850 грн*

*На 22.03.2017 р.

Резюме «Автоцентру»

Кузов і комфорт
Перший кросовер іспанської компанії є самобутнім. Стилістика легкових моделей дуже гармонійно прижилася і на SUV. У комплектаціях Style і Xcellence ефектними є сріблясті вставки в бамперах, немов виступні елементи захисту. Суворий автомобіль може легко стати молодіжним і оригінальним завдяки набору для стилізації. Салон у задній частині на диво просторий. Підвіска добре розправляється з нерівностями, машину не трясе навіть на розбитих дорогах.Тріщинами та вибоїнами машина проїжджає з  гучним і лунким стуком коліс. Занадто просте оснащення заднього ряду.
Силовий агрегат і динаміка
Розгін завдяки двом пакетам зчеплення відбувається рівно і напористо. Вгору коробка перемикається непомітно і швидко. У всіх машинах незалежно від комплектації є розширена система міжколісного блокування XDS, функції Start-Stop і рекуперації енергії. Пакет систем, що підвищують економічність та екологічність, працює з усіма налаштуваннями. Тому навіть у режимі Sport двигун під малим навантаженням працює на двох з чотирьох циліндрів, а на коротких зупинках вимикається.Витрата пального 1,4-літрового мотора виявилася вищою за обіцяноу – в межах 9-10 л на 100 км. Роботизована коробка часом спотикається і роздумує під час перемикань. Спортивні налаштування майже не позначаються на рульовому механізмі.
Фінанси й оснащення
Нехай для SEAT Ateca і не доступні деякі опції, які пропонує новий Тігуан, але це дає змогу утримати максимальну вартість Атеки на набагато нижчому рівні. При цьому Атеку оснастили великою кількістю корисного обладнання: повністю світлодіодними фарами, вітальною проекцією Welcome Light, функціями автоматичного паркування Park Assist і запобігання зіткнення в місті Front Assist, моніторингу мертвих зон, безключового доступу та запуску двигуна, безконтактного керування кришкою багажника Easy Open, а також активним круїз-контролем, мутимедійним комплексом Plus, колінною подушкою безпеки та іншим обладнанням.Клімат-контроль лише двозонний, без керування на другому ряду, навігаційна система не підтримує карти Google і Google Планета Земля.

SEAT Ateca 1.4 TSI 4Drive

Загальні дані

Тип кузовауніверсал
Дверцят/місць5/5
Габарити, Д/Ш/В, мм4363/1841/1625
База, мм2630 (2638)*
Колія передн./задн., мм1572/1544
Кліренс, мм189 (176)*
Маса споряджена/повна, кг1476/2010
Об’єм багажника, л485(510)*/1604
Об’єм бака, л55

Двигун

Типбенз. з безпос. впр. турбо
Розп. і к-сть цил./кл. на цил.R4/4
Об’єм, см. куб.1395
Потужність, кВт (к.с.)/об/хв110(150)/5000-6000
Макс. кр. мом., Нм/об/хв250/1500-3500

Трансмісія

Тип приводупост. повний 4Drive
КП6-ст. робот. DSG

Ходова частина

Гальма передні/заднідиск. вент./диск.
Підвіска передня/заднянезал./незал.
Підсилювач кермаелектро
Шини225/50 R18

Експлуатаційні показники

Максимальна швидкість, км/год189
Розгін 0-100 км/год, с8,9
Витр. траса-місто, л/100 км5,8-7,2
Гарантія, років/км2/без обм. проб.
Періодичність ТО, км15 000
Мінімальна вартість, грн**832 211
Вартість тестованого авто, грн**1 087 589

*Для версії з переднім приводом
**На 22.03.2017 р. для авто з обраним силовим агрегатом